Foto: LETA

Pēc asās kritikas par izkropļoto konkurenci auto tehniskās apskates tirgū, Satiksmes ministrija (SM) ir sagatavojusi savu redzējumu par šī tirgus atvēršanu arī citiem dalībniekiem, taču Konkurences padome (KP) piedāvājumu kritizē un saskata centienus patiesībā tirgu nemaz neatvērt, svētdien vēsta raidījums ''LNT ziņas''.

Šobrīd auto tehnisko apskati Latvijā nodrošina Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) un četras sabiedrības, kurās akcionāru vidū ir gan privātie akcionāri, gan CSDD. Tirgus atvēršanas ideja paredz, ka CSDD varētu palikt tikai kā kontroles un akreditācijas iestāde. Tas nozīmētu, ka iestāde gada laikā atteiktos no trim stacijām, kuras pārņemtu kāds no esošajiem četriem uzņēmumiem, un pēc tam rīkotu tehniskās kontroles pakalpojumu iepirkumu, vēsta raidījums, norādot, ka šis process varētu nebūt ātrs.

"Pēc tam deviņu mēnešu laikā noritēs iepirkums, kura rezultātā noskaidros, kuras personas ir gatavas, kā tieši un kurā vietā sniegt pakalpojumus. Tad atbilstoši pusotru gadu varēs šīs personas sagatavoties, sagatavot šīs vietas," ideju raidījumam paskaidroja SM Autosatiksmes departamenta direktors Tālivaldis Vectirāns.

Sākotnēji iepirkumā varēs piedalīties jebkurš uzņēmējs uz apsolījuma pamata, bet apskates vietas sagatavot varēs pēc līguma noslēgšanas. "Attiecīgi no 2023. gada uz 10 gadiem viņi varēs šos pakalpojumus vispārējas konkurences apstākļos sniegt," izklāstīja Vectirāns.

Priekšlikums neparedz iespēju autoremonta darbnīcām vienlaikus veikt tehnisko apskati – šim pakalpojumam jābūt nodalītam, lai izslēgtu korupcijas riskus.

KP, iepazīstoties ar priekšlikumu, atzinusi – bija sagaidījuši ko citu un joprojām redz, ka uzņēmumiem būs iespēja saglabāt ekskluzivitāti. "Patreizējais piedāvājums ir pietiekami neskaidrs, lai būtu pārliecība, ka tirgus tiks atvērts brīvai konkurencei, ka jebkurš, kas izpilda akreditācijas prasības, varēs piekļūt tirgum. Redzam, ka tas notiks caur iepirkumu sistēmu, kas, visticamāk, nodrošinās tikai vienam noteiktā reģionā piedāvāt šo pakalpojumu," skaidroja KP loceklis Jānis Račko.

Arī auto asociācijā ieskicēto vīziju uztver nenopietnu, raidījumam atzina tās prezidents Andris Kulbergs. Asociācija nesaskata, ka SM piedāvājums jebkādā ziņā mainītu esošo situāciju.Vienlaikus asociācijas vadītājs saprotot, ka būtu bīstami strauji atvērt tirgu tik nesakārtotā auto servisa nozarē ar tik lielu ēnu ekonomikas īpatsvaru, kur aplēses liecina par garām valsts budžetam plūstošiem 64 miljoniem eiro.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!