Foto: Publicitātes foto
Redzot, ka gluži kā "treknajos" gados pieaug satiksmes intensitāte, turklāt – ne tikai pilsētā, gribot negribot nākas aizdomāties. Ieradumam ir liels spēks – tie, kuri iekārtojušies sava personīgā auto sēdeklī, diez vai tik viegli mainīs savus paradumus. Un nez vai ar pārliecināšanu un skaidrošanu mēs pierunāsim kādu iekāpt autobusā.

Vairāk kā 20 gadus strādājot kā iekšzemes, tā starptautiskajos autobusu pārvadājumos, viegli izdarīt secinājumus par to, kas padara braukšanu ar autobusu pievilcīgu. Šajās atziņās vēlos dalīties.

Neapšaubāmi svarīgs ir finansiālais aspekts un tas patiesi dažkārt mudina cilvēkus pārsēsties no privātās automašīnas autobusā - jo pārvietošanās  ar automašīnu šobrīd kļuvusi daudz dārgāka - gan degvielas, gan amortizācijas izmaksu ziņā, it īpaši, ja pārvietošanās notiek bieži, vai ar privāto auto pārvietojas tikai viens  braucējs.

Ceļošana pāri robežām uz dažādām valstīm sen vairs nav luksusa lieta un izklaide vien, pieaugot iedzīvotāju mobilitātei, daļai no mums tā kļuvusi par nepieciešamību. Mūsu novērojami liecina, ka cilvēki vairs nebaidās pārvietoties ar autobusu un senie stereotipi par ilgu un neērtu braukšanu autobusā jau sen pārvarēti - ir redzams, ka pasažieru pārvadājumiem ar autobusu ir tendence pieaugt tieši pateicoties nepieciešamībai. Piemēram, arī par pārsteigumu mums šā gada septembrī Londonas reisi tika rezervēti līdz pēdējai biļetei.

Starptautisko pārvadājumu  pozitīvajam pasažieru skaita pieaugumam pamatā ir ne tikai pieaugusī  cilvēku  „mobilitātei", kā rezultātā  tie vairāk ceļo, bet arī reisu skaita palielināšana. Liela nozīme tiek pievērsta reisu skaitam, galamērķu un autobusu pienākšanas, atiešanas laika dažādībai, tā, lai cilvēkiem nevajadzētu pielāgoties - autobusi sniedz iespēju brīvi izvēlēties sev piemērotāko reisu, gan laika un datuma, gan galamērķa ziņā. Šo plašo iespēju dēļ cilvēki autobusus ceļošanai izvēlas arvien biežāk. Ja starptautiskajos pārvadājumos piedāvājumu iespējams pielāgot pasažieru vēlmēm un vajadzībām, tad iekšzemes pārvadājumos vēl ir kur augt.

Lai arī pakalpojumu uzticamība un biežums ir svarīgi, lai piesaistītu pasažierus, liela loma ir arī individuālai uztverei un motivācijai. Cilvēki šodien vairs nedomā, ka ar autobusu doties tālākos pārbraucienos ir neērti, situācija ir ievērojami mainījusies, jo starptautisko pārvadājumos autobusi lielākoties ir komfortabli un piedāvā ne tikai pārvietošanos, bet arī saturīgu laika pavadīšanas iespēju. Pēdējos 10 gados  starptautisko pārvadājumu autobusu komforta līmenis ir tik  stipri audzis, ka varam droši teikt - pārvietošanās ar autobusu šodien  nodrošina atpūtu.

„Ecolines" novērojumi liecina arī par cilvēku pārvietošanās paradumu izmaiņām pēdējos gados -,  braucieni  tiek plānoti ļoti ātri, Šodien cilvēki vairs nebaidās kustēties un pārvietoties , bieži  lēmumu pieņemot pēdējā brīdī. Protams, ir daudz galamērķu, kuros var nokļūt arī ar privāto automašīnu. Viens no argumentiem, lai izvēlētos izmantot savu auto nevis pasažieru   autobusu, parasti  ir ātrums, aizmirstot par to, ka vairākas stundas, pavadītas pie stūres nav atpūta, turpretī autobusā  laiku ceļā var pavadīt mierīgi  un relaksēti.

Var novērot, ka cilvēku skaits, kas ar privāto auto dodas tālākos braucienos, pāri robežām,  samazinās. Pieaug pasažieru vēlme pēc komforta ceļojuma laikā, ko arvien pārliecinošāk piedāvā autobusi starptautiskajos maršrutos. Autobusu  bagāžas pārvadāšanas iespējas, reisu biežums un, iespēja nokļūt  no pilsētas centra pilsētas centrā autobusiem šodien  ļauj  pamatoti konkurēt ar avio reisiem.

Viennozīmīgi ir skaidrs, ka autobusu ērtība aug un kopējo situāciju uzlabo arī ceļu stāvoklis. Protams, samazinot sēdvietu skaitu autobusos un ierīkojot plašākus sēdekļus, ir iespējams padarīt pasažieru autobusus vēl ērtākus, taču jāsaprot, ka šādi uzlabojumi  paaugstinās brauciena cenu. Komfortu var panākt arī citādi, piemērs tam ir aptumšotie  stikli, kas aizsargā pret saules stariem  un autobusa salona  uzkaršanu, modernas ventilācijas iekārtas, dabiskāki sēdekļu audumi, kas mazina svīšanu.

Komforts autobusos  ir stipri atkarīgs arī no ceļu stāvokļa. Viens no izcilākajiem pēdējā laika piemēriem ir Polija, kur izbūvēti  jauni, kvalitatīvi ceļi un autostrādes. Pasažieru autobusiem  vairs nav jābremzē pie daudzajiem luksoforiem, nav jāveic dažkārt pasažieriem nepatīkami  apdzīšanas manevri, un, piemēram, no Varšavas autoostas līdz Berlīnes autoostai laiks ceļā ir samazinājies līdz pat 4 stundām un brauciens notiek vienmērīgi un līgani. Protams, katram pārvadājumu veidam būtu iespējams uzskaitīt gan  priekšrocības, gan trūkumus, tomēr varam  uzskatīt, ka pēdējos gados, pieaugot komfortam un galamērķu klāstam, autobusi kļuvuši par ierastu pārvietošanās veidu kā  iekšzemes tā starptautiskajos reisos.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!