Sanktpēterburgas dronu jaunuzņēmums pārceļ ražošanu uz Rīgu starptautisko tirgu iekarošanai
Foto: Publicitātes foto

Bezpilota lidaparātu izstrādātājs "Fixar" ieguvis Latvijas jaunuzņēmumu vīzu un izvēlējies Latviju kā sākuma punktu turpmākai uzņēmuma attīstībai starptautiskajā tirgū.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

"Latvijai ir spēcīga inženierzinātņu un tehnoloģiju vēsture, un arī mūsdienās šī ir lieliska vieta jaunuzņēmumu attīstībai", teic "Fixar" direktoru padomes priekšsēdētājs Konstantīns Siņušins. "Latvijas likumdošana un finansiālais atbalsts ir radījis stabilu atspēriena punktu tādiem tehnoloģiju uzņēmumiem kā "Fixar", kuru mērķis ir starptautisko tirgu iekarošana, tādēļ jaunuzņēmuma vīzas iegūšana bija svarīgs solis šo mērķu sasniegšanā." "Fixar" jau līdz šim ir attīstījies starptautiskajā tirgū, galvenokārt fokusējoties uz Ziemeļameriku un Kanādu, līdz ar to Latvijas dalība vairākās starptautiskajās organizācijās un valsts attīstītā loģistika padara to par piemērotu un stratēģisku vietu turpmākai izaugsmei.

Vēsturiski uzņēmuma dronu izstrāde un ražošana notika Sanktpēterburgā. Sākot ar nākamā gada janvāri, "Fixar" pētniecības un attīstības departaments kopā ar ražošanu tiks pārcelti uz Rīgu, kur tiks veikta mehāniskā montāža, kā arī modeļu testa lidojumi vietās, kur tas ir atļauts. Uzņēmumā atklāj, ka tas bija vēl viens svarīgs iemesls, kāpēc izvēlēts attīstīties Latvijā, jo vietējie regulējumi skaidri definē, kurās vietās ir atļauti bezpilota lidaparātu testa lidojumi. Pašlaik Latvijā ir izveidota komanda, un jaunuzņēmums to paplašina, piesaistot speciālistus.

Piesaista finansējumu

Uzņēmuma kopējo piesaistīto investīciju apjoms ir 1,77 miljoni ASV dolāri, kas iegūti no riska kapitāla fonda "Untitled Ventures", privātajiem investoriem un pētniecības un attīstības granta. Piesaistītās investīcijas un grants tiek novirzīts ražošanai un mārketinga aktivitātēm. Tāpat "Fixar" plāno izmantot Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras un citu valsts organizāciju atbalsta instrumentus, tai skaitā Jaunuzņēmumu darbības atbalsta likumā paredzētos nodokļu atvieglojumus, inovācijas vaučeru u.c. Turklāt pašlaik "Fixar" piesaista divu miljonu dolāru finansējumu uzņēmuma izaugsmei un paplašināšanai.

Uzņēmums sāka izplatīt savus produktus Austrumeiropā un Vidusāzijā 2019. gada beigās, ienākot Kanādas un ASV tirgū 2020. gada jūlijā. Šogad ir sperti vairāki nozīmīgi soļi "Fixar" dronu izplatībai Kanādā. Jaunuzņēmums piedalījās Kanādas akselerācijas programmā "DMZ", kas paredzēta ārzemju uzņēmumiem, kas vēlas startēt Kanādas tirgū, un 2020. gada jūlijā ieguva oficiālu atļauju no Kanādas Transporta ministrijas ("Transport Canada") veikt lidojumus gan kontrolētā, gan nekontrolētā gaisa telpā. Oktobrī uzņēmums kļuva par Kanādas bezpilotu lidaparātu apvienības "Unmanned Systems Canada" biedru.

