Foto: LETA
Satiksmes ministrija (SM) esot saņēmusi Īrijas zemo cenu aviokompānijas "Ryanair" vēstuli, kur tā "vēlējuma formā" piedāvājusies pārņemt "airBaltic" maršrutus gadījumā, ja Latvijas nacionālajai aviokompānijai ir grūtības tos apkalpot, portālam "Delfi" pastāstīja avots no SM struktūrām.

Ministrijas pārstāvis sacīja, ka maršruti un tirgus daļa līdztekus lidmašīnu parkam ir divas pamatlietas, kas nodrošina aviokompānijas vērtību. "airBaltic" grūtā darbā ir izcīnījusi tirgus daļu, uz ko ar cerībām varētu raudzīties ne tikai Īrijas zemo cenu kompānija, bet arī citi aviobiznesā flagmaņi, teica SM pārstāvis.

Viņaprāt, "Ryanair" izteiktais piedāvājums nav nopietns, tas vairāk ir "sabiedrisko attiecību gājiens", kas sekojis pēc izteikumiem Latvijas publiskajā telpā par "airBaltic" finansiālajām grūtībām. Tomēr ir skumji noraudzīties uz "airBaltic" un ap to notiekošajām negācijām, kas aizsākās ar ekonomikas ministra Arta Kampara (V) publiski paustajām bažām par "airBaltic" maksātspēju, atzina ministrijas pārstāvis.

Satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS) gan otrdien žurnālistiem apgalvoja, ka nekādu "oficiālu vēstuli" no "Ryanair" neesot saņēmis. Jautāts, vai nav saņēmis nekādu vēstuli no "Ryanair", ministrs vien noteica, ka saņemot tikai oficiālas vēstules.

Savukārt SM valsts sekretārs Anrijs Matīss teica, ka neko nezina par šādu vēstuli, taču vienlaikus piebilda, ka varētu par tādas esamību arī nebūt informēts, jo visu laiku esot aizņemts daudzos darbos un pamatā uzturoties ārpus ministrijas.

Jau vēstīts, ka otrdien no amata atkāpušies aviokompānijas "airBaltic" privāto akcionāru "Baltijas aviācijas sistēmas" (BAS) pārstāvji uzņēmuma padomē - Ilmārs Razumovskis un Žans-Šarls Korsaks, tā paralizējot uzņēmuma padomes darbu. Ne BAS, ne valsts amatpersonas par notikušo pagaidām komentārus nesniedz.

Pirmdien valdība ārkārtas sēdē kārtējo reizi skatīja jautājumu par "airBaltic", taču satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS) pēc slēgtās sēdes žurnālistiem sniedza izvairīgas atbildes par pārrunāto. Augulis valdības vārdā lūdzis auditorkompānijai KPMG līdz trešdienai iesniegt audita ziņojumu par lidsabiedrības finanšu stāvokli.

Portāla "Delfi" rīcībā esošā neoficiālā informācija liecina, ka darba grupa cita starpā domā, kā atrisināt izveidojušos konfliktsituāciju starp valsti kā "airBaltic" kontrolpaketes īpašnieku un otru akcionāru – "Baltijas aviācijas sistēmas" (BAS). Tajā, kā zināms, 50% pieder aviokompānijas prezidentam Bertoltam Flikam un tikpat - Bahamu salās reģistrētai kompānijai "Taurus Asset Management Fund Limited".

Patlaban neesot runa par "airBaltic" valsts kapitāldaļu pārdošanu, bet gan par papildu resursu ieguldīšanu kompānijā, un tam sekojošām "daļu attiecību izmaiņām" starp akcionāriem.

Jau ziņots, ka ekonomikas ministrs Artis Kampars (V) aizpagājušās nedēļas nogalē publiski pauda bažas par "airBaltic" finansiālo stāvokli un naudas izpumpēšanu no lidsabiedrības uz tās pastarpinātiem īpašniekiem – ārzonas firmām. Kampars uzskata, ka valdībai nevilcinoties būtu "agresīvi jāpārņem" situācijas kontrole nacionālajā lidsabiedrība "airBaltic" – jāpārņem informācijas pieejamība par kompānijā notiekošo un operatīvais menedžments.

"airBaltic" ir sašutusi par Kampara pausto un sola vērsties prokuratūrā un tiesā par šo izteikumu nodarīto zaudējumu piedziņu. Tāpat lidsabiedrība uzskata, ka Kamparam pēc šiem izteikumiem būtu jādemisionē. Satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS) savukārt šos Kampara paziņojumus saista ar nu jau sākušos priekšvēlēšanu cīņu.
Iepriekš Kampars savā blogā rakstīja, ka šī gada pirmajos piecos mēnešos aviokompānijas zaudējumi sasniedza 18 miljonus latu un "tie nav izskaidrojami ar kādiem objektīviem ārējiem apstākļiem (piemēram, vulkāna izvirdums, negaidīts degvielas cenu palielinājums u.tml.)".

Maija beigās Satiksmes ministrija prasījusi prokuratūrai informāciju un "airBaltic" prezidenta Bertolta Flika skaidrojumu par Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) Saeimā iesniegto vēstuli saistībā ar lūgumu atļaut kratīšanu deputāta Aināra Šlesera dzīvesvietā, kurā minēta Flika iespējamas pretlikumīgās darbības.

KNAB norāda: kriminālprocesa materiāli satur ziņas, ka 2009.gada decembrī, gatavojoties Saeimas vēlēšanām, Šlesers esot pieprasījis "airBaltic" prezidentam Bertoltam Flikam "veikt pretlikumīgas darbības ar "airBaltic" vai "Live Riga" finanšu līdzekļiem, noslēdzot fiktīvus līgumus" par "airBaltic Corporation" reklamēšanu vai Rīgas pilsētas popularizēšanu ar vairākiem medijiem. "Faktiski masu medijiem pārskaitītā nauda bija domāta Šlesera un LPP/LC popularizēšanai," par kriminālprocesa materiālu ziņām teikts vēstulē.

Iespējams, Fliks 2009. un 2010.gadā ļaunprātīgi izmantojis savu dienesta stāvokli, pildot Šlesera norādījumus un pārskaitot mediju īpašniekiem 100 000 latu, teikts KNAB vēstulē.

Flikam pieder puse daļu SIA "Baltijas aviācijas sistēmas" (BAS), kam pieder 47,2% "airBaltic" akciju. Fliks bija BAS vienīgais īpašnieks līdz pagājušā gada beigām, bet tagad 50% uzņēmuma kapitāldaļu nonākušas Bahamu salās reģistrētās kompānijas "Taurus Asset Management Fund Limited" rīcībā. Šo kompāniju pārstāv Krievijas uzņēmējs Staņislavs Kovtuns, un tās ieguldījums ir 9 654 000 latu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!