Foto: AFP/Scanpix/LETA

Eiropas Savienībai (ES) būtu jāvēršas pret Indiju, kas pieņem Krievijas naftu, pārstrādā to un tālāk pārdod Eiropai kā degvielu, tostarp dīzeļdegvielu, atsaucoties uz ES augsto pārstāvi ārlietās Žuzepu Borelu, atsaucoties uz "Financial Times", raksta "Reuters".

"Ja dīzeļdegviela vai benzīns ienāk Eiropā no Indijas un tiek ražota, izmantojot Krievijas naftu, tā noteikti ir sankciju apiešana, un dalībvalstīm ir jāveic atbilstoši pasākumi," uzsvēris Borels.

Indija ir kļuvusi par vienu no lielākajām Krievijas jēlnaftas pircējām kopš iebrukuma Ukrainā, un tās naftas pārstrādes uzņēmumi gūst lielu peļņu, jo pērk jēlnaftu ar lielām atlaidēm un pārdod degvielu par pilnu cenu Eiropā.

"Tas, ka Indija pērk Krievijas naftu, tas ir normāli... Bet, ja viņi rīkojas kā centrs, kur tiek pārstrādāta Krievijas nafta un mums tiek pārdoti blakusprodukti... mums ir jārīkojas," uzsvēris Borels.

Indijas naftas pārstrādes uzņēmumi, kas augsto transporta izmaksu dēļ iepriekš reti pirka Krievijas naftu, 2022./2023. finanšu gadā (aprīlis-marts) no tās importēja 970 000–981 000 barelus dienā, kas veido vairāk nekā piekto daļu no valsts kopējā degvielas importa, raksta "Reuters".

Krievijas lielākais naftas ražotājs "Rosņeftj "un vadošais Indijas naftas pārstrādes uzņēmums
"Indian Oil Corp" martā parakstīja līgumu, lai būtiski palielinātu un dažādotu Indijai piegādātās naftas kategorijas. Indija martā ir bijusi lielākā Krievijas etalona "Urals" markas jēlnaftas pircēja.

Indija pirms Krievijas iebrukuma Ukrainā uz Eiropu parasti eksportēja vidēji 154 000 barelu dienā dīzeļdegvielas un reaktīvo dzinēju degvielas. Tomēr pēc šā gada 5. februāra, kad ES aizliedza Krievijas naftas produktu importu, šis temps ir palielinājies līdz 200 000 bareliem dienā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!