Foto: Shutterstock
Vērtējot Covid-19 ietekmi uz pasaules ekonomiku un biznesa vidi, jau šobrīd var prognozēt, ka krīzes situācija visā pasaulē liks izvērtēt starptautiski pārstāvētu organizāciju pārvaldības labo praksi, iespējas to padarīt efektīvāku, pārskatot arī administratīvo izmaksu pārdomātu strukturēšanu. Starptautiskos biznesa pakalpojumu centrus jau šobrīd novērtē starptautiski atzīti eksperti, tāpēc tiek prognozēts, ka nākotnē šis segments varētu paplašināt darbību, centrus veidojot ģeogrāfiski tuvākās vietās, norāda Starptautisko biznesa pakalpojumu centru nozares asociācijas (ABSL Latvia) valdes priekšsēdētājs Fredis Bikovs.

Esošajā ārkārtas situācijā Latvijā nozare ir pierādījusi tās spēju pilnībā strādāt attālināti, ātri pielāgoties mainīgajiem apstākļiem un nodrošināt biznesa nepārtrauktību, kas ir izšķirošs faktors globālu organizāciju dzīvotspējai, norāda Bikovs.

"Jau šobrīd starptautiski atzīti biznesa konsultanti prognozē zināmu nozares potenciāla pieaugumu, ņemot vērā, ka arī globālas organizācijas būs spiestas daudz lielāku uzmanību pievērst izmaksām, kā arī drošības apsvērumiem, tādēļ vairāk raudzīsies virzienā veidot šos biznesa atbalsta centrus ģeogrāfiski tuvākās lokācijās," skaidro Bikovs.

Viņš norāda, ka ir skaidri arī galvenie darbības virzieni, kas noteiks uzņēmumu spēju izdzīvot un veiksmīgi attīstīties nākotnē. Tie ir darbinieku iesaiste un motivēšana strādājot attālināti, darbs ar datiem un dažādu biznesa procesu pārorientēšana.

"Lai arī pāragri izdarīt pilnīgus secinājumus, ņemot vērā, ka Starptautisko biznesa pakalpojumu centru nozare savā ziņā ir krīzes laika "produkts", piedāvājot risinājumu efektīvākai darba organizēšanai, redzam, ka nākotnē šis segments Latvijā un Baltijas reģionā varētu būtiski paplašināt darbību," norāda "ABSL Latvija" izpilddirektore Monta Geidāne.

Ziemeļvalstu un Baltijas IT infrastruktūras piegādes uzņēmums "Atea Global Services" Latvijā izveidojis biznesa pakalpojumu centru. Tā vadītāja Alise Vilka norāda, ka šobrīd arvien lielāku lomu uzņēmumu produktivitātes noturēšanā ieņem uzņēmumu spēja kvalitatīvi iegūt, monitorēt un apstrādāt datus arī strādājot attālinātos darba apstākļos.

Starptautiskie biznesa pakalpojuma centri ir lielu, starptautisku uzņēmumu struktūrvienības pilsētās ar konkurētspējīgu uzņēmējdarbības vidi un pieejamu darbaspēku, kas veic plašu klāstu uzņēmējdarbības atbalsta funkciju, tostarp ekselences centri (GIC jeb Global In-house Centers), dalīto pakalpojumu centri (SSC jeb Shared Service Centers), biznesa procesu ārpakalpojumi (BPO jeb Business Process Outsourcing) un informācijas tehnoloģiju ārpakalpojumi (ITO jeb Information Technology Outsorcing).

Latvijā starptautisko biznesa pakalpojumu centru nozares asociācijas dibinātāji ir "Cabot Latvia", "Circle K Business Centre", "Cognizant GB Limited" filiāle Latvijā, "DNB Bank ASA" Latvijas filiāle, "EVRY Latvia" un "SEB Global Services".

"ABSL Latvia" biedru uzņēmumos kopā strādā aptuveni 5000 darbinieku, bet visā nozarē Latvijā 50 uzņēmumos nodarbināti vairāk nekā 15 000 darbinieku.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!