Foto: DELFI
Pērnā gada nogalē "Smard-ID" lietotāju skaits Latvijā sasniedza gandrīz vienu miljonu – reģistrēti jau 916 tūkstoši, un, salīdzinot ar 2019. gada janvāri, to skaits pieaudzis aptuveni par 35%. Lai gan lietotnes divu pakāpju autentifikācija ierobežo krāpnieciskas darbības, katram pašam jārūpējas, lai nejauši nenodotu savus finanšu līdzekļus garnadžu rokās.

Banka "Luminor" kopā ar "Smart-ID" lietotnes izstrādātājiem apkopoja svarīgākos ieteikumus drošībai.

Kā pirmais tiek minēts nekad neievadīt kodu, ja tobrīd neizmanto internetbanku. Lai gan divpakāpju autentifikācija ir drošāka nekā iepriekš esošās kodu kartes, tomēr tas nemaina, ka internetbankas lietotājam arvien ir svarīgi būt uzmanīgam.

"Viens no galvenajiem nosacījumiem – nekad savā "Smart-ID" lietotnē neievadīt PIN kodus, ja pats tajā brīdī neizmanto internetbanku vai mobilo banku un neesi ierosinājis darījumu. Tas var liecināt par situāciju, ka tajā brīdī kāds cits mēģina piekļūt jūsu internetbankai," uzsver "Luminor" Privātpersonu segmenta vadītājs Normunds Rudzītis.

Tāpat jāpievērš uzmanība, vai darījuma uzsākšanas brīdī kods, kas parādās internetbankā, sakrīt ar kodu, kas parādās lietotnē. Ja kodi nesakrīt, ir liels risks, ka tajā brīdī kāds cits cenšas piekļūt internetbankai un kodu šādā situācijā nevajag ievadīt, norāda bankā.

Savukārt situācijā, ja viedierīce, kurā tiek izmantota "Smart-ID" lietotne, ir nozagta vai nozaudēta, pirmais solis ir izdzēst savu "Smart-ID" kontu, lai garnadzim to nebūtu iespēja izmēģināt un izmantot.

"Lai slēgtu savu kontu var sazināties gan ar "Smart-ID" klientu apkalpošanas dienestu, zvanot uz "Smart-ID" klientu apkalpošanas centru, gan savu kontu cilvēks var slēgt pats "Smart-ID" pašapkalpošanās portālā. Portālam var pievienoties ar Latvijas iedzīvotāja identifikācijas karti. Ja ir dažādi aktīvi Smart-ID konti dažādās viedierīcēs, tad pieslēgties pašapkalpošanās portālam var, izmantojot citu ierīci, kurā darbojas Smart-ID aplikācija," stāsta "Smart-ID" vadītāja Latvijā Sanita Meijere.

Banka arī atgādina, ka nevajag aizmirst arī par citiem drošības noteikumiem: paroles nav jānodod krāpnieku rokās. Kā norāda bankā, nekad netiks sūtīt lūgums atjaunot savu paroli vai PIN kodus īsziņā, tāpēc, uzklikšķinot uz saitēm šādos ziņojumos, jāpievērš uzmanība adresei interneta pārlūkā, pārbaudot, vai tā sakrīt ar oficiālo vietnes adresi.

Situācijā, ja ir aizdomas par krāpšanos, nekavējoties ir jāsazinās ar banku.

Tāpat nevajag nodot savas paroles un PIN kodus trešajām personām un nedrīkst tās glabāt vietās, kur tām var piekļūt citi cilvēki, piemēram, makā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!