IPO tirgū bijis aktīvākais gads kopš interneta burbuļa; nākamo sola ne mazāk aktīvu
Foto: Pixabay

2020. gads, par spīti pandēmijas izraisītajai krīzei, izrādījies aktīvs gads sākotnējo publisko piedāvājumu (IPO) tirgū, atsaucoties uz "Dealogic" datiem, raksta "MarketWatch".

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

Kā liecina statistika, šis bijis aktīvākais gads IPO ziņā kopš 1999. gadā, kas slavens ar dot.com jeb interneta burbuli.

Salīdzinot ar pērno gadu, šogad divas reizes audzis to kompāniju skaits, kas sākušas kotēt akcijas biržā, savukārt to vērtība pieaugusi par 168%. Saskaņā ar "Dealogic" datiem, 456 ASV IPO laikā tika piesaistīti 167,4 miljardi ASV dolāru, salīdzinot ar 211 IPO laikā piesaistītiem 62,5 miljardiem dolāru pērnā gada attiecīgajā periodā.

1999. gadā notika 547 piedāvājumi, piesaistot 107,9 miljardus dolāru.

Aktīvākais segments bijis īpaša mērķa iegādes jeb SPAC. Kopumā 2020. gadā šādas kompānijas bijušas 248, piesaistot 82,3 miljardus dolāru.

Otrs aktīvākais sektors bijis veselības aprūpe, kurā notikuši 102 IPO 24,8 miljardu dolāru vērtībā. "Šis ir medikamentu atklājumu zelta laikmets, un to ir sapratusi arī investoru kopiena," komentē "Bank of America" galvenais ASV akciju tirgus analītiķis Džims Kūnijs.

Tehnoloģiju sektorā notikuši 65 IPO 38,7 miljardu dolāru vērtībā. To vidū var minēt "Airbnb", kas piesaistījis 3,83 miljardus dolāru, "Snowflake" – 3,86 miljardus dolāru, "DoorDash" – 3,37 miljardus dolāru, "Lufax Holding"- 2,69 miljardi dolāru.

Arī nākamais gads solās būt ne mazāk aktīvs, jo informāciju par IPO paziņojušas vairākas pasaulē zināmas, lielas kompānijas. To vidū ir tādi uzņēmumi kā "Roblox", "Coinbase", "Marqeta", "Bumble", "Robinhood Markets", "Affirm Holdings", "Poshmark" and "Oscar Health".

"IPO neaizņem daudz laika – pateicoties virtuālajām prezentācijām, vadības komandas savus uzņēmumus investoriem tagad var pabeigt prezentēt 3-5 dienu laikā, kas ir būtiski mazāk, salīdzinot ar 8-10 dienām, kas parasti nepieciešamas, kad prezentācijas norit klātienē. Mēs paredzam, ka IPO tirgus turpinās būt spēcīgs arī nākamgad, un inerce turpināsies. Paredzams, ka vairāki klienti par IPO domās jau gada pirmajās nedēļās," prognozē Kūnijs.

Arī Ķīnas IPO tirgus šajā gadā uzrādījis galvu reibinošu izaugsmi, "CNBC" sacījis "Noah Holdings" galvenais investīciju eksperts Viljams Ma. Šajā gadā ar 400 IPO palīdzību piesaistīti aptuveni 75 miljardi ASV dolāru.

"IPO apjomu ziņā vietējā tirgū skaitļi sasnieguši augstāko atzīmi pēdējo 10 gadu laikā," viņš uzsvēris.

Viņš prognozē, ka tirgus eiforija turpināsies arī nākamajā gadā, un liels pieprasījums būs vērojams gan no vietējiem, gan institucionālajiem investoriem.

Saskaņā ar "EY" pētījumu, šajā gadā Ķīnas kompānijas ir dominējušas IPO tirgū. Starp 10 lielākajiem IPO pusi veido tieši šīs valsts uzņēmumi, ieņemot arī trīs pirmās vietas.

Tāpat Ķīnu pārstāv viens no šī gada skaļākajiem gadījumiem tirgū – apturētais "Ant Group" IPO, kuru biržas debijas priekšvakarā apturēja valsts regulatori.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!

Tags

Airbnb ASV
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form