Foto: Publicitātes foto

Konkurences padome (KP), izskatot nacionālās lidsabiedrības "airBaltic" sūdzību, ir konstatējusi, ka starptautiskā lidosta "Rīga" ir pārkāpusi dominējošā stāvokļa ļaunprātīgas izmantošanas aizliegumu, bez objektīva pamatojuma Īrijas zemo cenu lidsabiedrībai "Ryanair" piemērojot ievērojami zemāku maksu par lidostas pakalpojumiem nekā lidsabiedrībai "airBaltic", informē padome.

Lidostai piemērots sods 50 000 latu apmērā, kā arī tiesiskie pienākumi par saviem pakalpojumiem piemērot pamatotus un nediskriminējošus maksājumus, lidsabiedrībām nodrošinot skaidri saprotamu informāciju par to, cik maksā katrs lidostas pakalpojums.

Salīdzinot abām lidsabiedrībām piemērotos maksājumus, KP konstatēja, ka par līdzvērtīgiem pakalpojumiem – bagāžas apstrādi, pasažieru kāpņu nodrošināšanu, gaisa kuģu izstumšanu pirms izlidošanas u.c. – "airBaltic" lidostai maksājusi par 82% vairāk nekā "Ryanair". Turklāt "airBaltic" vēl papildus bija jāapmaksā lidostas administratīvās izmaksas, kas "Ryanair" nebija jāmaksā, tā izmaksu atšķirību vēl palielinot.

Rezultātā par konkrētajiem pakalpojumiem no "airBaltic" tika prasīta maksa, kas sedz lidostas izmaksas un nodrošina peļņu, savukārt "Ryanair" maksātais pat nesedza lidostas izmaksas. Tādējādi, piemērojot diskriminējošus maksājumus, lidostas rīcība būtiski negatīvi ietekmēja "airBaltic" konkurētspēju attiecībā pret "Ryanair", uzskata KP..

Diskriminējošie maksājumi tika piemēroti no 2009.gada 1.novembra līdz 2010.gada 31.decembrim, kad saskaņā ar ES direktīvu lidostā pakalpojumus uzsāka sniegt neatkarīgs uzņēmums SIA "North Hub Services", kas turpmāk apkalpoja "airBaltic".

Lēmumā KP arī norāda, ka kopumā "airBaltic" Rīgas lidostai nodrošina lielākus ienākumus nekā "Ryanair".

Maksājumu lielumu lidsabiedrībām lidosta noteica pēc atšķirīgām metodikām – "airBaltic" par katra gaisa kuģa apkalpošanu, bet "Ryanair" nemainīgi par katru pārvadāto pasažieri. Lēmumā KP norāda, ka, lai arī lidostai ir tiesības noteikt atšķirīgas metodikas maksājumu aprēķināšanai dažādām lidsabiedrībām, tomēr to rezultātā piemērotie maksājumi nedrīkst būt diskriminējoši. Šajā gadījumā piemērotās atšķirīgās metodikas nespēja nodrošināt nediskriminējošu maksājumu aprēķinu, tāpēc nebija pieļaujamas.

Tā kā lidostas pārkāpuma rezultātā tika ietekmēta tirdzniecība starp dalībvalstīm, KP konstatēja, ka noticis Līguma par Eiropas Savienības darbību pārkāpums, kas pēc būtības atbilst Latvijas Konkurences likumā noteiktajam dominējošā stāvokļa ļaunprātīgas izmantošanas aizliegumam.

Jau ziņots, ka lieta tika ierosināta pēc "airBaltic" iesnieguma.  "airBaltic" sūdzējās par to, ka Īrijas zemo cenu aviokompānija "Ryanair" maksā lidostai 4,5 eiro (3,1 lats) par pasažieri, kuros ietverta lidmašīnu nosēšanās maksa, virszemes apkalpošana un lidostu nodeva, savukārt "airBaltic" šo maksājumu summa ir gandrīz 10 eiro (7 lati) par pasažieri.

Lidosta "Rīga" un lidsabiedrība aizpērnā gada vasaras beigās viena pret otru iesniedza tiesā miljoniem latu vērtas prasības. Lidosta sākotnēji vēlējās no "airBaltic" piedzīt 3,4 miljonu latu parādus, kas it kā iekrājušies kopš 2009.gada, vēlāk šo summu papildinot, savukārt "airBaltic" vērsās tiesā ar gandrīz sešu miljonu latu prasību pret lidostu, jo tā nav sniegusi konstruktīvus priekšlikumus par vienlīdzīgas konkurences nosacījumiem lidostā visām aviokompānijām un "airBaltic" par viena pasažiera apkalpošanu lidostā "Rīga" maksā divreiz vairāk nekā īru aviokompānija "Ryanair".

Vēlāk satiksmes ministra Kaspara Gerharda (TB/LNNK) uzdevumā strīdnieki noslēdza saprašanās memorandu, kas paredzēja gan iekrājušo parādu atmaksu, gan "airBaltic" "izmaksu samazināšanu par virszemes pakalpojumiem", un sāka gatavot mierizlīgumu abu uzņēmumu prasībām tiesā, kas pēc ilgām sarunām tika noslēgts pērn pavasarī un paredz, ka "airBaltic" noteiktā grafikā samaksās parādu un līgumsodu – kopā 7 152 755 latu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!