Foto: Privātais arhīvs

Latvijas biznesa saites ar ASV kļūst arvien ciešākas, un Latvijas uzņēmumi bieži vien strādā virzienos, kas ir maz pazīstami plašākai sabiedrībai. Digitālā dizaina uzņēmuma "NRG Art House" vadītāja Linda Lukašinska: "Strādājot ar Kentuki štata pasūtītājiem, pandēmiju nejūtam, bet pretrasisma krīze mums ir pat atnesusi jaunus pasūtījumus".

Linda, kāpēc uzņēmuma nosaukums ir tieši "NRG Art House"?

Nosaukumam ir atšifrējums. Saīsinājums "NRG" nozīmē vārdu "enerģija", un mēs ar to domājam mūsu komandas radošo enerģiju, ko gribam ieguldīt mūsu projektos un dot mūsu sadarbības partneriem.

Kā tu nonāci pie domas veidot savu uzņēmumu? Vai tas saistīts ar tavu izglītību vai iepriekšējo darba pieredzi?

Četrus gadus studēju universitātē Nīderlandē starptautiskās attiecības. Pēc studijām atgriezos Latvijā, strādāju programmu vadības jomā dažādu tehnisku nozaru uzņēmumos – sākot no uzņēmuma, kas nodarbojās ar auto ķīmiju, un beidzot ar IT uzņēmumu. Atskatoties redzu, ka neviens no šiem posmiem nav bijis lieks, katra no iepriekšējām pieredzēm ir pielikusi kādu nozīmīgu pilieniņu tam, kur es un mūsu uzņēmums esam šodien. Izglītība ārpus Latvijas iedeva starptautisko pieredzi, sajūtu, ka pasaulei nav robežu – mēs varam būt Rīgā vai vēl kur citur, un mums ir iespējas strādāt ar klientiem visā pasaulē. Pieredze IT uzņēmumā iedeva pārliecību un drosmi nenobīties no tehniskiem projektiem, kā arī iespēju satikt speciālistus: māksliniekus, dizainerus, programmētājus. Tieši sadarbība ar māksliniekiem man ļoti iepatikās, jo satiku ļoti daudz talantīgus grafiskos dizainerus, pārsvarā jauniešus, mērķtiecīgus cilvēkus. Tā radās doma koncentrēties tieši uz vizuālā pakalpojuma pārdošanu.

Kādās jomās darbojas uzņēmums "NRG Art House"?

Mēs nodarbojamies ar digitālā dizaina pakalpojumiem tieši biznesa sektorā, lai uzņēmums izskatītos atpazīstams, kvalitatīvs un augstvērtīgs digitālajā vidē. Piedāvājam identitātes un zīmola izstrādi, mājas lapu izveidi, lietotņu izstrādi, kā arī darbu ar sociālajiem tīkliem, kas šobrīd ir ļoti aktuāli. Lielākais uzsvars tiek likts tieši uz vizuālo komponenti, bet ir nepieciešami arī IT risinājumi. Katram uzņēmumam ir sava specifika, kurā mums nepieciešams iedziļināties, tāpēc katram projektam sameklējam atbilstošu komandu no mūsu darbinieku resursiem kombinācijā ar piesaistītiem speciālistiem un ārpakalpojumu sniedzējiem.

Kā uzņēmums nonāca starptautiskā tirgū? Vai sākāt pašu mājās Latvijā?

Uzņēmums ir salīdzinoši jauns, nepilni divi gadi, bet modelis un koncepts jau no paša sākuma bija orientēts uz starptautisku tirgu. Uzņēmuma modelī daudz kas ir mainījies, bet lielā vīzija ir palikusi – Latvijā ir ļoti daudz talantīgu cilvēku, un mēs vēlamies piedāvāt Latvijā esošo talantu pasaules tirgū. Mūsu gadījumā tas pārsvarā ir ASV tirgus. Uzņēmumā esam trīs partneri: es esmu vadītāja, kas atbild par projektu vadību un darbu ar klientiem, kolēģis Ēriks Čmils atbild par vizuālo vīziju un trešais partneris Tods Smits atrodas Amerikā un atbild par pārdošanas projektiem un jaunu klientu piesaisti. Jāpiebilst, ka mūsu Amerikas partneris man personīgi bija pazīstams jau 12 gadus, un es zināju, ka viņam ir interese par līdzdalību projektos Eiropā.

Tajā pašā laikā jāatzīmē, ka mēs ļoti labprāt strādājam arī ar vietējiem klientiem, tikai neesam veikuši nekādas īpašas kampaņas un pārdošanas centienus vietējā tirgū. Latvijas klienti pie mums nonāk, jo ir dzirdējuši atsauksmes.

Tu četrus gadus studēji ārpus Latvijas. Vai nebija vēlme palikt? Kāpēc tomēr nolēmi atgriezties?

