Foto: DELFI
Ja VAS "Pasažieru vilciens" (PV) neizdosies noslēgt līgumus par jauna ritošā sastāva piegādi, tad Latvijai var nākties meklēt jaunu pasažieru pārvadātāju pa dzelzceļu, piektdien vēsta laikraksts "Dienas Bizness". Satiksmes ministrs Tālis Linkaits Latvijas Televīzijas (LTV) raidījumā "Rīta Panorāma" piektdien sacīja, ka šādā situācijā var tikt slēgts līgums ar citu pārvadātāju, bet PV var tikt likvidēts, taču viņš uz to šobrīd skatās "kā uz tīri teorētisku iespēju".

Līgums starp Autotransporta direkciju (ATD) un PV par pasažieru pārvadājumiem pa dzelzceļu ir spēkā līdz 2024. gada beigām, un tajā ir atruna, ka to var pagarināt līdz 2031. gada pusei, ja 2019. gada laikā PV atnāk ar līgumu, kurā ir konkrēti datumi par ritošā sastāva piegādi, laikrakstam norāda ATD valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš.

Pēc viņa laikrakstam sacītā, ja šogad šāda līguma nav, tad "objektīvi sāk zvanīt skaļi trauksmes zvani attiecībā uz PV kā kapitālsabiedrības pastāvēšanu". Lai līdz 2024. gada beigām atrastu citu operatoru, konkurss par šo pakalpojumu sniegšanu būtu jāizsludina 1,5 līdz 2 gadus iepriekš, jo tas esot vēl sarežģītāks pasākums nekā gaidāmais autobusu pārvadājumu iepirkums.

Laikraksts ziņo, ka ATD vadītājs nevar iedomāties, kā PV ar esošo, novecojušo ritošo sastāvu šādā konkursā varētu startēt.

Kā vēsta laikraksts, patlaban starptautisko pārvadājumu tirgū var ienākt jebkurš, bet vietējos pārvadājumus gan var veikt tikai tas uzņēmums, kuram ir valsts pasūtījums. Pēc nozares regulatora ‒ Latvijas dzelzceļa administrācijas ‒ direktora Jura Iesalnieka laikrakstam teiktā, veicot grozījumus šajos nosacījumos, nekas nekavētu kaimiņvalstu kompānijas starptautiskā iepirkumā Latvijā piedalīties.

Kā vēsta laikraksts, atbildot uz jautājumu, vai "Lietuvas dzelzceļš" būtu ieinteresēts sniegt pakalpojumus Latvijas tirgū, kaimiņvalsts uzņēmuma komunikāciju direktors Mants Dubausks norādījis, ka tas ir atkarīgs no nosacījumiem un vispirms ir jāzina pārvadājumu apjomi. Taču Lietuvas dzelzceļš pastāvīgi meklē jaunas biznesa iespējas.

Savukārt Igaunijas operatora "Elron" mārketinga un komunikāciju vadītāja Marisa Adamberga laikrakstam atzīmējusi, ka informācijas nepietiekamības dēļ kompānija pagaidām nevar komentēt šo Latvijas pasažieru pārvadājumu jautājumu. Taču gadījumā, ja Latvijas valdība izskatītu iespēju piesaistīt jaunu operatoru, "Elron", pirms iesaistīties, par tālāko rīcību būtu jākonsultējas ar īpašnieku – Igaunijas valdību.

Linkaits LTV raidījumā "Rīta panorāma" piektdien sacīja, ka iespēja izvēlēties citu pārvadātāju ir paredzēta līgumā, kas noslēgts ar PV. Ja uzņēmums konkursā, kas tiek izsludināts, neuzvar, tad tas tiek likvidēts.

Taču šobrīd ministrs uz to skatās kā uz teorētisku iespēju, jo iepirkumā par jaunu vilcienu piegādi Latvijai ir četri pretendenti, notiek pārvērtēšana, bet "nav nekā tāda, kāpēc nevarētu noslēgt līgumu".

"Tur nav nekā katastrofāla, kāpēc nevarētu tikt noslēgts līgums," sacīja Linkaits.

PV vadība ir sniegusi informāciju par to, kādi soļi tiks sperti pēc Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) lēmuma. "Pēc tām 32 lapām, kuras IUB bija sarakstījis, es sapratu, ka nav nekas nopietns. Var virzīties uz priekšu," sacīja Linkaits.

Jau vēstīts, ka IUB aizliedzis PV slēgt iepirkuma līgumu ar Spānijas uzņēmumu "Patentes Talgo S.L.", ("Talgo") par 225, 3 miljonu eiro vērtu elektrovilcienu piegādi.

IUB lēmums paredz aizliegt sabiedrisko pakalpojumu sniedzējam PV slēgt iepirkuma līgumu ar sarunu procedūrā "Piepilsētas pasažieru elektrovilcienu un to uzturēšanai nepieciešamā aprīkojuma piegāde un personāla apmācība" noteikto uzvarētāju un atcelt iepirkuma komisijas lēmumu par rezultātiem.

PV uzdots 20 darbadienu laikā novērst iesniegumu izskatīšanas komisijas konstatētos pārkāpumus, atkārtoti izvērtējot sarunu procedūrā iesniegtos piedāvājumus, un atbilstoši Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likumam pieņemt lēmumu, nosūtot paziņojumu IUB un visiem pretendentiem, vienlaicīgi nosūtīt IUB visu informāciju attiecībā uz lēmuma pieņemšanu un komisijas konstatēto pārkāpumu novēršanu.

PV par uzvarētāju elektrovilcienu iegādes iepirkumā atzina "Talgo", kura piedāvātā līgumcena ir 225 303 262 eiro.

Citi iepirkuma dalībnieki, Čehijas "Škoda Vagonka" un CAF iesniedza sūdzības par "Pasažieru vilciena" rīkoto iepirkuma sarunu procedūru.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!