Latvijas reklāmas tirgus ikgadējais kritums sāk apdraudēt oriģinālsatura veidošanu, pauž asociācija
Foto: Pixabay/Tumisu

Lai arī valsts šogad masu medijiem ir piešķīrusi 3,7 miljonus eiro Covid-19 seku mazināšanai un nepilnus 1,7 miljonus kā ikgadējo atbalstu, tomēr tas nekompensē reklāmas ienākumu ikgadējo samazināšanos, turklāt Covid-19 situāciju ir vēl vairāk saasinājis. Līdz ar to katru gadu cieš tieši investīcijas oriģinālsaturā, ko mediji veido Latvijā, bet īpaši apdraudēts ir latviešu valodā veidots saturs, portālam "Delfi" norāda Latvijas Raidorganizāciju asociācijā.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

Piemēram, televīzijām tā ir finansiāli smaga izšķiršanās starp ārzemēs ražotu lielbudžeta saturu – filmām, šoviem –, kas tiek tirgots apraidei ievērojami lētāk nekā šādu pašu programmu producēšana iespējama uz vietas Latvijā.

Tāpēc, jo lielāks ir reklāmas tirgus ieņēmumu kritums, jo mazāk investīciju mediji var atvēlēt kvalitatīva un objektīva satura veidošanai Latvijā, un tas kļūst par ekskluzīvi dārgu produktu no ražošanas viedokļa, norāda LRA.

Asociācijā uzsver, ka valsts līdzšinējais atbalsts komercmedijiem ir daudzkārt par mazu, bet sabiedriskie mediji vien šo problēmu nevar atrisināt, tāpēc tā turpinās saasināties. LRA biedru dati liecina, ka šī gada pirmo trīs mēnešu reklāmas ienākumu kritums atkal ir 10-20% atkarībā no mediju veida.

Covid-19 pandēmija ir piespiedusi iedzīvotājus vairāk laika pavadīt mājās, kas automātiski palielina sociālo mediju satura lietošanas apjomus, bet no tā peļņu gūst bet tādas globālās platformas kā "Google", nevis Latvijā ražots saturs tradicionālajos medijos.

Tāpat jāņem vērā, ka ar katru gadu pieaug Latvijas iedzīvotāju svešvalodu pratība, kas nozīmē, ka tiem ir arvien vieglāk pārslēgties uz citu valstu medijiem vai citu valodu digitālajām platformām.

"Ir pēdējais laiks kopīgi meklēt risinājumus, kā mazā valstī aizsargāt vietējos medijus, kas ikdienas strādā auditorijas, vietējo darba vietu, vietējā satura veidošanas un valsts valodas saglabāšanas interesēs. Tēlaini izsakoties, ja līdz šim Latvijas reklāmas tirgus ienākumos gadu no gada bija sūce, tad šogad mēs skaidri apjaušam tās mērogu, kas ir 225 miljonu eiro jūra priekš citu valstu digitālajām platformām, ietverot šajos datos arī mūsu eksportuzņēmumu kampaņas citu valstu tirgos," norāda LRA izpilddirektors Andris Ķēniņš.

Saskaņā ar VID datiem pēdējo četru gadu laikā Google sniegto pakalpojumu apjoms Latvijas uzņēmumiem ir pieaudzis piecas reizes, "Facebook" – pat astoņas reizes, attiecīgi sasniedzot 120,82 miljonus eiro un 104,79 miljonus eiro 2020. gadā.

Ņemot vērā Valsts Ieņēmumu dienesta publiskotos datus, kā arī Latvijas Reklāmas asociācijas datus par reklāmas tirgus apjomu un kritumu, Latvijas Raidorganizāciju asociācija ir uzsākusi darbu pie ilgtermiņa risinājumu izstrādes Latvijā veidota satura un latviešu valodā ražota satura nodrošināšanai.

Risinājumu virzienu un rīku izstrāde tiks īstenota sadarbībā ar Latvijas Preses izdevēju asociāciju, Latvijas Žurnālistu asociāciju, Latvijas Reklāmas asociāciju, kā arī iesaistot atbildīgās valsts institūcijas un amatpersonas.

"Viens ceļš ir gaidīt, kad Eiropa kaut ko mūsu vietā atrisinās, un tuvākajā nākotnē ieviesīs sen apspriesto digitālo nodokli. Tomēr mazo valstu un to mediju situācija uz Eiropas fona būtiski atšķiras, tāpēc mums pašiem ir jābūt skaidram redzējumam un risinājumiem, ko aizstāvēt: ar kādiem mehānismiem atbalstīsim Latvijā ražotu saturu un latviešu valodā strādājošus medijus? Jau tagad mēs redzam, ka vietējo mediju resursi izsīkst, un mēs sākam zaudēt cīņā pret globālajiem milžiem par auditoriju", uzsver Ķēniņš.

Latvijas Raidorganizāciju Asociācija ir apkopojusi 2021. gada 1. ceturkšņa datus par reklāmas ieņēmumiem asociācijas biedru vidū. Šī gada pirmā trīs mēnešu rezultāti liecina, ka kritums atkal veidojas 10%-20%, atkarībā no mediju veida.

Savukārt Latvijas Reklāmas asociācija jau iepriekš norādīja, ka 2020. gadā tirgus apjoms veidoja 68,5 miljonus eiro, kas ir samazinājums par 16,4%, salīdzinot ar 2019. gadu. Salīdzinot 2020. gadu ar 2019. gadu, kad tirgus lielums bija 81,97 miljoni eiro, 2020. gadā tirgus apjoms samazinājās, nokrītot līdz 68,55 miljoniem eiro.

Seko Delfi arī Instagram vai Telegram profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!

Tags

Koronavīruss Covid-19 Facebook Google Prese Reklāmas
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form

Luminor biznesam