Foto: Shutterstock
Teju pirms desmit gadiem metālapstrādes uzņēmumu “KnK Mefab” dibināja divi skolas gadu draugi – Kristaps Laipnieks un Kārlis Jansons. Viss sākās 40 kvadrātmetru telpā ar vienu strūklas pistoli, nereti abi palikuši bez pusdienām, reizumis pieļautas arī kļūdas. Tomēr tas ļāvis mācīties un augt, un šogad uzņēmuma apgrozījums sasniedzis 2,5 miljonus eiro, ražotne ir jau 4500 kvadrātmetrus liela un tiek nodarbināti 35–40 cilvēki. Būtiska nozīme uzņēmuma attīstībā bijusi arī dažādiem atbalsta instrumentiem, ko uzņēmuma pārstāvis iesaka izmantot ikvienam – kaulus tas nelauž un nāk tikai par labu!

Pilns ražošanas cikls arī vietējam tirgum


Jau septiņus gadus uzņēmuma eksporta vadītājs ir Jānis Buls, kurš sākotnēji bijis klienta lomā. "Atceros, ka izsūtīšanas termiņš tuvojās un atbraucu palīdzēt sapakot pasūtījumu. Tolaik visi gribējām pierādīt, uz ko esam spējīgi, tā arī sapratām, ka esam uz viena viļņa. Abus uzņēmuma īpašniekus, gan Kārli, gan Kristapu, esmu redzējis ar metināšanas aparātu rokās, viņi pārzina katru ražošanas posmu, domāju, ka arī tas ir veiksmes stāsta pamatā," stāsta Jānis.

Uzņēmums "KnK Mefab" piedāvā dažādus metālapstrādes pakalpojumus – lāzergriešanu, perforēšanu, locīšanu, metināšanu, abrazīvo strūklošanu un pulverkrāsošanu. "Mums nav sava produkta, esam apakšražotāji – ražojam pēc klienta rasējumiem. Varam uztaisīt gan naga lieluma detaļu, gan 3x3 metrus lielu konstrukciju – ko vien vēlaties! Būvkonstrukcijas gan neražojam. Ar lielākajiem klientiem parakstīti stingri līgumi, tādēļ nemaz nedrīkstu stāstīt, ko un kam ražojam, atklāšu vien to, ka komponentus esam ražojuši gan lielām pārtikas veikalu ķēdēm, gan automašīnu ražotājiem," pačukst Jānis Buls.

Šobrīd 70% klientu ir no ārvalstīm, tomēr ne viss tiek eksportēts: "Esam saglabājuši iespēju arī privātpersonām pasūtīt, piemēram, riteņa rāmja vai auto disku krāsošanu. Veicam arī nelielus metināšanas darbus. Ar to mēs sākām, tādēļ arī tagad gribam būt pieejami vietējiem klientiem."

Mums nebija padomdevēja ar daudzu gadu pieredzi. Mums neviens neteica, kā darīt, tāpēc droši varu teikt, ka paši esam izcīnījuši savu vietu Latvijas ražošanas kopienā.
Jānis Buls

Ieguldīt ražošanā vai mārketingā?


Jānis Buls pievienojās uzņēmumam tā trešajā gadā, kad eksporta iespējas pamazām tika aptaustītas. Sadarbību ar Latvijas Investīciju un attīstības aģentūru (LIAA) ievirzīja uzņēmuma īpašnieki, jo bija nepieciešama atpazīstamība plašākā tirgū: "Tādēļ piedalījāmies izstādēs. Pirmā bija Lielbritānijā, kopā ar citiem Latvijas uzņēmumiem pārstāvējām mūsu valsti kopīgā stendā. Tā bija vērtīga pieredze – satikām gan vietējos ražotājus, gan potenciālos klientus no ārvalstīm. Atceros, ka speciāli audzējām bārdas, lai izskatītos vecāki un mūs uztvertu nopietni," smejas Jānis. "Mūs dēvē par nākamās paaudzes ražotājiem, jo esam ļoti jauni – vadības komandā esmu visvecākais, bet man ir tikai 33 gadi."

Toreiz izstādē daudzi jautājuši, kādēļ tik jauni puiši izvēlējušies ražošanu, nevis pieprasīto un perspektīvo IT nozari. "Visi nevar darīt vienu un to pašu, kādam ir jāstrādā ražošanā. Tie būsim mēs!"

Lielākais ieguvums bijis iepazīšanās ar citiem Latvijas uzņēmumiem, kas piedalījās izstādēs. "Ar daudziem joprojām uzturam labas attiecības, un, ja kāds klients interesējas, piemēram, par galdniecības uzņēmumu, mums ir, ko ieteikt! Mums nav žēl piespēlēt kādam citam Latvijas uzņēmumam klientu, jo ir patīkami veidot draudzīgu biznesa vidi, zinot, ka citi ieteiks arī mūs."

Izstāžu papildu bonusi


"Uzskatu, ka sadarboties ar LIAA ir katra uzņēmuma "must do" sarakstā. Jā, tu vari braukt uz izstādēm viens pats, bet tas maksās krietni vairāk. Mums uzņēmuma attīstības sākumā izmaksu faktors bija būtisks, bija jāizšķiras – ieguldīt naudu ražošanā vai mārketinga aktivitātēs. Braucot ar stendu pašiem, tas maksātu 5–8 tūkstošus, bet, sadarbojoties ar LIAA, tie bija tikai 2000 eiro," atklāj Jānis.

