Foto: LETA
Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) interesēs būtu, lai iedzīvotāji aktīvāk ziņotu par atklātiem negodīgas komercprakses gadījumiem, intervijā pastāstīja PTAC direktore Baiba Vītoliņa.

Viņa atzina, ka iedzīvotāji ir ļoti aktīvi jautājumos par savām personiskajām patērētāju tiesībām, taču maz sūdzas par atklātiem negodīgas komercprakses gadījumiem. "Cilvēki ir ļoti aktīvi jautājumā par savām personiskajām patērētāju tiesībām. Tādos gadījumos viņi tiešām nāk un interesējas par savām tiesībām. Tomēr mums vēl aizvien ir maz tādu gadījumu, ka sūdzības ir par, piemēram, negodīgu komercpraksi, kur, nākot un sūdzoties, cilvēks negūst nepastarpinātu labumu sev. Te, piemēram, bija [Latvijas nacionālās aviokompānijas] "airBaltic" mājaslapas gadījums, kad, pērkot biļeti, pie vairākiem papildu pakalpojumiem jau ir salikti ķeksīši. Šādos gadījumos diemžēl sabiedrības aktivitāte nav liela. Grūti pateikt, kāpēc. Varbūt tāpēc, ka apkrāptajiem cilvēkiem ir kauns, ka viņiem tā sanācis, varbūt iemesli meklējami citur. Tomēr šādu sūdzību – tieši par negodīgu komercpraksi – nav daudz," klāstīja Vītoliņa.

PTAC vadītāja uzsvēra, ka iedzīvotājiem vajadzētu aktīvāk ziņot par negodīgas komercprakses gadījumiem. "Mūsu interesēs būtu, lai šajos gadījumos sabiedrība būtu daudz aktīvāka, tādējādi arī mēs varētu darboties tajos virzienos, kas sabiedrībai ir svarīgi," viņa norādīja.

Vītoliņa arī sacīja, ka pēc PTAC rīkotajām patērētāju informēšanas kampaņām iedzīvotāji ir kļuvuši aktīvāki uz sūdzību iesniegšanu. "Kad es sāku strādāt PTAC, mums bija liela kampaņa par preču drošumu. Jāteic, ka pēc šīm kampaņām uzreiz ir jūtams, ka cilvēki nāk pie mums, vairāk zvana uz iestādi un vairāk raksta dažādas sūdzības. Tādējādi kopumā šādām kampaņām rezultāti ir jūtami. Taču ir skaidrs, ka tam jāiet kontekstā ar mūsu spēju apkalpot šos iesniegumus. Ja man atnāk daudz dažādu sūdzību, tad, protams, ka mēs kā uzraudzības iestāde diez vai ar to spēsim tikt galā. Tomēr daļa sūdzību pie mums nenonāk, jo tās jau tiek atrisinātas veikalā," pavēstīja PTAC direktore un piebilda, ka būtisks PTAC darbs tiek izdarīts jau zvanu centrā, kur cilvēkiem jau laicīgi izstāsta, kādas ir viņu tiesības, tādējādi liela daļa cilvēku paši var atrisināt savas problēmas.

Arī turpmāk PTAC plāno rīkot jaunas patērētāju informēšanas kampaņas."Mums ir sadarbība ar Eiropas Patērētāju informēšanas centru. Sadarbībā ar viņiem mēs informēsim cilvēkus par viņu tiesībām, iepērkoties internetā," teica Vītoliņa.

Vienlaikus viņa minēja, ka iedzīvotāji ir mazāk informēti par līgumu slēgšanu. "Es domāju, ka par pamatlietām, ka, piemēram, kurpes nevar saplīst pēc nedēļas, cilvēki zina. Savukārt mazāk ir informēti par līgumiem – par to, ka pret viņiem nevar piemērot visas sankcijas. Tomēr svarīgākais ir, lai cilvēki zinātu par savām pamattiesībām – vērsties vajadzības gadījumā pēc palīdzības PTAC," uzsvēra PTAC vadītāja.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!