Foto: Publicitātes foto
Nacionālās aviokompānijas "airBaltic" privātais akcionārs SIA "Baltijas Aviācijas sistēmas" (BAS) pirmdien pēc darbadienas beigām tomēr nosūtīja Satiksmes ministrijai (SM) un finanšu konsultantam "Prudentia" dokumentus, kurus valdība prasīja, lai lemtu par aviokompānijas pamatkapitāla palielināšanu.

BAS valdes locekle Inga Piterniece pirmdienas vakarā paziņojumā medijiem norādīja, ka Satiksmes ministrijai, kā arī valdības konsultantam "Prudentia" "ir nosūtīti visi prasītie un nepieciešamie dokumenti saistībā ar rītdienas Ministru kabineta sēdi". BAS gan savā īsajā paziņojumā presei neuzskaita iesniegtos dokumentus.

"Prudentia" portālam "Delfi" apliecināja, ka patiesi "kaut kāda" informācija no BAS vakarpusē ir saņemta, taču tās apjomu un saturu finanšu konsultāciju uzņēmumā nekomentēja. "Ar dokumentiem iepazīstamies, lai valdība būtu pilnībā sagatavota otrdienas sēdei," piebilda kompānijā.

Dokumenti gan nebija saņemti līdz darba dienas beigām, informēja Satiksmes ministrijas (SM) valsts sekretārs Anrijs Matīss. Viņš portālam "Delfi" sstāstīja, ka SM vēlējās no BAS, tostarp tā abiem īpašniekiem jeb patiesā labuma guvējiem – Bertolta Flika un Andreja Rudeško – saņemt pierādījumus, ka otram lielākajam lidsabiedrības akcionāram BAS ir 50 miljoni latu, ko tas kopā ar valsti būtu gatavs proporcionāli ieguldīt lidsabiedrības pamatkapitāla palielināšanā.

"Jautājām arī par to, vai ir iespējams saņemt apliecinājumu, ka "airBaltic" nav nekādu ārpusbilances saistību," teica Matīss, piebilstot, ka tas prasīts, ņemot vērā divus aspektus - pirmkārt, no auditoriem joprojām nav saņemts atzinums par "airBaltic" 2010.gada darbības pārskatu, un otrkārt, ir bijusi pieredze, ka lidsabiedrībai parādās kādas ārpusbilances saistības, kas iepriekš bilancē nav uzrādītas. "Jābūt pārliecībai, ka nav šādu saistību," piebilda Matīss.

Jau ziņots, ka valdība par iespējām glābt finanšu grūtībās nonākušo nacionālo lidsabiedrību aktīvi lemj jau vairāk kā mēnesi. Pēdējā valdības sēdē ceturtdien valdība nolēma prasīt privātajam "airBaltic" akcionāram – BAS – garantijas par spējām palielināt aviosabiedrības pamatkapitālu, jo iepriekš finanšu konsultants "Prudentia" paziņoja, ka ir tikai čaula un tam nav naudas ieguldījumiem "airBaltic".

BAS pēc valdības pieprasījuma arī atklāja, ka ir otrais patiesais labuma guvējs šajā uzņēmumā. 50% BAS pieder Flikam, bet 50% - Bahamu salās reģistrētajai firmai "Taurus Asset Management", kurā kā patiesais labuma guvējs pieteicies Krievijas finansists Andrejs Rudeško, kurš arī apliecinājis BAS gatavību ieguldīt aviokompānijas pamatkapitālā aptuveni 50 miljonus latu. Otru daļu, proporcionāli savām akcijām, būtu jāiegulda valstij.

Valdība jau kopš augusta izskata vārākas lidsabiedrības glābšanas iespējas. Augusta nogalē valdība nolēma piedalīties aviokompānijas glābšanā - vai nu pilnībā pārņemot kompāniju valsts rokās, vai ieguldot vairākus miljonus latu pamatkapitālā -, taču izvirzot vairākus nosacījumus: ir jānomaina līdzšinējais kompānijas menedžments, tostarp Bertolts Fliks prezidenta amatā, un, ja lidsabiedrības akcionāru struktūra nemainās, tad ir arī jāgroza statūti un jāmaina akcionāra līgums, lai palielinātu valsts ietekmi kompānijā, un "airBaltic" jāsaglabā Rīga kā sava bāzes lidosta. Septembra sākumā valdība nolēma piedalīties pamatkapitāla palielināšanā.

"airBaltic" lielākie akcionāri ir Latvijas valsts ar 52,6% akciju un BAS ar 47,2% akciju, kas tās 2009.gada sākumā iegādājās no SAS.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!