Foto: Shutterstock

2021. gadā sūtījumu piegādes loģistikas uzņēmums "Omniva" kopumā piegādājis par 50% vairāk sūtījumu nekā 2020. gadā, atsevišķās preču kategorijās pieaugums sasniedzis gandrīz 700%.

"Omniva" un starptautiskā interneta pētījumu un tehnoloģiju uzņēmuma "Gemius" apkopotie dati par Latvijas iedzīvotāju iepirkšanās paradumiem e-veikalos, rāda, ka populārākās preču kategorijas, ko Latvijas iedzīvotāji iegādājas e-veikalos ir apģērbs (tostarp arī sporta) un veselības aprūpes (arī kosmētikas) produkti. "Omniva" dati liecina, ka salīdzinoši visstraujākais pieaugums pēdējo gadu laikā ir novērojams tieši veselības aprūpes (+692%), skaistumkopšanas (+317%) un apģērbu (+308%) produktu grupās.

Īpaši straujais pieaugums pieminētajās produktu grupās liecina par divām tendencēm. Pirmkārt, arvien vairāk dažādu jomu uzņēmēju saprot, ka mūsdienās cilvēku skaits, kuri izvēlas iepirkties e-veikalos, pieaug, saka "Omniva" pārdošanas nodaļas vadītājs Māris Kuļikovskis. Tas nav tikai Covid-19 ierobežojumu dēļ, nereti tā iepirkties ir lētāk, ātrāk, ērtāk un ir plašāka izvēle, viņš apgalvo. Otrkārt, sabiedrība akceptē to, ka e-veikalā var tirgot visdažādākās preces.

"Agrāk varējām runāt par apģērbu kategorijas iepirkumu dominējošu īpatsvaru, bet šobrīd faktiski strauji aug visas preču kategorijas, kuras savulaik likās neiedomājami iegādāties attālināti, piemēram, preces hobijiem, mājas interjeram, dzīvniekiem," norāda Kuļikovskis.

Savukārt "Gemius" apkopotā informācija liecina, ka šogad e-veikalos visbiežāk iegādāto preču topa augšgalā atgriezušās preces un pakalpojumi, kas bija populāri pirms pandēmijas, 2020. gadā.
Tāpat kā pērn, arī šogad Latvijas interneta veikalos aptaujātie visbiežāk pirkuši apdrošināšanu, kam seko arī gatavā ēdiena piegādes servisu pakalpojumi. Taču pirmajā trijniekā atgriezušās izklaides pasākumu biļetes, kas bija visbiežāk pirktā preču kategorija 2020. gadā, pirms Covid-19 pandēmijas sākuma. Tikmēr ārzemju iepirkšanās vietnēs aptaujātie visbiežāk pirkuši apģērbu, kā arī izmantojuši rezervēšanas sistēmu pakalpojumus un iegādājušies aviobiļetes un citu transportu biļetes, kas nomainījuši spēles, viedtālruņus un datorus, kas topa augšgalā bija pērn, tādējādi atkārtojot 2020. gada populārāko preču topu.

Šogad respondentiem arī vaicājāts, kas ir preces vai pakalpojumi, bez kuriem noteikti nevarētu iztikt, neiegādājoties tos tradicionālajos veikalos. Noskaidrots, ka apģērbu un apavus, ko aptaujātie bieži pērk gan Latvijas, gan ārzemju e-komercijas vietnēs, pircēji ierindo starp trim populārākajām, bez kuru iegādes klātienē noteikti nevarētu iztikt. Tāpat arī pārtika, ko Latvijas e-veikalos salīdzinoši bieži iegādājas aptaujātie, ir pirmā biežāk norādītā kategorija, bez kuras iegādes klātienē respondenti noteikti nevarētu iztikt.

Kuļikovskis norāda, ka šogad, visticamāk, pieaugums vairs nebūs tik straujš, tomēr kopējā tendence paliks nemainīga – vairāk cilvēku kā pamata iepirkšanās formu izvēlēsies e-veikalus, kas nozīmē arī konkurences pieaugumu šajā nozarē. "E-veikaliem ir jāfokusējas uz to, kā noturēt savu klientu lojalitāti un apmierinātību augstā līmenī. Tas nozīmē integrētus, intuitīvus, vienkāršus un ātrus risinājumus gan preču iegādei, gan tūlītējai piegādei. Šo tendenci apstiprina arī mūsu novērojumi, ka arvien lielāks skaits vietējo uzņēmēju izvēlas integrētus loģistikas risinājums (t.i. sadarbības formāts ar vienu loģistikas partneri, kas spēj nodrošināt e-maksājumu apkalpošanas, noliktavas, sūtījumu komplektēšanas un piegādes pakalpojumus vienlaicīgi)," viņš klāsta.

"Omniva" kopējais pakomātu un saņemšanas punktu skaits Latvijā 2022. gadā sasniegs 300. Uzņēmuma apgrozījums 2021. gadā sasniedza 18 miljonus eiro.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!