Foto: LETA

Taksistu konkurencei un pat cīņai par klientiem starptautiskās lidostas "Rīga" teritorijā ir vairāk nekā desmit gadus sena vēsture. Kaut arī risinājumi ir meklēti, aizvien nav panākts vēlamais rezultāts, lai pasažieri lidostā varētu saņemt drošu, kvalitatīvu un savām vajadzībām atbilstošu pakalpojumu, secinājusi Valsts kontrole (VK).

Ilgus gadus lidosta noteica savu kārtību taksometru pakalpojumu sniegšanai, tomēr šāda pieeja neatbilda normatīvajiem aktiem, ko likumsakarīgi 2017. gadā pārtrauca tiesas lēmums.

Lai novērstu lidostā pastāvošo problēmu taksometru pakalpojumu sniegšanā, lidosta konkursā izraudzījās ārpakalpojuma sniedzēju. Vienlaikus vairākkārt tika grozīti un no jauna izdoti normatīvie akti, bet rezultātu līdz pat 2019. gada septembrim tā arī nebija.

Šobrīd ir veiktas normatīvo aktu korekcijas, tajā skaitā, nosakot lidostas tiesības organizēt taksometru pakalpojumu sniedzēju piekļuvi taksometru līnijai un kritērijus, kuriem atbilstot pārvadātāji taksometru līnijā var sniegt pakalpojumus. Ar to vajadzētu pietikt arī kārtības ieviešanai taksometru pakalpojumu pieejamībā. Tomēr VK pēc lidostā veiktās revīzijas atzinusi, ka problēmas joprojām pastāv un pasažieri, paši to nenojaušot, var nonākt negodīgu pārvadātāju transporta līdzekļos.

"Modernā lidostā priekšroka ir sabiedriskajam transportam, tomēr lidostas "Rīga" infrastruktūra izveidota tā, lai pasažieris kā prioritāti apsvērtu izmantot taksometru. Situācija būtiski mainīsies, izbūvējot jauno pasažieru termināli un savienojumu ar "Rail Baltica". Tomēr jārēķinās, ka tuvāko gadu laikā taksometru pakalpojumiem arvien būs būtiska nozīme lidostas teritorijā," teikts VK ziņojumā.

Kopš 2017. gada tiesas sprieduma, kurā tiesa lēma, ka lidostas noteiktā kārtība liedz iespēju visiem taksometru pakalpojumu sniedzējiem iebraukt lidostas taksometru līnijā, lidostai tika uzlikts par pienākumu mainīt pastāvošo kārtību un nekavējoties demontēt barjeru, kas ierobežoja visiem taksistiem vienlīdzīgu piekļūšanu tiem atvēlētajai satiksmes joslai pie lidostas.

Ne lidosta, ne tās kapitāldaļu turētāja Satiksmes ministrija (SM) nesteidzās pildīt tiesas lēmumu, tādēļ likumsakarīgs bija rezultāts – tiesas piespriestā piespiedu nauda gan lidostas valdes locekļiem, gan SM valsts sekretāram.

Lidosta izvēlējās taksometru pakalpojumu problēmas risināšanu nodot ārpakalpojumā. Proti, 2017. gada decembrī izsludināja konkursu par tiesībām izstrādāt un īstenot pasažieru pārvadājumu pakalpojumu un satiksmes organizēšanas stratēģiju lidostas teritorijā. Pēc konkursa noslēguma 2018. gada vidū pasažieru pārvadājumu pakalpojumu un satiksmes organizēšana tika nodota ārpakalpojumā vienīgajam konkursa pretendentam – pilnsabiedrībai "Lidostas Satiksme".

Gan VK, gan Iepirkumu uzraudzības birojs, kas revīzijas ietvaros sniedza atzinumu par notikušo konkursu, uzskata, ka pretendenta atlasei bija jāpiemēro iepirkumu regulējums, nevis lidostas iekšējā kārtība. VK revīzijā secināja, ka lidosta nav ievērojusi iepirkuma procedūras atklātumu, piegādātāju brīvu un taisnīgu konkurenci, tādējādi ir tikusi ierobežota konkurence starp eventuālajiem konkursantiem.

Revīzijas fakti liecina, ka pilnsabiedrības darba uzdevums aptvēra plašu risināmo jautājumu loku. Piemēram, tajā bija iekļauta prasība izstrādāt un īstenot vienotu kustības organizāciju pie lidostas, tai skaitā – lai tā būtu droša personām ar ierobežotām pārvietošanās spējām, uztveres vai veselības problēmām. Tomēr no plašā uzdevumu klāsta kā prioritāte tika izvirzīta taksometru satiksmes uzlabošana, atstājot novārtā pārējos uzdevumus.

Arī izmaiņas normatīvajos aktos, kuras tika veiktas laikā, kad lidostā pastāvēja "taksometru kari", nebija pietiekamas, lai taksometru pakalpojumu saņemšanas kārtība lidostā kļūtu pasažieriem saprotama. Tikai 2019. gada augustā regulējumā tika izdarītas tādas izmaiņas, kas deva pamanāmu rezultātu.

VK novērtē SM vēlmi sakārtot to savas saimniecības daļu, kas tieši skar ne tikai pasažieru ērtības, bet arī mūsu valsts reputāciju, jo lidosta daudziem ir pirmā saskarsme ar Latviju, zināmā mērā – Rīgas vizītkarte. Tieši tādēļ, izmantojot pandēmijas izraisīto lidojumu un pasažieru skaita samazinājumu, lidostas vadībai un SM būtu jāpaveic viss iespējamais, lai beidzot pieliktu punktu senajam stāstam par taksometru firmu "kariem" un iespējamu pasažieru krāpšanu Rīgas lidostā, iesaka VK.

Revīzijas noslēgumā, ņemot vērā ārvalstu lidostu labo praksi, VK lidostai ieteica ievietot mājaslapā detalizētu informāciju par pārvadātājiem, kas ir tiesīgi sniegt pakalpojumus lidostas taksometru līnijā, to piemērotajiem tarifiem, kā arī riskiem, ar kādiem, izvēloties taksometru pakalpojumu sniedzēju, var saskarties pasažieri, tai skaitā ārvalstu viesi. Atbilstoši ieteiktajam lidosta jau ir papildinājusi savu mājaslapu ar šo pasažieriem noderīgo informāciju.

Vienlaikus VK pēc revīzijas tikai daļēji piekrīt lidostas un SM apgalvojumam, ka normatīvo aktu ietekmē pašlaik ir novērstas visas ar taksometru pakalpojumu sniegšanu lidostā saistītās problēmas. Revidentu ieskatā, SM vēl ir jāveic "mājasdarbs", lai pasažieri lidostā varētu izvēlēties drošu un savām vajadzībām atbilstošu taksometra pakalpojumu. Piemēram, revidenti ir norādījuši uz regulējumā iekļauto iespēju taksometra pakalpojuma apmaksu veikt ar priekšapmaksas vaučeru, kas tā arī netiek nodrošināta, jo neviens pārvadātājs tos iegādāties nepiedāvā.

Revidenti arī norāda uz nepieciešamību nodrošināt ērtu taksometru pakalpojumu saņemšanu pasažieriem, kuri taksometru pakalpojumus izvēlas, izmantojot elektronisko sakaru līdzekļus tiešsaistes režīmā tīmekļvietnē vai mobilajā lietotnē. Tāpat jāveic darbības, lai novērstu risku, ka ārpus taksometru līnijas savus pakalpojumus piedāvājošie pakalpojumu sniedzēji pēc brauciena no pasažiera pieprasa nesamērīgu samaksu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!