Foto: Shutterstock
Pēdējos 3 gados Latvijā ir novērots, ka tās iedzīvotāji sev vai savam uzņēmumam iegādājas jaunu vai lietotu auto. Statistika rāda, ka tiek ņemts autolīzings kā ērtākais veids, kur veikt aizņēmumu auto iegādei.

Pēc Finance43 aizdevumu ekspertu viedokļa šo tendenci var ļoti labi redzēt transportlīdzekļu pēdējos publiski pieejamos statistiskajos pārskatos. Auto patiešām pērk arvien vairāk un pirkumus veic pārsvarā privātpersonas, kā arī nedaudz uzņēmumi. Piemēram, salīdzinot ar pagājušo gadu autolīzingā vai uzreiz Latvijā tika realizētas aptuveni 18 300 vieglās automašīnas.

Tāpat kā citās Baltijas valstīs – pircēji nesteidz doties pie katra nebanku kreditēšanas uzņēmuma. Tos izvēlas selektīvi un bieži tiek atrasts salīdzināšanas vietnēs, kuras piedāvā vairākus kredīta pakalpojuma veidus.

Piemēram, vieglo transportlīdzekļu segmentā, salīdzinot 2018. gadu pret iepriekšējo, fiziskas personas auto iegādājušās par 3,9% vairāk nekā 2017. gadā, savukārt, tagad 2019. gada septembrī ir sasniegts šāds pieaugums salīdzinot ar 2018. gadu. Tādu paša tendence ir vērojama arī ar juridiskajām personām – vērojams pieaugums katru gadu par 0,2% un sasniedzis 2,8% salīdzot ar iepriekšējo gadu. Uz Janvāri Latvijā reģistrēti 707 841 vieglie transportlīdzekļi, kur fiziskām personām piederēja 639 239 vieglie transportlīdzekļi, bet juridiskajām – 68 602.

Aizdevuma eksperti novērojuši, ka klienti, lai tiktu pie savas automašīnas, neizvēlas jaunākās automašīnas vai automašīnas no salona. Drīzāk izvēlas tādas, kas ir piederējušas vairākiem saimniekiem, kuri tās lietojuši vairākus gadus. Tas atspoguļojas arī iegādāto un reģistrēto vieglo auto transportlīdzekļu statistikā. Vidējais automašīnas vecums, kādu klients izvēlas, ir vismaz 14 gadus vecas vai vecākas un tās tiek ņemtas uz līzingu kādā autokreditēšanas uzņēmumā, kā piemēram, mogo.lv, lv.brcauto.eu un citiem, kuras piedāvā elastīgus noteikumus.

Arī vidējās summas, kredītņēmēju skaits un kopējais kredītu apjoms autolīzingam ir pieaugušas.

Ja vēl nesenā pagātnē atceramies, ka vidējais viena klienta aizņēmumu lielums bija 8 990 eiro, tad šogad uz Janvāra sākumu tie jau ir 9 165 eiro jeb tas ir ievērojams aptuveni 2% kāpums, ja to aplūko uz septembri. Arī kredītu skaits pēdējos gados ir pieaudzis un autolīzinga segmentā sasniedzis vēsturiski lielus apmērus - uz 2019. gada janvāri tie bija 20 342 ar kopējo aizņēmumu summu 186,43 miljoni eiro. Zemāk pievienojam statistiku par iepriekšējo gadu autolīzinga pārdošanas tendencēm.

Kā negatīvu faktu aizdevuma eksperti norāda, ka nedaudz jeb par 1,42 procentpunktiem ir samazinājusies līzinga kredītu portfeļa kvalitāte tiem, kuriem agrāk nebija kavējumu. Ja atskatamies uz 2017. gadu tad šogad pieaudzis to kredītņēmēju skaits, kuri kavē ilgāk par 30 dienām. Taču kopumā ļoti liela daļa līzinga ņēmēju cenšas ievērot saistības salīdzinot ar pagājušo gadu.

Kā viens no iemesliem, kāpēc arvien vairāk cilvēku un uzņēmumu izvēlas iegādāties vieglo transportlīdzekli ir katru gadu krītošās fiksētās gada aizdevuma procentu likmes. Piemēram, ja GPL līgumiem ar fiksēto procentu likmi 2018. gada vidū tā vidēji bija 51,24%, tad šogad 39,84%, savukārt, aizdevuma līgumiem attiecīgi no 35,96% uz 30,17%. Tas ir saistāms ar likumdošanas izmaiņām stingrākai auto līzingu un kredītu izsniegšanai un, protams, arī neizslēdzam, ka tas saistīts, lai stimulētu straujāku ekonomisko aktivitāti visās lielākājās Latvijas pilsētās.

Arī nākotnē www.finance43.com ekspertu vidū, vērojot šī brīža tendences, valda uzskats, ka Latvijā turpinās izmantot autolīzinga pakalpojumus, pieaugs autolīzingā ņemtās aizņēmuma summas un klientu skaits, jo pēdējos piecos gados salīdzinot ar šodienu līzinga darījuma skaits ir dubultojies jeb palielinājies 2,08 reizes.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!