Sākotnēji man bija doma, ka es varētu veidot savu dzīvi un karjeru ārpus Latvijas. Tajā laikā domāju par diplomātiju, bet dzīves pārmaiņu dēļ tomēr atgriezos Latvijā. Jāsaka, ka atgriežoties Latvijā, ļoti gribējās atrast iemeslu būt šeit uz vietas – paņemt labāko, ko var dot Latvija, mūsu brīnišķīgo vidi, visu, ko var dot Rīga – Eiropas Savienības metropole un galvaspilsēta. Tajā pašā laikā ir labi būt sev pazīstamā vidē, apvienojot to ar darbu ārpusē un nezaudējot saikni ar ārpasauli. Mērķis strādāt starptautiski man vienmēr ir bijis pats galvenais uzstādījums.

Pieredze rāda, ka Eiropas klienti ir detalizētāki savās vēlmēs un vīzijā par to, ko tieši viņi gribētu redzēt.
Linda Lukašinska

Kas ir jūsu klienti ASV un citur?

Es joprojām visvairāk ticu nepieciešamībai tīkloties un cilvēciskam kontaktam. Savus pirmos klientus esam dabūjuši no sava "tīkla", kurā sākām izplatīt informāciju par to, kas mēs esam, ko mēs darām un kādas problēmas varam atrisināt. Mēs sākām strādāt ar Latvijā dzīvojošiem amerikāņiem, kurus satiku un iepazinu, strādājot birojā kopstrādes telpās, un tā, ļoti dabīgā ceļā, izveidojās šī komunikācija. Attiecīgi arī mūsu galvenais "pārdošanas cilvēks" Amerikā sāka ar savu tuvāko paziņu loku, ar uzņēmumiem sev apkārt, kam bija nepieciešams izstrādāt identitāti. Tā tas ir aizgājis – ar mūsu tuvākā loka apzināšanu, un attiecīgi pēc tam ar katru projektu, darbs attīstās aizvien tālāk.

ASV mēs izteikti strādājam tieši ar Kentuki štatu, jo tur dzīvo mūsu uzņēmuma partneris. Kentuki varbūt nav tā vieta, par ko cilvēki uzreiz iedomājas, runājot par Ameriku. Vienmēr jau nāk prātā Ņujorka vai Kalifornija. Arī man bija samērā liels pārsteigums, ka Amerikā digitālajā vidē joprojām ir tik daudz vizuāli vecmodīgi dizaina paraugi. ASV ir daudzi uzņēmumi, kuri ir pelnoši, strādājoši, vēsturiski, bet viņu digitālā klātbūtne internetā nav atjaunota gadiem ilgi. Šobrīd uzņēmumu īpašnieki sāk rosīties un saprast, ka kaut kas tomēr ir jāatsvaidzina un jāuzlabo, jāpadara mūsdienīgāks. Parasti viņiem pašiem nav konkrētas vīzijas, kā tam vajadzētu izskatīties. Ar Amerikas klientiem ir viegli strādāt, jo viņi mums uzticas. Amerikas klienti zina, ka strādā ar uzņēmumu, kas darbojas no Latvijas – lai klients iepazītos ar mūsu komandu, izmantojam video zvanus, un, protams, e-pastu. Attālināto sadarbības modeli esam izmantojuši vienmēr, pandēmija to nav mainījusi.

Pieredze rāda, ka Eiropas klienti ir detalizētāki savās vēlmēs un vīzijā par to, ko tieši viņi gribētu redzēt. Eiropā mums nav bijuši mērķtiecīgi pārdošanas centieni, bet ir jau realizēti projekti. Varu minēt projektu Lielbritānijā, kur mūsu stratēģiskais partneris ir IT uzņēmums, kas piedāvā sejas atpazīšanas lietotni "Vodafone" telefoniem. Tieši Covid-19 krīzes laikā viņu uzņēmums ir "uzsprādzis" pozitīvā ziņā.

ASV ir ļoti dažāda, un virtuālās klātbūtnes atšķirības no štata uz štatu var būt pat ļoti lielas. Digitālā dizainera profesija ir gana populāra, un ir daudz mākslinieku arī Amerikā uz vietas, kas piedāvā savus pakalpojumus mājas lapu un vizuālās identitātes izstrādē. Vai jūtat sīvu konkurenci no vietējo aģentūru vai uzņēmumu puses?

Te laikam vietā teiciens, ka tas, ko neapzinies, tevi nebiedē. Protams, ka konkurence ir, bet Amerikas tirgus kontekstā līdzšinējā pieredze rāda, ka tirgus ir tik liels, ka pietiek vietas visiem. Vietējo konkurenci pagaidām tiešā veidā vēl neesam izjutuši.

