Foto: LETA
Gada sākums Latvijas jaunu vieglo automobiļu tirgū uzrādīja jau pirmās pazīmes par ekonomikas sabremzēšanos ar sešu procentu kritumu janvārī pret 2019. gadu. Februāra rezultāti cerīgi rādīja tirgus stabilizēšanos pirms martā Covid-19 pandēmijas izraisītā ārkārtas stāvokļa. Ar bažām tika gaidīti marta statistikas dati, kuri uzrāda ievērojamu tirgus kritumu 34% apmērā. Turpmākie divi mēneši būs kritiski nozarei, kas iezīmēs atlikušā gada ainu, portālu "Delfi" informēja Auto asociācijā.

Gada sākums jau norādīja uz ekonomikas atslābumu ar sešu procentu kritumu janvārī pret 2019. gadu, kam par pamatu kalpoja gan stingrā banku attieksme klientu izvērtēšanā saistībā ar "Money Wall" un citiem jaunievedumiem, kas būtiski sāka ietekmēt līzinga kompāniju finansējuma piešķiršanu, gan kravu pārvadājumu un loģistikas nozares ievērojamu biznesa rādītāju pasliktināšanos.

"Citadele Līzings & Faktorings", pārņemot "Unicredit Leasing" kompāniju, samazināja konkurenci tirgū, kā arī pārējo finansētāju ļoti skurpulozā klientu izvērtēšanas tendences palielināšanās rezultējās ar 40% finansējuma atteikumu apmēru darījumu finansēšanā, kas savukārt ievērojami ietekmēja tirgus izaugsmi auto tirdzniecībā.

Auto tirgotāji un servisa uzņēmumi ierasti cieš zaudējumus gada sākumā – janvāra un februāra mēnešos – un gaida pavasara iestāšanos, kas ievērojami palielina tirdzniecības apjomus un uzlabo biznesa finanšu rādītājus. Covid-19 pandēmijas izraisītais ārkārtas stāvoklis paralizējis tirdzniecību un autoservisu darbību, samazinot automobiļu reģistrācijas martā par 34%, un pirmajā gada ceturksnī ietekmējot tirgu ar kopumā 15% kritumu. Kaimiņzemē Igaunijā tirgus kritums martā bija līdzīgs – 27%.

Auto tirgotāji joprojām izjūt 2008. gada ekonomiskās dižķibeles sekas

Auto tirgus ir pirmais, kas parāda valsts ekonomikas barometru, un ir pēdējā industrija, kas atkopjas no recesijas, norādot uz skaidru ekonomisko stabilitāti.

Daudziem auto tirgotājiem 2008. gada finansu recesija ir atstājusi dziļas pēdas atmiņā un arī ievērojamu pieredzi krīzes pārvarēšanā, tāpēc jau šodien novērojama zibenīga biznesu pielāgošanās reakcija darbībai jaunos apstākļos, piedāvājot klientiem bezkontakta servisa pakalpojumus ar automobiļa savākšanu un piegādi uz mājām pēc remonta, virtuālo spēkratu tirdzniecību un lietoto auto novērtēšanu ar attālinātu videozvana starpniecību, rezerves daļu krājuma pielāgošana un pie klienta izbraukuma servisa pakalpojumu ieviešana.

Šobrīd ir vitāli svarīgi, lai situācija normalizētos viena līdz divu mēnešu laikā, kas ļautu biznesam atgriezties regulārā ikdienas darbā, pretēji tas rezultēsies darbaspēka atlaišanā un biznesa sašaurināšanā, kas savukārt ļaus atgriezties pie normāliem tirgus rādītājiem tikai 2022. gadā, lēš Auto asociācija.

Apturētās ražotnes radīs jaunu auto deficītu

Lielu neziņu šobrīd rada apturētās autoražošanas rūpnīcas, no kurām lielākā daļa plāno atsākt darbību aprīļa beigās. Šī neplānotā dīkstāve nopietni ietekmēs automobiļu plānoto ražošanu un radīs iztrūkumu, kad tirgus atgriezīsies normālajās sliedēs.

"Ņemot vērā rūpnīcu slēgšanu un pārrauto ražošanas plūsmu, mūsu ieteikums ir izskatīt auto iegādi šobrīd, kamēr ir pieejami modeļi tirgotāju krājumos, jo pretēji var rasties apstākļi, ka tuvāko sešu mēnešu laikā var nebūt pieejama izvēle pārrāvuma dēļ. Līdzīga situācija ir ar servisa rezerves daļām, kur strauji tiek iztukšotas globālās noliktavas, kur mūsu ieteikums klientiem ir lielos remontus šobrīd neatlikt, jo vēlāk var būt par vēlu," komentē Auto asociācijas prezidents Andris Kulbergs (attēlā).

Auto asociācija prognozē, ka Covid-19 ievērojami ietekmēs auto nozari Latvijā, kas var nozīmēt pat 52% tirgus krituma apmēru visam 2020. gadam. Šī jaunā koronavīrusa pandēmija var izraisīt tādu tirgus kritumu, atsviežot nozari atpakaļ par 10 gadiem uz 2011. gada rādītajiem, kas bija pirmais nozares atkopšanās gads pēc 2008. gada finanšu krīzes.

Pamatīgs kritums arī kravas un lietoto auto tirgū

Smagā kravas transporta apjomi jau kopš 2020. gada sākuma uzrāda ievērojamu kritumu pret 2019. gadu – pat par 50 procentiem –, un ir saistīta ar vispārēju Latvijas loģistikas kompāniju binzesa pasliktināšanos un tirgus lejupslīdi. Šobrīd novērojams, ka tie uzņēmumi, kas aktīvi strādā arī turpina strādāt ārkārtas apstākļos un komerctransporta sektors, ir mazāk ietekmēti no Covid-19 izraisītajiem ierobežojumiem.

Lietoto auto tirdzniecība nav izņēmums, un šobrīd reģistrācijas martā ir samazinājušās par 28%. Ir novērojama tendence pircējiem pārsēsties uz mazākiem un lētākiem modeļiem, lai samazinātu savas ikdienas transporta izmaksas.

Tādas atlaides kā pirms 10 gadiem vairs nebūs

Atšķirībā no 2008. gada finanšu krīzes, tagad mēs nenovērosim tādas automobiļu krājumu izpārdošanas un galvu reibinošas atlaides, jo auto tirgotāji ir daudz sagatavotāki un nav "apauguši" ar tādu spēkratu krājuma portfeli, kā toreiz, norāda Auto asociācija. Otrs faktors, ka tuvākajā laikā rūpnīcu slēgšanas dēļ var rasties jaunu automobiļu piedāvājuma deficīts.

Kopējai auto nozares krīzes pārdzīvošanai ir būtiski nākamie divi mēneši. Ja tiks atcelts ārkārtas stāvoklis un bizness varēs atgriezties normālā ikdienā, tad atkopšanās ir iespējama strauja un ne tik postoša. Pretēji – ja ieilgs ierobežojumi, nozarei tas var radīt neatgriezeniskas sekas, uzskata Auto asociācija.

"Šobrīd Covid-19 ietekmē privātais auto transports paliek par drošāko pārvietošanās līdzekli, pretēji sabiedriskam transportam, taksometriem, tāpēc Auto asociācijas biedri apzinās savu lomu un atbildību sniegt nepieciešamo servisa atbalstu visiem transportlīdzekļiem, lai nodrošinātu cilvēku drošu kustību, bet jo īpaši ir gatavi palīdzēt medicīnas, policijas un citu dienestu transporta uzturēšanā," uzsvēra Auto asociācijas prezidents Andris Kulbergs.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!