Foto: Publicitātes foto
Šodienas mazumtirdzniecības dati ir īsta bauda žanra cienītājiem, tajos ir interesantas odziņas. Pirmkārt jau jāpiemin kopējais apgrozījuma kāpums pret februāri un tā temps — par 2.1%, tātad visai straujas izmaiņas mēneša griezumam.

Tas ir viegli pārsteidzoši, jo martā pār Latvijas iedzīvotāju galvām bira daudz satraucošu ziņu, gan par Liepājas Metalurga nedienām, gan ekonomisko situāciju pasaulē. Patēriņa kāpums ir arī papildus apstiprinājums iepriekš rakstītajam, ka šoziem apkures tarifi vismaz vidusmēra patērētajiem nav bijuši tik smags slogs kā varētu likt domāt avīžu virsraksti, nenoliedzot, ka tie ir sagādājuši nopietnas grūtības daļai ģimeņu. Iespējams, ka ziemas izplešanās uz pavasara rēķina vēl varētu nedaudz jaukt kārtis, par to uzzināsim maijā un jūnijā publicētajos datos.

Tāpat šķiet, ka nostiprinās patēriņa pārākums citu izaugsmes veicinātāju vidū. Ir maz ticams, ka rūpniecība un eksports martā būs guvuši tik lielus panākumus kā tirgotāji, jo ārējie apstākļi kopumā kļūst arvien nelabvēlīgāki. Turklāt jaunākie (aprīļa) noskaņojuma indeksi un to komponentes ietver nepatīkamus signālus par iespējamo rūpniecības sniegumu tuvāko dažu mēnešu laikā. Rādītāji gandrīz noteikti būs ar plusa zīmi gada griezumā, taču sagaidīt tik strauju kāpumu kā mazumtirdzniecībā martā (+8.8%) būtu optimistiski.

Interesanta ir arī ziņa, ka pārtikas tirdzniecība gada griezumā ir augusi straujāk (+8.2%) nekā nepārtikas preču (atskaitot degvielu) pārdošana (+6.0%), pirmo reizi krīzes pārvarēšanas periodā. Apvienojumā ar datiem par pasažieru neto plūsmu Rīgas lidostā, kas 2012.gadā jau bija ļoti tuvu nullei (-1611 cilvēki, pretstatā -38 094 trīs gadus iepriekš) un apbrīnojamajam aizņemto privātā sektora darbavietu skaita kāpumam pērn, tas ļauj pozitīvāk skatīties uz ekonomikas atkopšanās ietekmi uz sabiedrību kopumā. Skaidrs, ka pārtikas patēriņš ir tikai ļoti netiešs indikators un viens mēnesis reti kad kaut ko pierāda, taču šie dati sniedz pienesumu kopējās ainas veidošanā.

Līdz šim bija pārsvarā vērojams straujš ilglietošanas preču pārdošanas kāpums, bet stagnējošs pārtikas patēriņš, norādot, ka dažiem dzīve strauji uzlabojas, bet citiem nav iespējams atlaist taupības grožus pat attiecībā uz visnepieciešamāko. Šobrīd mazumtirdzniecības kāpuma struktūra kļūst sabalansētāka. Marts šogad bija auksts, bet ne tik ļoti, lai tā veicinātu apetīti.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!