Latvijā gan pagaidām nav klientu, jo uzņēmums tikai nesen pabeidzis kārtot juridiskās un administratīvās procedūras, kas nepieciešamas komercdarbības veicināšanai vietējā tirgū. Paralēli notiek pārrunas ar vietējiem partneriem par pilota projektiem.

Vērtējot pandēmijas ietekmi uz "Fixar" plāniem, jaunuzņēmumā lēš, ka pandēmija kaut kādā mērā ir ietekmējusi atsevišķus procesus, tai skaitā pētniecības un attīstības departaments pārvietošana uz Latviju aizņēma vairāk laika nekā bija sākotnēji plānots. Taču, no otras puses, šī situācija radījusi papildu biznesa iespējas bezpilota lidaparātu pielietojumam. Tā, piemēram, Kanādā šobrīd notiek pārrunas par uzņēmuma dronu izmantošanu Covid-19 testu un tā rezultātu transportēšanai uz/ no attālinātām vietām.

Apvieno kopteru un lidmašīnu īpašības

"Fixar" dronu dizains un tehnoloģija sevī apvieno kopteru un lidmašīnu īpašības. Droni paceļas un nosēžas vertikāli kā kopteri, bet to spārnu pacēlums garantē augstu lidojuma diapazonu kā lidmašīnām. Pāriešana no kvadrokoptera uz lidmašīnas režīmu ir vienkārša, jo nav mehānismu rotoru pagriešanai lidojuma laikā vai fiksētu rotoru, kas horizontālā lidojuma laikā rada pretestību, kamēr tos velk galvenais dzinējs.

"Fixar" bezpilota lidaparāti ir pilnībā autonomi un ar vienu uzlādi var lidot līdz 60 minūtēm, pārvadājot līdz diviem kilogramiem smagu kravu ar kruīza ātrumu 72 km/stundā. Drona lietderīgā slodze var tikt pielāgota konkrētām vajadzībām un adaptēta nepieciešamo uzdevumu veikšanai.

Jaunuzņēmuma droni var lidot augstas vēja slodzes apstākļos līdz 12 m/s, augstumā līdz 4500 metriem virs jūras līmeņa. Drona izturība tika pārbaudīta arī praksē, veicot izpētes darbus Elbrusa virsotnē.

"Fixar" droni izmanto patentētu fiksēta leņķa rotora sistēmu, kas nozīmē mazāk kustīgu daļu vai iespējamu bojājumu. Šī konfigurācija un augstā kravnesība padara "Fixar" piemērotu vairāku uzdevumu veikšanai — procesu optimizācijai aerofotografēšanā, lāzerskenēšanā, objektu monitoringā, bioloģiskās lauksaimniecības aizsardzībā un citos uzdevumos.

"Fixar" ir komerciālo bezpilota lidaparātu un oriģinālu dronu vadības programmatūru izstrādātājs un ražotājs, kuru 2017. gadā dibinājis aviācijas inženieris Vasīlijs Lukašovs. Uzņēmuma intelektuālās tiesības par unikālu aerodinamisko dizainu un programmatūru nostiprinātas Sanktpēterburgā, un pašlaik tiek gatavoti starptautiskā patenta pieteikumi.

Latvijā 2019. gada jūlijā ir reģistrēta SIA "Fixar-Aero". Tās pamatkapitāls ir 2,8 tūkstoši eiro, pilnībā apmaksāts, liecina "Crediweb.lv" dati. Uzņēmuma īpašnieks, patiesais labuma guvējs un vienīgais valdes loceklis ir Siņušins. Viņš ir arī riska kapitāla fonda "Untitled Ventures" līdzdibinātājs. Tehnoloģijas izstrādātājs un "Fixar" dibinātājs ir avioinženieris Vasīlijs Lukašovs, kurš kopā ar uzņēmuma vadošajiem izstrādātājiem tuvākajā laikā plāno pievienoties komandai Rīgā.

Seko Delfi arī Instagram vai Telegram profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!

Tags

Jaunuzņēmumi Transporta nozare Aviācija Droni Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form