Foto: Shutterstock
Elektromobiļu piedāvājums tirgū strauji pieaug, tomēr potenciālie pircēji, kuri apsver šāda tipa auto iegādi, ir spiesti pieņemt kompromisus. Eiropā, piemēram, joprojām dominē izmēros salīdzinoši nelieli automobiļi, kas ir piemēroti pilsētas satiksmei. Bet, ko darīt, ja nepieciešams kompakts, taču tai pašā laikā ietilpīgs automobilis visai ģimenei?

Vidēju gabarītu krosoveri milzu popularitāti ieguvuši ne tāpat vien. Tie ir cenas ziņā pieejami un praktiski automobiļi, kuri optimālā izmēra dēļ ir piemēroti gan braukšanai ikdienā, gan arī garākos ceļojumos. Tomēr šāda tipa automobiļu piedāvājums pagaidām ir diezgan ierobežots.

Šobrīd tirgū ir tikai divi elektromobiļi, kas pēc būtības atbilst iepriekšminētajiem parametriem – "Kia e-Niro" un "Tesla Model Y". No tiem otrais pagaidām gan ir pieejams tikai ASV.

Šīs vasaras beigās Latvijas tirgū nonākušais "Kia e-Niro" ir aprīkots ar 150 kW (204 ZS) elektromotoru un ar pilnu akumulatora uzlādi var nobraukt līdz 455 kilometru distanci (saskaņā ar WLTP ciklu). Tā vidējais elektroenerģijas patēriņš ir 15,9 kWh uz 100 km, bet paātrinājums no vietas līdz 100 km/h aizņem 7,8 sekundes.

Automobiļa salonā var iesēsties pieci pasažieri, savukārt bagāžas nodalījumā ietilpība ir 451 litrs. Tas viss ir komplektā ar modernām drošības sistēmām un jaunāko multimediju aprīkojumu.

Arī "Tesla Model Y" modelis tiek pozicionēts kā auto jaunām ģimenēm un potenciālos pircējus piesaista ar iespaidīgiem tehniskajiem parametriem. Sportiskais amerikāņu elektromobilis aprīkots ar 258 kW (351 ZS) elektromotoru, kas nodrošina iespaidīgu dinamiku, un 72,5 kWh akumulatoru, kas ļauj ar pilnu uzlādi nobraukt līdz 505 kilometru distanci (WLTP ciklā).

"Tesla Model Y" Eiropas tirgum tiks ražots rūpnīcā, kas tiks uzbūvēta tikai nākamā gada vasarā. Līdz ar to "Kia e-Niro" vēl kādu laiku būs vienīgais šī segmenta modelis mūsu tirgū. No otras puses: pat topošā rūpnīca Eiropā neatrisina galveno problēmu – Latvijā nav "Tesla" dīlercentra. Šī iemesla dēļ Tesla automašīnas izskatās mazāk pievilcīgas patērētāju acīs nekā jau pazīstamo autoražotāju elektromobiļi.

Tuvākajā nākotnē "Volkswagen ID.4" un "Nissan Ariya" arī konkurēs vidējā izmēra krosoveru segmentā, bet šo modeļu pircējiem ir jāgaida vismaz līdz 2021. gadam. Ap to pašu laiku debitēs arī jaunās paaudzes "BMW X3", tomēr šāds elektromobilis, visticamāk, maksās dārgāk pat par "Tesla Model Y".

No visiem šobrīd tirgū pieejamajiem elektriskajiem vidējā izmēra krosoveriem vēl ir pieejams "Jaguar I-Pace". Tomēr šis modelis ietilpst "premium" segmentā un līdz ar to cenas ziņā nekonkurē ar "Kia", "Volkswagen" un citiem vismaz par 30 procentiem lētākiem modeļiem.

Vidēja izmēra krosoveri tirgū aizvien ir ļoti pieprasīti ar benzīna un dīzeļa dzinējiem, tādēļ vairums autoražotāju pagaidām nesteidzas izgatavot to elektriskās versijas. Taču tās neapšaubāmi sekos.

"Tesla Model Y" tehnoloģiski ir daudz sarežģītāks un attīstītāks nekā dienvidkorejiešu kompaktais krosovers "Kia e-Niro", taču tas ir pašsaprotami. Tehnoloģiju – elektromotora un akumulatora efektivitātes, kā arī autonomās braukšanas sistēmu ziņā – "Tesla" ir priekšā konkurentiem visās klasēs un cenu segmentos.

Ģimenēm ar bēriem, kuras vēlas iegādāties kādu elektromobili, "Kia e-Niro" ir viena no retajām izvēles iespējām. Otrs racionāls variants būtu lietots "Tesla Model S", kas maksā līdzīgi vai pat nedaudz mazāk, bet no jauniem elektromobiļiem – tikai "Nissan e-NV200" mikroautobuss, tomēr tam nobraucamā distance ar vienu uzlādi ir divkārt mazāka nekā iepriekšminētajiem modeļiem.

Šovasar prezentētais elektromobilis "Nissan Ariya" izskatās daudzsološi –, pateicoties modernajam dizainam un visu riteņu piedziņai, šis pilsētas satiksmei paredzētais krosovers varētu piesaistīt daudz klientu.

Tomēr pagaidām nav zināms, kāda būs šīs mašīnas cena, ja pircējs nevēlēsies standarta komplektāciju. Tāpat ir svarīgi zināt, vai autoražotājs spēs piegādāt šos elektromobiļus katram, kurš to vēlas iegādāties. Var veidoties situācija, ka šim modelim ražošanas sākuma periodā tiek noteikti strikti ierobežojumi piegādēm, un to vispirms iegūs lielākie tirgi. Piemēram, Norvēģija, kam daudzi autoražotāji piešķir prioritāti, jo tā ir pasaules lielākais elektromobiļu tirgus, rēķinot elektromobiļu skaitu uz miljons iedzīvotājiem.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!