Foto: LETA
Valdība otrdien nolēma neatbrīvot Latvijas Valsts radio un televīzijas centru (LVRTC) no dividenžu izmaksas par valsts kapitāla izmantošanu pagājušajā gadā, un noteica, ka uzņēmumam būs valstij jāmaksā likumā noteiktie 90% peļņas.

Centrs lūdza valdību atbrīvot uzņēmumu no dividenžu samaksas, lai nodrošinātu LVRTC ilgtspējīgu attīstību un konkurētspējas saglabāšanu.

Satiksmes ministrija (SM) valdībā iesniegtajos dokumentos skaidroja, ka saskaņā ar auditēto 2010. gada pārskatu LVRTC tīrā peļņa ir 814 775 lati. Par 2008. un 2009.pārskata gadu centrs valstij dividendēs izmaksāja attiecīgi 16 800 000 latu un 9 680 373 latu.

Papildus tam 2009. un 2010. gadā ir pieņemti vairāki Ministru kabineta lēmumi, kas būtiski ietekmēja LVRTC saimniecisko darbību un finansiālo stāvokli. Piemēram, LVRTC pēc valdības rīkojuma pārņēma "e-parakstu", samaksājot par to Latvijas Pastam 4 347 265 latu, turklāt kopš 2009.gada šis darbības virziens LVRTC ir radījis būtiskus zaudējumus un ir sagaidāms, ka radīs zaudējumus vismaz līdz 2013.gadam. Tāpat centram tika pievienota Valsts informācijas tīkla aģentūra ar visām saistībām un funkcijām, kā arī no LVRTC līdzekļiem valdība ieguva nepieciešamos 15 809 735 latu nacionālās lidsabiedrības "airBaltic" pamatkapitāla palielināšanai. Turklāt lidsabiedrības sliktās finanšu situācijas dēļ centrs pagājušajā pārskata gadā ir izveidojis vairāk nekā septiņu miljonu latu uzkrājumu.

Premjers Valdis Dombrovskis (V) valdības sēdē centra argumentus noraidīja, norādot - LVRTC jau ir pieņēmusi, ka var būt problēmas ar "airBaltic" un ka uzkrājums būs jāizmanto. "Ja pieņemsim sliktākos scenārijus, jebkuram uzņēmumam var būt problēmas," piebilda Dombrovskis.

Līdz ar to kopumā divu gadu laikā LVRTC ir veikusi kopējos maksājumus 46 637 373,34 latu apmērā, kā rezultātā kopš 2009. gada LVRTC pašu kapitāls ir nepārtraukti samazinājies, kas negatīvi ietekmē LVRTC saimniecisko darbību un finansiālo stāvokli, skaidrots dokumentos.

Tāpēc LVRTC 2010. gada rezultāts ir negatīvs – zaudējumi pirms nodokļiem, procentiem un ieņēmumiem no līdzdalības citu uzņēmumu kapitālā ir 8 821 464 latu. Savukārt šogad pamatdarbības zaudējumi bez ieguldījuma "airBaltic" iespējamā vērtības samazinājuma ir plānoti 1 862 600 latu apmērā.

"Rezultātā LVRTC kopš 2009. gada netika nodrošināta iespēja uzkrāt finanšu resursus, kā arī veikt ieguldījumus tās uzturētās infrastruktūras atjaunošanā, tādējādi būtiski paātrinot infrastruktūras nolietošanos, kas apdraud LVRTC komercdarbības ilgtspējīgu attīstību un konkurētspējas saglabāšanu. Ievērojot to, ka LVRTC veic komercdarbību konkurences apstākļos, kā arī to, ka elektronisko sakaru tirgus Latvijā nepārtraukti attīstās, ir nepieciešams veikt nepārtrauktas investīcijas, lai saglabātu LVRTC vietu un lomu elektronisko sakaru tirgū," skaidro SM.

Dokumentos arī norādīts, ka LVRTC finanšu stāvokli nākotnē apdraud gan neskaidrība ar "airBaltic", gan iespējamā AS "Latvijas Mobilais telefons" valsts daļu pārdošana, no kurām pašlaik centrs gūst lielus ieņēmumus.

SM atgādina, ka valdība pati iepriekš ir lēmusi - valsts kapitālsabiedrībām, kuras paredz īstenot lielos investīciju projektus un kurām ir nepieciešams līdzfinansējums Kohēzijas fonda projektiem, laika posmā no 2010.gada līdz 2013. gadam netiek palielināta minimālā dividendēs izmaksājamā peļņas daļa - tā nedrīkst būt lielāka par 27% no šādas kapitālsabiedrības tīrās peļņas. LVRTC īsteno un plāno īstenot vairākus lielus ES finansētus projektus, kuriem ir un būs nepieciešami ievērojami finanšu resursi, kurus LVRTC būs spiesta aizņemties kredītiestādē. "Rezultātā, tiks radīts ievērojams LVRTC aizņemto līdzekļu īpatsvars pret pašu kapitālu, tādējādi samazinot LVRTC likviditāti un pasliktinot tās finanšu radītājus, kas varētu apdraudēt minētās aktivitātes realizāciju," skaidro SM.

Tāpēc ir nepieciešams LVRTC 2010.pārskata gada peļņu ieguldīt LVRTC turpmākajā attīstībā un investīciju projektu realizācijā, lai nodrošinātu LVRTC ilgtspējīgu attīstību un konkurētspējas saglabāšanu, it īpaši ņemot vērā to, ka 2009. un 2010. gadā šāda iespēja LVRTC netika atļauta, pausts valdībā iesniegtajos dokumentos.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!