Foto: AFP/Scanpix

Pēdējo 12 mēnešu laikā katram ceturtajam interneta lietotājam ir uzlauzts vismaz viens tiešsaistes konts, kas ir izraisījis nepiederīgu ziņojumu nosūtīšanu lietotāja vārdā, kuros dažkārt bija ietverta ļaundabīga saite, un personīgās informācijas zudumu vai zādzību, piecina "Kaspersky Lab" un "B2B Inernational" jaunākais pētījums.

Turklāt cits pētījums parāda, ka, neraugoties uz to, tikai 38% patērētāju veido stipru paroli katram kontam un vairāk nekā puse (57%) glabā paroles nedrošās vietās, tostarp pieraksta tās uz lapiņas vai saglabā mobilajā tālrunī.

Papildus to personu skaitam, kam pašiem ir bijis uzlauzts konts, trešdaļa (32%) respondentu pazīst kādu, kura konts ir bijis uzlauzts. Hakeru uzlauzto kontu veidi ietver e-pastu (11%), sociālo mediju tīklus (11%) un internetbanku vai preču iegādes kontus (7%), vietnes, ko daudzi patērētāji izmanto diendienā un kas nodrošina viņu saikni ar darbu un tuvākajiem draugiem un ģimeni.

Šī pētījuma gaitā ir konstatēts, ka hakeri var nodarīt kaitējumu ne vien bankas kontu atlikumam, bet arī attiecībām. 35% kontu uzlaušanas upuru ir atklājuši, ka bez viņu atļaujas viņu kontos ir publicēti paziņojumi vai atjauninājumi, vai arī nosūtīti no tiem, un 29% ir uzzinājuši, ka draugi ir noklikšķinājuši uz ļaundabīgas saites ziņojumā, kas acīmredzami ir pienācis no viņiem.

Galvenais hakeru mērķis ir personas dati un identitāte. Pēc sekmīga uzbrukuma 26% cietušo zaudēja personas informāciju un datus, un 26% gadījumu dati tika nozagti un vēlāk izmantoti noziedzīgās darbībās, piemēram, neatļautiem darījumiem.

Kopumā 36% visu respondentu pēdējo 12 mēnešu laikā ir saskārušies ar kādu identitātes apdraudējumu, kas galvenokārt ietvēra nevēlamu paziņojumu un personīgās informācijas, paroļu vai citu rekvizītu pieprasījumu.

"Hakeriem ir vajadzīgi jūsu dati, kontaktpersonas un nauda, tāpēc stipru paroļu nepiešķiršana kontiem, kuriem jūs esat uzticējuši šo informāciju, līdzinās durvju aizslēgšanai, atstājot atslēgu durvīs," skaidro "Kaspersky Lab" patēriņa preču pārvaldības vadītāja Jeļena Harčenko.

"Paroles ir jūsu digitālais es, un jūsu konti paļaujas uz tām, lai nodrošinātu, ka tas patiešām esat jūs, kam tie sniedz piekļuvi. Vienkārši pārāk daudz kas ir likts uz spēles, lai kāds varētu atļauties pavirši izturēties pret parolēm. Frāze "Es to nesūtīju, mans konts ir uzlauzts" diezin vai izklausās pārliecinoši jūsu nelaimīgajam draugam vai kolēģim, kurš ir saņēmis ļaunprogrammatūru vai naudas pieprasījumu. Daži vienkārši drošības pasākumi un stipras paroles novērsīs šo risku," norāda Harčenko.

Ir saprotams, ka ir ļoti vilinoši izveidot un atkārtoti izmantot dažas zīmīgas paroles, lai nebūtu jābaidās tās aizmirst, tāpēc "Kaspersky Lab" iesaka lietotājiem ieguldīt līdzekļus drošības risinājumā, kas ļauj droši uzglabāt un atrast pat vissarežģītākās paroles, turot tās hakeriem neaizsniedzamā vietā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!