Foto: Publicitātes foto
Sastrēgumi, slikta gaisa kvalitāte un brīvu vietu trūkums ir pamatīgs izaicinājums mūsdienu pilsētām. Nav noslēpums, ka sastrēgumi ietekmē gan darba produktivitāti, gan biznesa konkurētspēju, bet gaisa kvalitāte apdraud pilsētas iedzīvotāju veselību. Savukārt augošā Rīgas autoparka apetīte pēc jaunām stāvvietām apēd vietu, kuru varētu izmantot daudz efektīvāk.

Pasaule jau sen cīnās ar augstākminētajām problēmām. Sastrēgumus mēģina apkarot ar infrastruktūras projektiem un pat tādām eksotiskām metodēm, kā aizliegumu iebraukt pilsētas centrā automobīļiem ar pāra vai nepāra numuriem. Palīgā gaisa kvalitātes uzlabošanai nāk elektromobīļu un velosipēdu popularizēšana. Savukārt autostāvvietas arvien biežāk apgūst telpu zem un virs zemes, tādā veidā taupot tik dārgos kvadrātmetrus.

Viens no problēmu cēloņiem ir strauji pieaugošais privātā auto transporta skaits. Cilvēkiem patīk pārvietoties ar savu auto. Tā ir ērtāk, ātrāk un komfortablāk. Pie tam, atsevišķās situācijās, privātais transports ir neaizvietojams. Auto īpašnieku pulks aug pat neskatoties uz to, ka uzturēt savu auto kļūst arvien dārgāk – nodokļi, degviela, uzturēšanas izdevumi u.c. Pie tam, vairākumā gadījumu, privātais transports tiek izmantots 5% no kopējā laika. 95% laika pavadot autostāvvietā pie mājas, darba vai tirdzniecības centra.

Šobrīd ir vērojama tendence, ka 20-30 -gadnieki pārskata savu attieksmi pret nepieciešamību pēc sava auto, tā vietā izvēloties brīvību, ko sniedz sava auto neesamība. Viens no iemesliem, kāpēc šī tendence kļūst aktuālāka ir "car sharing", jeb automobiļu koplietošanas koncepta strauja izplatība. Lietotāji novērtē privātā auto komfortu un ērtumu, bez nepieciešamības uzņemties saistības un izmaksas, ar kurām saskarās auto īpašnieki. Cilvēks lieto auto tik ilgi, cik nepieciešams un maksā tikai par to laiku, kad auto tiek izmantots.

Automobiļu koplietošana ir īslaicīgas auto nomas modelis, kur visas operācijas, sākot no reģistrācijas un beidzot ar auto atslēgšanu un aizslēgšanu, notiek izmantojot mobilo lietotni. Savukārt pilnīgi visas ar automobiļa lietošanu saistītās izmaksas (tajā skaitā degviela un stāvvieta pilsētas centrā) jau ir iekļautas tarifā. Lietotājs maksā tikai par laiku, kad automobilis atrodas lietošanā. Nav nekādu slēpto izmaksu, drošības maksu un pārmaksas! Rīgā šādu pakalpojumu piedāvā Carguru – www.carguru.lv

Papildu tam, ka tas ir ērti un izdevīgi, automobiļu koplietošanai ir blakusefekti, kas pozitīvi ietekmē pilsētas vidi un palīdz cīņā ar raksta sākumā minētajām problēmām. Ikviens lietotājs dod ieguldījumu, lai apkārtējā vide būtu tīrāka un pieejamie resursi tiktu izmantoti efektīvāk. Ir izpētīts, ka viens koplietošanas sistēmā esošs auto uz ceļa aizvieto līdz pat 35 privātām automašīnām. Samazinās CO2 (oglekļa dioksīda) izmeši gaisā, atbrīvojas stāvvietas pilsētā, mazinās sastrēgumi uz ceļiem. Pie tam, piedāvājot klientiem auto ar hibrīda vai elektro dzinēju, kaitīgo izmešu daudzums samazinās vēl vairāk. Rezultātā ieguvēji ir visi pilsētas iedzīvotāji, neatkarīgi no tā vai viņi ir auto koplietošanas sistēmas lietotāji, vai nav.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!