Neuzlabojot situāciju valsts a/s "Latvijas dzelzceļš" (LDz), šī kompānija 2000. gadā varētu kļūt maksātnespējīga. Par to žurnālistus informēja finansu ministrs Edmunds Krastiņš, pēc tam kad valdība bija iepazinusies ar Finansu ministrijas LDz darbības rezultātu izvērtējumu.
Ministrija secinājusi, ka uzņēmuma darbība neatbilst biznesa plāna nosacījumiem un 2000.gadā LDz var nonākt ļoti smagā situācijā. Tādēļ valdība uzdevusi LDz koriģēt savus biznesa plānu 1999. - 2003.gadam.

Krastiņš pavēstīja, ka jāizvērtē arī projekti, kuriem, pamatojoties uz minēto biznesa plānu, izsniegti valsts galvojumi.

Ministrs sacīja, ka priekšlikumi, kā būtu risināma situācija LDz, būtu jāizsaka jaunajiem uzņēmuma valsts pilnvarniekiem.

Valdība atkārtoti jautājumu par LDz darbību varētu skatīt februārī.

Finansu ministrijas valdībai iesniegtajā dokumentā teikts, ka pēdējos gados ir pasliktinājušies LDz likviditātes rādītāji. Tāpat no 1998.gada ir samazinājies LDz apgrozījums.

Pērn tas bija par 4,4% mazāks nekā 1997.gadā. Savukārt 1999.gada pirmajā pusgadā LDz apgrozījums bija tikai 40,1% no kopējā apgrozījuma pagājušajā gadā.

Tas norāda uz to, ka ir pasliktinājušās LDz pozīcijas transporta pakalpojumu tirgū, secinājusi Finansu ministrija.

Samazinoties apgrozījumam, ir pasliktinājušies arī LDz rentabilitātes rādītāji.

Šā gada pirmajā pusgadā uzņēmuma zaudējumi bijuši 2,93 miljoni latu. Sakarā ar to, ka LDz 1999.gada pirmajā pusgadā guva lielu ārkārtas peļņu, faktiskie zaudējumi pirms nodokļiem ir vēl lielāki - 4,20 miljoni latu, sacīts dokumentā.

Finansu ministrija izvērtējusi arī LDz biznesa plānus 1998. - 2002.gadam un biznesa plānu 1999. - 2003.gadam.

Finansu ministrija norāda, ka atpalicība no biznesa plānos noteiktā 1999.gada pirmajā pusē ir pastiprinājusies. Šajā laikā vajadzētu sasniegt 50% no biznesa plānos gadā kopumā paredzētā, taču faktiski nevienā no galvenajiem saimnieciskās darbības rādītājiem tas nav sasniegts, konstatē Finansu ministrija.

Vērtējot biznesa plānu 1999.- 2003.gadam, FM ir secinājusi, ka tas ir nereāls.

Biznesa plānā 1999. - 2003.gadam ir paredzēts, ka LDz 1998.gadu beidz ar zaudējumiem, bet 1999.gadā, kas ir paredzēts kā krīzes seku pārvarēšanas gads, jau ir plānots apgrozījuma pieaugums un neliela peļņa.

Faktiski 1999.gada pirmajā pusgadā apgrozījums ir samazinājies un Ldz cietis zaudējumus, tādēļ bisnesa plānā turpmākajos gados paredzētā kravu un pasažieru pārvadājumu apgrozījuma palielināšanās ir apšaubāma, uzskata Finansu ministrija.

Tāpat FM norāda, ka bisnesa plānā 1999. - 2003.gadam ir paredzētas nepamatoti lielas valsts subsīdijas - no 2000. līdz 2003.gadam katru gadu 21,1 līdz 21,3 miljonu latu apjomā.

Ja biznesa plānā neiekļautu nepamatoti lielās subsīdijas, tad plāna peļņas un zaudējumu prognoze būtu ar lieliem zaudējumiem 2000. līdz 2003.gadā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!