Foto: Publicitātes foto

Šī gada sākumā prezentētais "Citroën C5 X", kas ir "Citroën C5" modeļa pēctecis, tiešsaistes forumos un plašsaziņas līdzekļos izraisīja jaunas diskusijas par to, kas notiek auto tirgus D-segmentā un kādas ir sedanu izredzes Eiropā. Šo modeļu pārdošanas apjomi stabili krītas gan Vecajā kontinentā, gan Āzijā, taču ražotāju jaunākie soļi liecina, ka tie tomēr nevēlas pilnībā atteikties no tradīcijām bagātā tirgus.

To ilustrē franču piemērs. Ražotājs, kas vēsturiski izcēlies ar drosmīgu dizainu un komforta risinājumiem, ir atgriezies konservatīvajā segmentā, piedāvājot novatorisku alternatīvu – ietilpīga universāļa, praktiska SUV un sportiskas kupejas kombināciju, tai aizstājot tradicionālo trīsapjomu auto.

Jānis Trēziņš, uzņēmuma "Mobire Latvija" vadītājs, uzskata, ka tas ir drosmīgs solis, taču mudina neaizmirst, ka līdzīgi citu ražotāju lēmumi, ko speciālisti sākotnēji vērtēja kā nedaudz riskantus, ir atmaksājušies.

"Tāpēc es neredzu iemeslu, kāpēc lai tas neizdoties arī "Citroën". Modeļa virziens ir interesants – virsbūve ir kaut kas pa vidu starp apvidus auto un universāli, un funkcionāli spēkrats atbilst daudzu cilvēku vajadzībām. Universāļi, iespējams, vienmēr bijuši paši praktiskākie automobiļi, un apvidus auto pašlaik ir tirgū pieprasītākais formāts," stāsta speciālists.

Lai spētu apmierināt dažādas vajadzības

"Mobire" reģionālais vadītājs atklāj, ka ar kolēģiem nereti diskutē par to, kāpēc arvien vairāk modeļu tiek pārvērsi par SUV. Pat pirms tikai desmit gadiem šādu auto izredzes šķita neskaidras, taču situācija ir apgriezusies kājām gaisā, un, par pircējiem cīnoties neskaitāmiem modeļiem, konkurence pilsētas SUV vidū ir ārkārtīgi sīva.

"Lielākā daļa cilvēku nevar atļauties iegādāties sportisku auto, sedanu un vēl īstu apvidus auto, lai katru izmantotu tikai noteiktam mērķim. Kompānijas veic tirgus izpēti, un kopīgā mārketinga, inženierijas un dizaina speciālistu darbā dzimst automobiļi, kuru atsevišķas iezīmes varbūt nav ideālas, taču kopumā tie spēj apmierināt daudzas un dažādas vajadzības," skaidro Trēziņš.

Viņš norāda, ka tas jo īpaši svarīgi ir pircējiem Eiropas un Āzijas lielajās pilsētās, kur ir maz vietas, tālab viņi dod priekšroku universāliem, daudzfunkcionāliem auto ar pievilcīgu dizainu.

"Piemēram, Amerikas Savienotajās Valstīs šī koncepcija īsti nedarbojas, un pārdot mazus pilsētas SUV ir daudz grūtāk. Daudzās mājsaimniecībā ir pa divām vai pat trim automašīnām, jo amerikāņus telpas trūkums skar krietni mazāk," atzīmē speciālists.

Pēc Trēziņa teiktā, mūsu kontinenta autoražotāji labi pazīst pircēju vēlmes un interesi par SUV tipa auto, tāpēc ir tikai loģiski, ka "Citroën" tradicionāla D-segmenta sedana vietā piedāvā auto, kas atbilst aktuālajam pieprasījumam.

"Kāpēc pērk šādu automašīnu? Jo tajā ir augstāka sēdpozīcija, ir mazāka iespēja, ka apžilbinās pretimbraucošais, iekāpt un izkāpt ir ērtāk, un vadītājs var daudz drošāk piebraukt apmalei," pamato eksperts.

Praktiskus un pievilcīgus modeļus pieņem labprāt

Trēziņš gan ir pārliecināts, ka ne visas automašīnas pārvērtīsies par paaugstinātiem SUV. Daļa pircēju joprojām vēlēsies iegādāties atšķirīgus auto, taču zināmus izvēles ierobežojumus var noteikt tirgus tendences.

Viņš piebilst, ka tradicionālo sedanu tirgus varbūt arī sarūk, tomēr pieprasījums pēc lieliem, daudzpusīgiem auto nekur nepazudīs, un Eiropas ražotāju piemērs parāda, ka praktiskus risinājumus ar pievilcīgu dizainu pircēji uzņem labprāt.

"Citroën C5 X", kas drīzumā nonāks arī Latvijā, ir aprīkots ar "Advanced Comfort" balstiekārtu, kuras hidrauliskos amortizatoru buferus var regulēt, lai gaitu padarītu vēl gludāku vai palielinātu stabilitāti līkumos. Jaunajam modelim ir liels projekcijas krāsu ekrāns ar papildinātās realitātes elementiem, kas parādīs informāciju par tālruņa zvaniem, navigāciju utt., 12 collu centrālais HD skārienekrāns, četras USB-C ligzdas, viedtālruņa bezvadu lādētājs, kā arī attālinātā programmatūras atjaunināšana.

"Prāvai daļai jauno pilsētas SUV ir zemprofila riepas, liela diametra diski un diezgan cieta piekare. Jā, tas nedaudz uzlabo stabilitāti līkumos, bet mums daudzviet ir problēmas ar ielu un ceļu kvalitāti, tāpēc komfortabli strādājošai balstiekārtai ikdienā ir lielāka vērtība nekā sportiskumam," teic Trēziņš.

Interesanti, ka "C5 X" neaprīkos ar dīzeļdzinējiem, – nonākot pārdošanā, tas būs pieejams tikai ar benzīna dzinējiem un uzlādējamā hibrīda piedziņu.

Elektroauto platformas sola vairāk iespēju

Raugoties nākotnē, eksperts ir pārliecināts, ka ražotājiem pavērsies aizvien vairāk iespēju īstenot novatoriskas idejas. Drosmīgus ieguldījumus neparastos modeļos var veicināt viegli pielāgojamas platformas, ko izmanto daudzu modeļu ražošanai, un tas paver ceļu jauninājumiem par salīdzinoši zemām izmaksām.

"Ražotāja izmaksas ievērojami samazinās neatkarīgi no auto tipa, vai tas būtu kompakts hečbeks, vidēja izmēra universālis vai SUV. Un, ja platformu izmanto ne tikai viens ražotājs, bet vesela grupa, konkrēta projekta pašizmaksa ievērojami krītas, un tas ļauj samazināt arī produktu cenas, " skaidro Trēziņš.

Viņš piebilst: "Redzēsim, kā būs, bet domāju, ka līdz ar elektroauto popularitātes pieaugumu šī tendence iegūs jaunas nokrāsas, jo universālās platformas ļaus vēl vieglāk radīt dažādus modeļus un to variācijas."

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!