Pirms tam bija jānoslēdz sadarbības līgums: "Tas nozīmē, ka viņi mūs ņem bariņā un informē par izstādēm un citām iespējām. Nekādas līguma maksas nav, vienīgais nosacījums – nedrīkst būt nodokļu parāds. Pēc pasākumiem LIAA lūdz aizpildīt novērtējuma anketu, bet tas kaulus nelauž," Jānis skaidro. Lielākais bonuss ir tas, ka saņem veselu sarakstu ar atbalsta instrumentiem, tikai jāizvēlas, kas pašam šķiet noderīgs. "Ja acīs iekrīt kāda izstāde, tad jāsaka – šī izskatās labi, braucam! Ja LIAA atrod arī citus uzņēmumus, kas būtu gatavi turp doties, tiek organizēts brauciens. Dalība izstādēs nav spiesta lieta, bet iesaku to izmēģināt," Jānis Buls iedrošina un stāsta, ka LIAA pat palīdzēja aizvest rekvizītus.

"Sadarbība ar LIAA bija lielisks starts, lai veidotu atpazīstamību pasaulē. Daudzi šo iespēju uzlūko ar skepsi – kā gan uzņēmumu var pamanīt, ja uz izstādi aizbrauc 7–10 uzņēmumi no Latvijas. Ja paši neko nedarīsiet, jūs nepamanīs. Es stāvēju ailes vidū un burtiski aiz rokas vilku cilvēkus dziļāk stendā!" mudina Jānis.

Lielais loms jāgādā pašiem


Atpazīstamības veicināšanai savulaik izmantotas arī kontaktbiržas: "Pāris reižu braucām uz Somiju, kur aci pret aci tādā kā "speed dating" var satikt citus uzņēmējus. Šos "randiņus" jau iepriekš var rezervēt īpašā aplikācijā un uz vietas satikt patiesi ieinteresētus cilvēkus." Pārsvarā dalība kontaktbiržās ir par brīvu, no savas kabatas jāsedz tikai transporta un dzīvošanas izmaksas.

Vēl viena iespēja ir piedalīties tirdzniecības misijās, kas, vienkārši skaidrojot, ir pieredzes apmaiņas braucieni. "Atceros, ka reiz izstādes laikā LIAA ar vietējiem uzņēmumiem sarunāja, ka drīkstam tur aizbraukt apskatīt iekārtas un pašu ražotni. Jā, tāda kā ekskursija, jo citu uzņēmumu pieredze ir ļoti vērtīga."

Vaicāts par Eiropas Biznesa atbalsta tīklu (EEN), Jānis atklāj, ka savulaik ar EEN atbalstu apmeklēta liela izstāde Zviedrijā. "Arī tur bija kontaktbirža un izveidota aplikācija, kurā laicīgi sarunāt tikšanās. Vēl esot Latvijā, visu saplānoju, un kopumā tas bija ļoti veiksmīgs brauciens, pēc tam rakstīju EEN, lai pateiktos. Bija gan uzņēmumu pārstāvji, kas čīkstēja, ka izstāde nav izdevusies, bet pašam arī kaut kas lietas labā ir jādara! Ne LIAA, ne EEN tev neko rokās neieliks, ir jāinteresējas un jārīkojas pašam. Var teikt – tev iedos makšķeri, bet zivis būs jāķer pašam."

Iespēja domāt Eiropas līmenī


"Ir patīkami atcerēties šos pirmos soļus starptautiskajā tirgū, un sadarbība ar LIAA bija brīnišķīga – kopā ne tikai braucām uz izstādēm, bet arī gājām uz hokeja spēlēm un krogu saliedēties. Šis atbalsts ir daļa no mūsu izaugsmes stāsta. Prieks, ka tādā veidā iemācījāmies domāt plašāk un pieradām pie starptautiskās biznesa vides. Gribu iedrošināt citus, ka nebūs jāpilda drausmīgas veidlapas, sadarbība kaulus nelauž un tikai nāk par labu," rezumē Jānis.

"KnK Mefab" eksporta vadītājs Jānis Buls norāda, ka LIAA piedāvātās iespējas vairāk izmantotas uzņēmuma pirmajos gados: "Esam jau nākamajā attīstības posmā, iestājāmies Latvijas Drošības un aizsardzības industriju federācijā (DAIF), mūs interesē ražošana militāriem mērķiem. Latvijas Drošības un aizsardzības klasterī no 50 uzņēmumiem izvēlējās 15, viens no tiem esam mēs. Bija jāpielāgo ražotne, jāievieš papildu drošības sistēmas, priekšā ir daudz darba." Uzņēmums ir saņēmis Aizsardzības ministrijas licenci, kas nozīmē, ka Eiropas reģionā drīkst izpildīt pasūtījumus saistībā ar aizsardzības nozari. "Šobrīd jau veicam Eiropas starptautiskā tirgus izpēti, sadarbojoties ar telemārketinga atlases uzņēmumu. Izmantojam LIAA finansiālo atbalstu, lai segtu daļu izmaksu, – arī šādi instrumenti ir pieejami!" stāsta Jānis. Tāpat uzņēmuma nākotnes plānos ir kļūt energoefektīviem, paplašināt ražošanas jaudas un izmantot zaļus pārvaldības principus.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!