Vai jūsu uzņēmums ir gājis cauri daudz un dažādiem klupšanas akmeņiem un grūtībām, vai arī šis attīstības ceļš ir bijis salīdzinoši gluds?

Domāju, ka latviski ir ļoti pareizs vārds "uzņēmējdarbība", jo šī darbības joma noteikti pārbauda cilvēku uzņēmību. Uzņēmībai ir jābūt katru dienu pamostoties, atkal un atkal. Domāju, ka mūsu ceļu var saukt par akmeņainu, bet tajā pašā laikā tas ir bijis mācību un atklāsmju bagāts. Kā vienu no mūsu lielākajām priekšrocībām, redzu to, ka mēs esam spējuši ļoti ātri mācīties – neieciklēties uz lietām, kuras nestrādā, būt atvērtiem, uzklausīt kritiku, saprast, ka tu "skrien ar galvu sienā" kaut gan blakus ir durvis. Sākotnēji bijām iedomājušies, ka mūsu produkts būs digitālās ilustrācijas, dažādi zīmēti tēli animācijām un spēlēm, bet pēc kāda pusgada sapratām, ka šī nav tā joma, kurā mēs mākam un varam pārdot. Mūsu tuvākais tīkls bija biznesa vide, un cilvēki pie mums gribēja pasūtīt tieši mājas lapu dizainu. Sākumā tas bija kā papildu darbs, bet kādā brīdī sapratām, ka tieši šis ir virziens, kurā mums jāstrādā.

Kā veidojat savu cenu politiku?

Vadoties pēc vietējā tirgus situācijas, meklējam līdzsvaru. Ir atsevišķi projekti, kur varam piedāvāt draudzīgāku cenu, jo gribam, lai uzņēmumi būtu ieinteresēti izmēģināt sadarbību ar "NRG Art House", kas ir nepazīstama, jauna kompānija.

Vai vari minēt kādu konkrētu veiksmīgu projektu, kas sagādājis prieku un gandarījumu?

Tieši šobrīd strādājam pie interesanta projekta, kas kopumā ieskicē arī mūsu nākotnes vīziju. Sadarbībā ar partneri, sabiedrisko attiecību aģentūru ASV, realizējam projektu Kentuki štata Luisvilas pilsētas pašvaldībai. Pašvaldības pārziņā ir vēsturisks tvaikonis "Belle of Luisville", kas kursē pa Ohaijo upi, un viņi mums ir uzticējuši savas mājas lapas izveidi. Projekts ir interesants ar vizuālo pievilcību un vēsturisko nozīmību, jo šis ir visvecākais upju tvaikonis ASV, kas joprojām darbojas. No otras puses, tieši sadarbība ar valstisku institūciju, kas mums būtu grūti sasniedzama no Latvijas, ir ļoti nozīmīga, tāpēc vietējie sadarbības partneri ir tik svarīgi.

Esat veidojuši dizainu "Absolut Vodka" reklāmai Austrālijā un "Bombay Sapphire" džina pudelēm. Kā nonācāt pie šiem projektiem?

Mēs gribam uzturēt mūsu uzņēmuma radošo pusi, kuru reizēm grūtāk izpaust biznesa projektos, strikti pieturoties pie zīmola vadlīnijām. Tāpēc veicinām mūsu mākslinieku dalību dažādos konkursos, kuros uzvaras gadījumā var iegūt arī reālus klientus. Šāds veiksmes stāsts bija "Absolut Vodka" īpašais Sidnejas iepakojums. Neviens no mums Austrālijā nav bijis, bet atcerējāmies to, kas mums asociējās ar Austrāliju, ar Sidneju – bērnībā, ieskandinot Jauno gadu, televīzijā vienmēr rādīja Austrāliju, kur tas atnāca vispirms, un Jaungada prieku un uguņošanu arī atainojām šīs pudeles dizainā.

Pasaule šobrīd dzīvo pandēmijas apstākļos, ekonomika cieš. Kā šie apstākļi ir ietekmējuši jūsu uzņēmumu?

Pandēmijas laikā neviens no mūsu projektiem nav apstājies, jo krīzi cilvēki un uzņēmumi Kentuki izjuta daudz mazāk nekā citur pasaulē. Mūsu biznesu ir pasargājusi tieši sadarbība ar šo konkrēto reģionu. Toties tagad izjūtam, ka ir jāpiedomā par jauno pretrasisma kustības izraisīto krīzi, un tai ir jāseko līdzi, strādājot starptautiskā tirgū. Klienti pie mums jau veido patriotiskus plakātus vai, piemēram, t-kreklu dizainu par melnādainu sievieti, kas pirmā ar motociklu šķērsoja Ameriku, arī dizainu t-kreklam par vienu no pirmajām afroamerikāņu hip-hopa apvienībām. Rasisma jautājumus cilvēki uztver ļoti emocionāli, un mūsu klientu vidū tieši šo krīzi un satraukumu varam just pat vairāk nekā pandēmiju.

