Foto: stock.xchng
Jaunā koronavīrusa dēļ patēriņa konfidences rādītāji nokritušies līdz 2008. gada līmenim. Straujākais konfidences rādītāju kritums vērojams mazumtirdzniecības un pakalpojumu sektoros. Piemēram, mazumtirdzniecības konfidences līmenis no +8.1 krities līdz -3.9 punktiem kopš šī gada janvāra. Kā portālu "Delfi" informēja "Coface" ekonomisti, papildus šo rādītāju kritumam arī patērētāju konfidences rādītāji pavājinās ārkārtējās situācijas ietekmē.

Konfidences rādītāji ir statistiskie indikatori, kas raksturo vispārējo situāciju nozarē, balstoties uz rezultātiem, kas iegūti biznesa aptauju rezultātā, kurās uzņēmēji iztaujāti par to pašreizējo ekonomisko situāciju un viņu cerībām par turpmāko uzņēmuma un ekonomikas attīstību. Pavisam tiek izstrādāti pieci atsevišķi konfidences rādītāji – rūpniecībai, būvniecībai, pakalpojumiem, mazumtirdzniecībai un patērētājiem.

Kopš 2020. gada janvāra mazumtirdzniecības konfidences līmenis ir samazinājies no +8.1 līdz -3.9. Mazumtirdzniecības nozari galvenokārt ietekmējuši ieviestie ārkārtējās situācijas noteikumi un zemāka personu mobilitāte to ietekmē. Marta konfidences rādītāji neuzrāda pilnīgu Covid-19 ietekmi uz ekonomiku, jo lielākā daļa noteikumu tika ieviesti marta vidū, tādēļ sagaidāms, ka šie rādītāji aprīļa laikā vēl pazemināsies.

"Pašreizējā ekonomiskā perspektīva ar paredzamo recesiju un daudzajiem uzņēmumiem, kas samazina nodarbināto skaitu, palielina mājsaimniecību nepārliecinātību attiecībā uz viņu situāciju darba tirgū. Darbinieki baidās ne tikai no algas samazināšanas, bet arī no darba zaudēšanas kopumā. Tāpēc mājsaimniecību vēlme tērēt naudu ir samazinājusies," papildina "Coface" ekonomists Centrālās un Austrumeiropas jautājumos Gžegožs Selevičs.

Konfidences rādītāji pakalpojumu sektorā kritušies no +5.4 gada sākumā līdz -5.8 punktiem šobrīd, un šis ir viens no Covid-19 pandēmijas visvairāk ietekmētajiem sektoriem. Koronavīrusa pandēmija, tai sekojošo noteikumu un ārkārtējās situācijas izsludināšana, ko veikušas valdības visā pasaulē, lai mēģinātu ierobežot vīrusa uzliesmojumu, atstājusi tūlītēju, nelabvēlīgā ietekmi uz pakalpojumiem. Daudzi pakalpojumu sniedzēji slēdz uzņēmumus, kamēr citi ziņo par strauji samazinātu apgrozījumu. Arī Globālais apvienotais produkcijas izlaides iepirkumu vadītāju indekss sasniedzis visu laiku zemāko līmeni – tas liecina par negatīvu situāciju industrijās.

"Coface" ekonomisti paredz, ka ekonomika atgūsies salīdzinoši ātri no Covid-19 radītajiem kritumiem, ja vien valstīs nesāksies otrais vīrusa vilnis. "Sagaidām, ka vissmagāk ekonomikai klāsies tieši otrajā ceturksnī, trešajā ceturksnī tai pamazām stabilizējoties, bet ceturtajā ceturksnī, ja nepiedzīvosim otro vīrusa uzliesmojumu pasaulē, ekonomika varētu kļūt stabila," papildina Selevičs.

Arī banku un kredītu nozarē Covid-19 ietekme ir jūtama. Pasākumi, ko valdības veikušas, lai palēninātu tā izplatību, ir radījuši saspringtu situāciju arī kredītu apdrošinātājiem. Lai gan situācija nozarē ir grūta, reitingu aģentūra "Moody's" ir pārliecināta par kredītrisku apdrošinātāju ekonomisko noturību, pateicoties nozares spējai pārskatīt īstermiņa riskus, kā arī finansiālajai stabilitātei. Tas arī pasvītro daudzu valdību ieviestos mehānismus, lai atbalstītu uzņēmējus, kas varētu samazināt izmaksas kredītrisku apdrošinātājiem.

Piemēram, ļoti agrīnā krīzes laikā "Coface" ievērojami samazināja riskus ieguldījumu portfelim, kuru pašlaik veido 22% likviditāte salīdzinājumā ar aptuveni 7% 2019. gada beigās. Finanšu tirgus kritums nav izraisījis "Coafce" maksātspējas samazinājumu. Šajā neskaidrajā laika posmā "Coface" ciešāk nekā jebkad agrāk sadarbojas ar klientiem un veic vairākas profilaktiskas darbības attiecībā arī uz savu riska portfeli.

"Coface" ar 70 gadu pieredzi ir viens no pasaulē lielākajiem tirdzniecības kredītu apdrošināšanas un riska pārvaldības uzņēmumiem. "Coface" pakalpojumus visā pasaulē izmanto vairāk nekā 50 000 klientu. "Coface" pakalpojumi un risinājumi aizsargā klientu finansiālo stabilitāti un palīdz uzņēmumiem pieņemt pamatotus, ar kredītiem saistītus lēmumus, lai paaugstinātu savu spēju palielināt pārdošanas apjomus iekšzemē un eksporta tirgos. 2019. gadā uzņēmuma apgrozījums sasniedza nepilnus 1,5 miljardus eiro.

Seko "Delfi" arī vai vai Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!