Foto: DELFI
Pērn decembrī Daugavpils domes izsludinātajā konkursā par jaunu tramvaju iegādi uzvarēja Sanktpēterburgas uzņēmums "Vagonmash", kas, kā vēlāk noskaidrojās, ir tuvu bankrotam, svētdien ziņo TV3 raidījums "Nekā Personīga".

Lai arī Iepirkumu uzraudzības birojs aizliedza Daugavpils domei ar aizdomīgo uzņēmumu slēgt miljonus vērto līgumu, par pirkumu atbildīgās amatpersonas joprojām uzskata, ka strādājušas labi, ziņo raidījums.

Daugavpils domei piederošā a/s "Tramvaju uzņēmums" pagājušā gadā izlēma par ES piešķirtajiem aptuveni 10 miljoniem latu nomainīt sešus kilometrus sliežu un iepirkt 12 jaunus tramvajus, stāsta raidījumā.

Tramvaju iepirkumam pieteicās piecas firmas, bet finālam kvalificējās trīs - Baltkrievijas un Rumānijas kopuzņēmums "Carpat Belaz Service", Sanktpēterburgas rūpnīca "Vagonmash" un vietējā "Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīca". Par uzvarētāju Daugavpils dome pasludināja "Vagonmash", sakot, ka tam esot laba reputācija, caurspīdīgs finanšu stāvoklis un viszemākā tramvaju cena – 3,6 miljoni latu.

Samierināties ar zaudējumu nevēlējās konkursā zaudējusī "Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīca", kuras akcionāri ir vairāki Igaunijas uzņēmumi. Izpētot, ar ko Krievijā nodarbojas viņu konkurents, rūpnīcas pārstāvji atklāja, ka "Vagonmash" ir tuvu bankrotam, vēsta raidījumā.

Tā kā konkurss bija starptautisks, visiem uzņēmumiem bija jāiesniedz izziņa no sava vietēja ieņēmumu dienesta, ka firmai nav nodokļu parādu. Lai izvairītos no dokumentu viltošanas, šim iesniegumam bija jābūt ar īpašu konkrētās valsts oficiālo iestāžu apliecinājumu.

Raidījums vēsta, ka "Vagonmash" iekrājušies nodokļu parādi par vairāk nekā 1,6 miljons latu. Turklāt konkursa laikā pret "Vagonmash" bija uzsāktas 48 tiesvedības par neizpildītām saistībām pret pasūtītājiem, trijās no tām pieprasīts "Vagonmash" atzīt par bankrotējušu, vēsta raidījumā.

"Nekā Personīga" rīcībā esošā vēstule no Pēterburgas rādot, ka pašvaldības Transporta komiteja pērn ar "Vagonmash" bija noslēgusi četrus līgumus par 13 miljoniem latu, taču rūpnīca nepiegādāja nevienu vagonu.

"Rūpnīcas vadība jau laicīgi brīdināja uzņēmumu, Daugavpils domi, arī Satiksmes ministrijas Investīciju departamentu, ka ar "Vagonmash" nav viss kārtībā. Mēs lūdzām pievērst tam uzmanību un pārbaudīt vēlreiz. Atbildes bija, ka viss ir tā kā kārtībā," vēstījis "Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīca" pārstāvis Jānis Čakstiņš.

Konkursa rīkotāja Daugavpils "Tramvaju uzņēmuma" vadītājs Ēvalds Mekšs raidījumam atzinis, ka par "Vagonmash" problēmām esot nedaudz dzirdējis, bet viņu tas nesatrauc. Jo labāko atlase notikusi, ievērojot likumu.

Arī Satiksmes ministrija nepiekrītot, ka darbinieks, kurš uzraudzīja konkursa komisijas darbu, strādājis slikti.

Ja Iepirkumu uzraudzības birojs nebūtu uzlicis veto konkursa rezultātiem, Daugavpils, iespējams, paliktu bez tramvajiem un arī bez naudas. Kā ierasts šādos konkursos, uzvarētājs daļu no summas saņem priekšapmaksā. Krievijas ziņu portāli vēsta, ka šajās dienās pret Sanktpēterburgas uzņēmumu sākušies naudas un mantas piedzīšanas procesi. Tiesu izpildītāji ir arestējuši daļu "Vagonmash" produkciju un ražošanas iekārtas.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!