Foto: Shutterstock
Uzņēmumi, kas savam biznesa modelim izvēlējušies internetu pierāda, ka pat mazajā Latvijā var apgrozīt miljonus, pateicoties interneta priekšrocībām. Interneta biznesi, lai arī lēnāk, bet turpina augt, jo 15 lielāko uzņēmumu kopējais apgrozījums palielinājies par 7%, līdz 93 miljoniem eiro, liecina biznesa žurnāla "Forbes" apkopotā informācija.

Jau vēsturiski galvenie spēlētāji ir divu veidu - interneta veikali un mediju portāli ar sociālajiem tīkliem.

Latvijas interneta veikali, turpinot tirgus konsolidācijas tendenci, pērn uzrādījuši divējādus rezultātus. Piemēram, SIA "Mobiluks" ar zīmolu "1a.lv" un Lietuvas uzņēmējiem "Pigu Latvia" ar zīmolu "220.lv" pieaugums bija vidēji 30%, bet "otrā ešelona" konkurenti ir gandrīz apstājušies kāpumā vai pat uzrādīja kritumu, secina žurnāls.

"Mobilukss" valdes loceklis Mareks Zuika portālam "Delfi" norāda, ka "1a.lv" 2014. gadā savu apgrozījumu pret iepriekšējo gadu spējis audzēt par 40%. Uzņēmuma apgrozījums pērn sasniedza 27,6 miljonus eiro, kas ir ļāvis tuvāko sekotāju apsteigt par vairāk nekā 10 miljoniem eiro. Mēnesī internetveikalā tiekot apkalpoti vidēji 30 000 pirkumi.

"Aizvadītā gada rezultāti parāda, ka par spīti globālas krīzes iezīmēm ekonomikā, mūsu pieeja, nodrošinot klientam labāko un ātrāko servisu, ir ļāvusi strauji kāpināt pārdošanas rādītājus," skaidro Zuika.

Muskuļus audzē arī otrs lielai pašmāju interneta veikals "220.lv", kurš šogad piesaistījis investīcijas un savu apgrozījumu plāno palielināt līdz 100 miljoniem eiro, stāsta SIA "Pigu Latvia" valdes loceklis Roberts Ziminskis. Interneta veikals pārgājis uz daudz lielākām un modernākām noliktavu telpām, tādējādi kopējā noliktavu platība sasniegs 8000 kvadrātmetru un uzņēmumam būs iespēja sagatavot vairāk pasūtījumu īsākā laikā.

Ziminskis arī atklāj, ka uzņēmums plāno atvērt vairākus veikalus, kas turpmāk darbosies kā pasūtījumu izņemšanas punkti.

"Interneta veikalu sektorā notiek konsolidācija. Tā ir pasaules tendence, un šodien cīņa ir par efektivitāti, lai izdzīvotu ar 1-2% uzcenojuma līmeni. Ne velti pašmāju "Mobilukss" nodrošināja izaugsmi, tieši pateicoties eksportam. Tas ir rekords mūsu reitingā visā tā pastāvēšanas laikā. Viņi ir veiksmīgi iegājuši arī Igaunijas un Lietuvas tirgū," norāda "Forbes Latvija" izpildredaktore Maija Goluboviča.

Viņa arī secina, ka pozitīvs "Forbes" reitinga atklājums šogad ir Latvijas kompānijas "BookingGroup" projekts "economybookings.com". Šis uzņēmums nolēma atteikties no vienkāršas tirdzniecības vai lokālām reklāmām, bet iesaistījās pasaules autonomas tiešsaistes tirgū, kas pēdējos piecos gadus dinamiski pārceļo uz internetu. Tādējādi komisijās ieņemot septiņus miljonus eiro gadā.

"Kamēr Latvijas e-komercijas īpatsvars IKP piecas reizes reizes atpaliek no Eiropas vidējā līmeņa, pareizs modelis mūsu uzņēmējiem būtu ņemt paraugu no BookingGroup un mēģināt risināt globālas problēmas, izmantojot interneta iespējas. Perspektīvas nišas šobrīd ir FinTech (finanšu joma), FoodTech (pārtika), EduTech (izglītība) un MedTech (medicīna)," turpina Goluboviča.

Kā pozitīvais piemērs tiek izcelts arī portāls "ask.fm", kas arī pelna no reklāmām, bet, tā kā tas ir starptautisks sociālais tīkls, tāds ir arī reklāmas devēju tirgus. Portālu, kuram ir 100 miljoni reģistrētu lietotāju, tā dibinātāji pērn pārdevuši vienam no pasaules lielākajiem IT koncerniem IAC. Lai arī summa netiek atklāta, visticamāk, tā sasniedz simtiem miljonu, līdz ar to šis ir lielākais darījums Latvijas IT vēsturē, pieļauj "Forbes".

No žurnāla jaunākā reitinga Top15 izkritis arī "Pro Venture Capital" īpašnieks Ņikita Haļavins, kas biznesu veiksmīgi bija attīstījis Krievijas tirgū. Līdz ar Krievijas-Ukrainas krīzi un tās radītajām sekām viņš biznesu bija spiests pārdot un ir atgriezies Rīgā, kur sācis darbu pie jaunas idejas - anonīmu īsziņu apmaiņas platformas "Stealthy". Caur to jau nosūtīti trīs miljoni īsziņu, un interesi esot izrādījuši agrīnie "Uber" investori.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!