Pētījums: tikai 8% uzņēmēju uzskata, ka par uzņēmēju var kļūt jebkurš cilvēks
Foto: Shutterstock

Tikai 8% Latvijas mazo un vidēju uzņēmumu vadītāju uzskata, ka par uzņēmēju var kļūt ikviens cilvēks, liecina "Tele2" un SKDS veiktā Latvijas mazo un vidējo uzņēmumu (MVU) vadītāju aptauja.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

Uzņēmēji atzīst, ka, lai kļūtu par veiksmīgu uzņēmēju, svarīgākas ir cilvēka personīgās īpašības nevis profesionālās zināšanas, kas iegūtas mācoties un uzkrājot pieredzi.

Aptaujā arī noskaidrots, ka 37% MVU vadītāju nezina, cik liels ir uzņēmuma apgrozījums. Kā atzīst "Tele2" komercdirektors Raivo Rosts, tad šis parāda to, ka šie vadītāji visticamāk ņem aktīvu līdzdalību dažādu praktisko darbu veikšanā, piemēram, paši piedalās produkta izgatavošanā vai pakalpojuma sniegšanā, mazāk vērību pievēršot grāmatvedības skaitļiem.

"Mazo un vidējo uzņēmumu vadītāji atzīst, ka sekmīgam uzņēmuma vadītājam ir gandrīz vienlīdz aktīvi savs laiks jāvelta gan uzņēmuma vadīšanai, gan arī jāņem aktīva līdzdalība dažādu praktisko darbu veikšanā. Saprotami, ka, palielinoties darbinieku skaitam uzņēmumā, palielinās to uzņēmumu vadītāju skaits, kuri uzskata, ka svarīgāk ir veltīt laiku vadīšanas procesiem," stāsta "Tele2" komercdirektors Raivo Rosts.

Saskaņā ar aptaujas datiem 27% MVU vadītāju arī uzskata, ka neveiksmes un zaudējumus uzņēmumiem visbiežāk rada vadības trūkums, bet 48% uzskata, ka tas ir sadarbības trūkums.

"Aptauja parāda, ka mazo un vidējo uzņēmumu vadītājs ir tāds, kurš deg par savu radīto ideju, vīziju, ir atvērts pārmaiņām un īpaši rūpējas par savu nelielo komandu. Viņiem piemīt uzņēmība, drosme, psiholoģiska noturība, ticība sev un spēja pieņemt saprātīgus riskus. Taču mazo un vidējo uzņēmumu vadītāji ir tik ļoti "iekšā" sava uzņēmuma ikdienā, ka iztrūkst laiks apstāties un izvērtēt, kā noris attīstība, kā sākotnējā ideja virzās uz priekšu un kādi ir iespējamie attīstības varianti. Iespējams, tieši šī izvērtēšana ļautu vēl veiksmīgāk virzīt un arī attīstīt ideju, radīt lielākas ambīcijas," atzīst "FranklinCovey Latvia" treneris un koučs Mārtiņš Martinsons.

"Mazie un vidējie Latvijas uzņēmēji ir mūsu ekonomikas mugurkauls un, kā redzams, viņi ar visu savu sirdi biznesā. Ir arī skaidrs, ka tiem mazajiem uzņēmējiem, kuriem ir ambīcijas attīstīt savu uzņēmējdarbību, priekšā ir lieli personīgie izaicinājumi, sākot ar spējām uzticēties, deleģēt pienākumus un izveidot uzticamu komandu, beidzot ar finanšu pratību un stratēģisko lēmumu pieņemšanu," saka Rosts.

Latvijas MVU aptauja veikta šī gada februārī un martā, aptaujājot 500 vadītājus. 87 % no aptaujātajiem MVU vadītajiem ir arī uzņēmuma dibinātāji vai jau no pirmsākumiem ir tā vadītāji.


Seko "Delfi" arī Instagram vai Telegram profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!
Lasi vēl
 
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.