Foto: Shutterstock

Sākoties siltajai sezonai, ielās parādās arvien vairāk velosipēdistu, motociklu un motorolleru vadītāju, tāpat pieaug to cilvēku skaits, kas guvuši traumas, piedaloties ceļu satiksmē, liecina apdrošināšanas akciju sabiedrības "BTA Baltic Insurance Company" (BTA) dati.

"Drošības pasākumu ievērošana, lai mazinātu traumu iespējamību, piedaloties ceļu satiksmē velo un moto sezonā, ir obligāta. Jāatceras, ka nepieciešams lietot aizsargķiveres. Šo prasību parasti ievēro motociklisti, bet velosipēdu un motorolleru vadītāji nereti ignorē, un tas ir ļoti nepareizi darīts," atzīst BTA Baltijas risku parakstīšanas departamenta direktors Ivo Danče.

Velosipēdisti, motociklu un motorolleru vadītāji, kas cieš negadījumos, visbiežāk gūst sasitumus, nobrāzumus, plēstas brūces, lūzumus un smadzeņu satricinājumus. Lielākā velosipēdistam izmaksātā apdrošināšanas atlīdzība par negadījumu, kas pieteikts 2018. gadā un kurā cietis velosipēda vadītājs, bija 7 870 eiro. Savukārt lielākā šogad līdz šim izmaksātā atlīdzība par negadījumu, kurā cietis velosipēda vadītājs, bija 4 920 eiro.

Vidēji izmaksātā apdrošināšanas atlīdzība par 2018. gadā pieteiktajiem gadījumiem, kuros iesaistīti velosipēdisti, motociklu un motorolleru vadītāji, bija 390 eiro.

Īpaši jādomā par bērniem, jo, kā liecina Bērnu slimnīcas dati, kritieni ir otrais biežākais traumu gūšanas veids – siltajā sezonā mēneša laikā ārsti palīdz vairāk nekā 200 jaunajiem riteņbraucējiem, motorollera vadītājiem un skrituļotājiem. Mēneša laikā slimnīcā ārstējas aptuveni 900 traumas guvuši bērni.

Kopumā bērni visbiežāk traumē rokas (299 gadījumi mēnesī); galvu (259 gadījumi); kājas (224 gadījumi) un krūškurvi (145 gadījumi). Lai gan visintensīvāk traumas gūst mazuļi vecumā ap gadu un diviem gadiem, kad bērns sāk aktīvi pētīt apkārtējo pasauli, traumatisms vasarā pieaug arī citās vecuma grupās. Puiši tradicionāli traumas gūst gandrīz divas reizes biežāk nekā meitenes, viņi ir arī nevērīgāki pret drošības pasākumiem un pārgalvīgāki velobraucēji.

Bērniem un viņu vecākiem, pārvietojoties ar velosipēdu, noderēs šie apdrošināšanas speciālistu sagatavotie ieteikumi:

  • Līdz 10 gadu vecumam pārvietoties ar velosipēdu satiksmē ieteicams tikai pieaugušo pavadībā, savukārt bērniem no septiņu gadu vecuma atļauts braukt ar velosipēdu pa ietvēm, velosipēdu ceļiem, brauktuvi vai ceļa nomali tikai pilngadīgas personas pavadībā.
  • Bērnus līdz septiņu gadu vecumam atļauts vest personām, kuras sasniegušas 18 gadu vecumu, ja velosipēds ir aprīkots ar papildu sēdekli un drošiem kāpšļiem bērna kāju atbalstam. Bērnam obligāti jābūt ar aizsprādzētu aizsargķiveri.
  • Bez pieauguša cilvēka uzraudzības, piedalīties ceļu satiksmē, bērni drīkst no 10 gadu vecuma. Svarīgi līdz tam laikam ir apgūt ceļu satiksmes noteikumus un sekmīgi nokārtot Ceļu satiksmes drošības direkcijas eksāmenu, iegūstot velosipēda vadītāja apliecību.
  • Apdrošinātājs, pārvietojoties ar velosipēdu, iesaka būt pamanāmam un ievērot drošību, līdz 12 gadiem obligāti velkot aizsargķiveri un atstarojošo vesti.
  • Velosipēdam ir jābūt bērna augumam atbilstošā izmērā.
  • Sēdeklim jābūt noregulētam tā, lai apsēžoties kāja uz pedāļa būtu taisna.
  • Stūrei jābūt ērtā pozīcijā, lai sēžot to varētu aizsniegt, bet tā, lai visa ķermeņa masa nebūtu likta uz plaukstu locītavām.
  • Lietojot līdzsvara velosipēdus, kas paredzēti mazākiem bērniem, vecākiem jāatceras, ka obligāti ir jālieto aizsargķivere un jāuzrauga bērns, lai tā aktivitātēm netraucētu ne gājēji, ne citi riteņbraucēji vai automašīnas.
  • Ja plānots, ka bērns ar velosipēdu pārvietosies patstāvīgi, svarīgi būtu sākumā šos ikdienišķos maršrutus veikt kopā ar vecākiem un izskaidrot, kā atsevišķi krustojumi vai vietas ir braucamas.
  • Pa ceļu ar velosipēdu atļauts braukt vienā rindā un iespējami tuvāk brauktuves labajai malai. Ja ir ierīkots velosipēdu ceļš, tad velosipēdistam pa brauktuvi pārvietoties aizliegts.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!