Foto: LETA
Ja AS "Pasažieru vilciens" (PV) vērienīgajā elektrovilcienu un dīzeļvilcienu iepirkuma konkursā valdība gūs pārliecību, ka tas tiks noslēgts bez iepirkumu likuma pārkāpumiem, kā arī apliecinājumu, ka vilcieni tiks būvēti Latvijā, līguma slēgšanai nebūs nekādu šķēršļu, trešdienas rītā Latvijas Radio paziņoja premjers Valdis Dombrovskis (V).

Premjers skaidroja, ka valdībai jāgūst pārliecība, ka konkurss tiks noslēgts bez iepirkumu likuma pārkāpumiem, jo pretējā gadījumā pastāv risks par korekciju par izmaksu neattiecināmību, proti, varētu pat pilnībā tikt liegts šim mērķim paredzētais Eiropas Savienības (ES) fondu līdzfinansējums 100 miljonu latu apmērā. "Diemžēl arī PV skaidrojumi nav bijuši pietiekami pārliecinoši," sacīja premjers.

Vaicāts, kāpēc netiek atbalstīta vilcienu ražošana Latvijā, jo, Dombrovskis norādīja, ka "nekādos līgumos nav rakstīts, ka vilcieni tiks būvēti Latvijā, (..) tas nekur nav atspoguļots."

Kā zināms, "Rīgas Vagonu Rūpnīcas" (RVR) pārstāvji apgalvo, ka Spānijas kompānijai "Construcciones Ferrocariles y Auxiliares" (CAF), kas pirmdien līdz 31.janvārim pagarināja termiņu piedāvājumam slēgt līgumu ar PV, slēdzot līgumu, RVR saņemtu nepieciešamās tehnoloģijas un licences modernu vilcienu ražošanai, un Latvijā tiktu ražoti 60% no kopējā pasūtījuma apjoma.

Premjers uzsvēra, ka vilcienu iepirkumā ir "divi būtiskie aspekti" – noskaidrot, ka nav problēmu ar iepirkumu procedūru, un gūt pārliecību, ka vilcieni tiks būvēti Latvijā. Ja tas tiek nodrošināts, tad neviens nav ieinteresēts bremzēt šo konkursu, apgalvoja Dombrovskis. Viņš arī piebilda, ka par šo tēmu "lobēšana ir ļoti labā līmenī, dažs laikraksts katru dienu raksta kritiskus rakstus".

Jau vēstīts, ka Satiksmes ministrija aicināja CAF pagarināt termiņu piedāvājumam slēgt līgumu ar PV par pasažieru vilcienu iegādi. SM valsts sekretārs Anrijs Matīss atgādināja, ka valdība iepriekš šo jautājumu izskatīja un bija arī vienošanās, ka jāsagaida tiesas lēmums par to, vai piemērot prasības nodrošinājumu attiecībā uz līguma slēgšanas aizliegumu. Šis tiesas lēmums būs trešdien, un tad jautājums tiks skatīts kādā no nākamajām valdības sēdēm.

Tāpat ziņots, ka 6.decembra valdības sēdē tika nolemts atļaut PV slēgt vilcienu iepirkumu konkursu, ja uzņēmuma valde izpildīs konkrētas prasības. Kopumā protokolā minēti septiņi nosacījumi, kuru izpilde PV ir jānodrošina. CAF piedāvājums slēgt līgumu par vilcienu piegādi beidzās 26.decembrī.

PV konkursā par 34 jaunu elektrovilcienu un septiņu jaunu dīzeļvilcienu iegādi otrajā kārtā pieteikumu iesniedza tikai viens pretendents ‒ CAF, kas arī ir izvēlēts par konkursa uzvarētāju. CAF apakšuzņēmējs būs "Rīgas Vagonbūves rūpnīca".

Savukārt Šveices dzelzceļa kompānija "Stadler Bussnang AG" ("Stadler") septembra sākumā iesniedza sūdzību Iepirkumu uzraudzības birojā (IUB), kas saistīta ar iespējamiem pārkāpumiem PV jauno elektrisko un dīzeļvilcienu piegādes konkursā. Pēc pusotru mēnesi ilgas sūdzības izskatīšanas IUB nolēma atļaut PV slēgt līgumu ar CAF.

Pēc PV sniegtās informācijas, iepirkumā līdz 2015.gadam paredzēts iegādāties 34 jaunus elektrovilcienus un septiņus dīzeļvilcienus. Konkursa uzvarētājam 30 gadu būs jānodrošina arī jauno elektrovilcienu un dīzeļvilcienu uzturēšana. Projekta kopējās izmaksas tiek plānotas aptuveni 144 miljoni latu, no kuriem ES Kohēzijas fonda līdzfinansējums būs apmēram 100 miljoni latu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!