Foto: DELFI
Plānoto 10 eiro (7 latu) vietā lidosta Rīga no nākamā gada gatava no katra pasažiera drošības nodevā iekasēt tikai 6,5 eiro (4,55 lati), piektdien ziņo "Dienas Bizness".

Pēc garām diskusijām ar Satiksmes ministriju valsts AS "Starptautiskā lidosta Rīga" piekritusi plānoto drošības nodevu samazināt no sākotnējiem 10 eiro līdz 6,5 eiro, laikrakstam atzinis Lidostas Rīga Drošības departamenta direktors Raimonds Lazdiņš.

Paredzēts, ka par jauno nodevu valdība lems jau nākamnedēļ. "Tā ir mūsu galējā robeža, bez šiem ieņēmumiem mēs nevaram īstenot nepieciešamās investīcijas šķidrumu skenera, rentgena aparātu un apsardzes žoga būvniecībā. Turklāt ir apdraudēta arī mūsu Kohēzijas fonda līdzfinansēto projektu realizācija, kas savukārt nozīmē, ka 2013. gadā Rīgas lidostas skrejceļš neizies atkārtotu sertifikāciju un Rīga zaudēs starptautiskās lidostas statusu," nodevas nepieciešamību skaidrojis Lazdiņš.


Drošības izmaksu segšanai lidostai 2010. gadā bija nepieciešami 4,6 miljoni latu, savukārt 2011. gadā valsts dotācija drošības funkciju nodrošināšanai tikusi samazināta līdz 623 800 latiem, bet nākamgad lēsta tikai uz 200 000 latu.

"Var, protams, šīs izmaksas pieprasīt segt valsts budžetam, bet es uzskatu, ka ir taisnīgāk, ka par drošības pasākumiem lidostā maksā tie pasažieri, kas reāli lido, nevis nauda tiek paņemta no mazturīgajiem un pensionāriem," uzskata Lazdiņš. Pēc ministriju pieprasījuma lidosta ir sagatavojusi savu izmaksu detalizētu izklāstu un veikusi salīdzinājumu ar citām reģiona lidostām.

Drošības nodeva 6,5 eiro apmērā, kas tiks pievienota kā papildu maksa pie katra pasažiera biļetes, ļaus lidostai pakāpeniski ieviest nepieciešamos drošības pasākumus. Paredzēts, ka nodeva tiks saglabāta nemainīga tuvākos trīs gadus, ja pasažieru plūsma gadā nemainīsies vairāk kā par 15%. No nodevas maksas, atbilstoši starptautiskai pieredzei, ir atbrīvoti bērni līdz divu gadu vecumam un tranzīta pasažieri, kas lidostas nodevas jau ir samaksājuši citā lidostā.

Drošības nodeva Rīgas lidostā 1994. gadā bija 12 dolāri, kas vēlāk izauga līdz 12 eiro, bet, mainoties lidostas tarifu politikai un saņemot dotācijas no valsts, drošības nodeva tika atcelta.

Lai arī oficiālais lidsabiedrību viedoklis ir tāds, ka tās pakļausies Ministru kabineta noteikumiem ieviest papildu drošību maksu ar nākamā gada 1. janvāri, neoficiāli tās norāda, ka papildu nodevas samazinās tūristu skaitu Latvijā. Starptautiskās gaisa transporta asociācijas (IATA) viedoklis ir daudz asāks: "Šādas nodevas ieviešana iespējama tikai pēc caurspīdīgām un saturīgām konsultācijām ar IATA,"laikrakstam norādījis IATA runasvīrs Kriss Goaters.

Jau ziņots, ka iepriekš lidosta rosināja noteikt drošības maksu - deviņi eiro (6,3 lati), ja pasažieri maksā drošības maksu lidostai "Rīga" ar gaisa pārvadātāju starpniecību, bet, ja pasažieri maksā drošības maksu lidostai "Rīga" bez gaisa pārvadātāju starpniecības, tad drošības maksa būtu 10 eiro (7 lati) par katru izlidojošo pasažieri. No noteiktās
drošības maksas būtu atbrīvoti tranzīta un transfēra pasažieri.

Taču Ministru kabineta komiteja pirmdien nobremzēja ierosinājumu ieviest drošības maksu starptautiskajā lidostā "Rīga".

Valdības komiteja pēc premjera Valda Dombrovska (V) norādījumiem šo jautājumu novirzīja papildu saskaņošanai. Ar Tieslietu ministriju (TM) būs jāsaskaņo plāni par nokavējuma naudas piemērošanu. TM norādīja, ka šie ir publiski pakalpojumi, kam nokavējuma naudas piemērot nevar.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!