Pandēmijas apstākļos darbs no mājām un attālināti iegūst īpašu nozīmi. Vai tu redzi, ka Latvija varētu būt sekmīga, piedāvājot pasaulei attālināta darba pakalpojumus? Kādās jomās tas varētu būt?

Manuprāt, Latvija ir ļoti progresīva valsts informāciju tehnoloģiju un attālinātā darba vidē, jo mēs mākam pielāgoties. Mūsu iestrādes un darba kultūra tieši šajā virzienā ir veiksmīga, un es redzu, ka cilvēki sekmīgi strādā attālināti – gan bankās, gan lielos starptautiskos uzņēmumos, izmantojot video zvanus un citas tehnoloģiju iespējas. Daudzas šīs iestrādes Latvijā tika veiktas jau pirms pandēmijas iestāšanās. Piekrītu virzienam, kas daļēji nāk no Skandināvijas, un ir orientēts uz darba efektivitāti – svarīgākais ir tas, cik daudz un efektīvi cilvēks izdara nevis birojā pavadītās stundas. Nereti vēsturiski darba devējam dod miera sajūtu, tas, ka visi sēž savās vietās un tad jau laikam arī strādā. Ja darbinieku neredz, tad ir tāda kā šaubu sajūta, vai darbs tiek darīts. Tomēr pandēmija piespiedu kārtā ir likusi daudziem izmēģināt šo modeli un saprast, un izvērtēt attālinātā darba priekšrocības.

Kā jūs domājat turpmāk organizēt sava uzņēmuma darbu – ar vai bez biroja?

Līdz ar krīzes pasludināšanu valstī mēs arī sākām strādāt no mājām un attiecīgi atteicāmies no savām biroja telpām Vecrīgā. Šobrīd esam veiksmīgi iestrādājušies šajā modelī, strādājam attālināti, izmantojot projektu vadības sistēmu, kurā viss ir ļoti viegli pārskatāms. Protams, ir nepieciešams arī cilvēciskais kontakts un komandas sajūtas uzturēšana. Pirmais solis, atgriežoties normālākos apstākļos, būs ieviest iknedēļas klātienes tikšanās, lai apspriestu projektus un plānus. Tomēr šobrīd esam nolēmuši nogaidīt un nemesties ar "pilnu krūti" tradicionālajā biroja darbā. Protams, tas samazina arī uzņēmuma izmaksas.

Foto: Privātais arhīvs

Lukašinska seminārā "NRG Art House Digital Art Meetup".

Kā tu redzi "NRG Art House" tālāko izaugsmi?

Nākotnes vīzijā noteikti gribam iekļaut arī Latviju un vairāk apzināt vietējo tirgu, ne tikai klientu kontekstā, bet tieši vietējās dizaina sabiedrības kontekstā. Sadarbībā ar Latvijas Mākslas akadēmiju jau esam veidojuši pasākumu jaunajiem māksliniekiem, kur sanāk kopā pat vairāki simti dalībnieku un dalās ar savu pieredzi, kas ar mākslinieku notiek reālajā darba dzīvē. Kas ir tas, ko mākslinieks grib un sagaida, bet kas realitātē tiek piedāvāts. Šis pasākums bija ļoti labi apmeklēts, un rezultātā ir izveidojušās sadarbības ar māksliniekiem.

Mūsu uzņēmuma izaugsmi es redzu tieši sadarbībā ar stratēģiskajiem partneriem, kas var mūs "aizvest" pie lieliem klientiem, pie kuriem mums "pa taisno" būtu daudz grūtāk piekļūt. Esmu identificējusi divas stratēģiskie partneru grupas – IT uzņēmumi, kas nodarbojas ar tehniskām lietām un meklē vizuālos un digitālās grafikas pakalpojumus, un otra lielā grupa ir sabiedrisko attiecību aģentūras. Tās darbojas pietuvinātā sfērā mums, bet bieži vien arī viņiem nav savu dizaineru un mākslinieku, un tie tiek piesaistīti kā ārpakalpojums. Mums ir interese par izklaides un mūzikas biznesu Amerikā. Esam jau uzsākuši sadarbību ar pārdošanas aģentiem, kuru uzdevums ir papildus savam pamata darbam piedāvāt arī mūsu pakalpojumus un attiecīgi pelnīt komisijas naudu. Esam iestājušies vietējās Amerikas tirdzniecības organizācijās, lai varētu paplašināt savu kontaktu loku. Tā ir mūsu lielā vīzija – turpināt augt un attīstīties kā starptautiskam uzņēmumam, bet esam gatavi arī pielāgoties tam, kā šis attīstības ceļš mūs nes.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!