Foto: LETA
Lai AS "Rīgas vagonbūves rūpnīca" (RVR) varētu nodarboties ar jauno pasažieru vilcienu izgatavošanu, uzņēmumā kopumā investēs 17 miljonus eiro (11,9 miljonus latu).

Kā raksta laikraksts "Dienas Bizness", paša RVR investīcijas sasniegs 13 miljonus eiro (9,1 miljonu latu), bet spāņu kompānija "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A." (CAF) ieguldīs četrus miljonus eiro (2,8 miljonus latu).

RVR valdes priekšsēdētājs Valērijs Igaunis norāda, ka līguma parakstīšana starp CAF, kuras apakšuzņēmējs ir RVR, un AS "Pasažieru vilciens" notika 2.aprīlī, un tagad jāīsteno zināšanu pārņemšana, speciālistu apmācība, tehnoloģiju pārnese un ražotnes sakārtošana atbilstoši prasībām. Jau tuvākajā laikā uz Spānijā esošo CAF ražotni mācīties tiks nosūtīta speciālistu grupa no RVR.

RVR dažādu jomu 30 speciālisti trīs mēnešus stažēsies CAF rūpnīcā. "Mūsu speciālisti ne tikai mācīsies un stažēsies, bet arī piedalīsies šo sešu vilcienu ražošanā. Pēc atgriešanās no Spānijas šie cilvēki kļūs par sava veida kodolu - zinošiem atbildīgajiem par konkrēto jomu," skaidro RVR ģenerāldirektors Lazars Raizbergs.

Spāņi uz Latviju atsūtīs kvalitātes uzraudzības speciālistus, kas vienlaikus būs arī mentori Latvijas darbiniekiem. "Šo speciālistu darbu apmaksās CAF. CAF nodrošina apmācību, vilcienu tehniskās dokumentācijas nodošanu RVR, komplektējošo materiālu piegādi, speciālās tehnikas un aprīkojuma piegādes aptuveni četru miljonu eiro vērtībā," norāda RVR pārstāvis.

Bija plānots, ka pēc PV un CAF līguma noslēgšanas RVR ieradīsies CAF tehniskais audits, kurš ar RVR speciālistiem gatavos rūpnīcas sagatavošanas plānu CAF vilcienu izgatavošanai Rīgā - tehnoloģijas pārnesei. "Tas nozīmē, ka būs nepieciešama ēku rekonstrukcija, infrastruktūras sakārtošana, ieguldījumi ceļamkrānos un universālās iekārtās, lai atbilstu CAF izvirzītajām prasībām," stāsta Raizbergs.

Viņš norāda, ka vienošanās paredz šādas atbilstības nepieciešamību, jo pretējā gadījumā - pārkāpjot prasības un arī vilcienu izgatavošanas laika grafiku - CAF var piemērot soda sankcijas pat līdz noslēgtā līguma laušanai.

Sākotnēji bija iecerēts, ka līgums par jauno pasažieru vilcienu piegādi un uzturēšanu tiks parakstīts jau pērnā gada septembrī, nevis 7-8 mēnešus vēlāk, taču tagad šie agrāk nospraustie termiņi, pēc Raizberga sacītā, ir ļoti īsi, tāpēc viss jāizdara daudz ātrāk.

Kopumā RVR vajadzēs investēt aptuveni 13 miljonus eiro, taču tas vēl tikšot precizēts atbilstoši tehniskā audita slēdziena rezultātiem. RVR tik lielu brīvu līdzekļu nav, līdz ar to plānots ņemt kredītu. RVR risina sarunas ar kreditora - "Latvijas Krājbankas" - administratoru, taču, pēc Raizberga sacītā, patlaban tiek meklētas iespējas kreditēties citā bankā.

"Ja līdz līguma parakstīšanai starp CAF un PV no banku puses bija ļoti nogaidoša pozīcija, tad tagad - pēc līguma parakstīšanas - situācija ir ļoti mainījusies un varbūt RVR pat var rīkot konkursu bankām par kredīta piešķiršanu," uzsver Razbergs.

Lai arī "Civity" modelis tiek ražots 1435 milimetru (mm) un arī 1660 mm sliežu platumam, 1520 mm platuma sliedēm šāda modeļa vēl nav un tas būs oriģināls projekts Latvijai un visai ekonomiskajai telpai, kurā izmanto šāda platuma sliežu ceļus, stāsta RVR ģenerāldirektors. CAF tieši šim sliežu platumam paredzētajam vilcienam gatavo tehnisko projektu, kas aptuveni pusgada laikā tiks saskaņots ar pasūtītāju - PV. Tad taps darba tehniskie rasējumi, pēc kuriem tiks uzbūvēts attiecīgais prototips, kurš tiks pakļauts rūpnīcas izmēģinājumiem, pēc kuru rezultātiem nepieciešamības gadījumā var tikt izdarītas vēl kādas izmaiņas, un tad pirmie divi vilcieni tiks gādāti Latvijā sertifikācijai un izmēģinājumiem.

Saskaņā ar grafiku CAF būvētie vilcieni sertifikācijai Latvijā ieradīsies 2013.gada otrajā pusē - vasarā vai rudenī. Savukārt pirmais pasažieru vilciens, kurš pārvadās pasažierus, būs 2014.gada sākumā.

Spānijas rūpnīcā pilnībā tiks uzbūvēti seši pasažieru vilcieni Latvijai. Pēc tehnoloģiju pārņemšanas, nākamie astoņi vilcienu sastāvi daļēji tiks ražoti CAF un daļēji Rīgā, bet pārējie 20 vilcienu sastāvi jau pilnībā ražoti Rīgā.

"Pirmais vilciens, kas pilnībā tiks izgatavots Rīgā, būs ar piegādes numuru 15," skaidro Raizbergs. Laika grafiks, kurā jāpiegādā vilcieni, ir ļoti saspringts - vidēji trīs vilcienu sastāvi ik mēnesi, tāpēc, lai paspētu iekļauties termiņos, vilcieni Rīgā jāsāk būvēt pat ātrāk, nekā uz Latviju atceļos Spānijā CAF ražotie pirmie vilcieni uz izmēģinājumiem. Tā kā CAF ir bagāta pieredze tehnoloģiju nodošanā, tad spāņi pirmā vilciena uzbūvēšanai Rīgā paredzējuši deviņus mēnešus.

Pēc Raizenberga sacītā, visi pasažieru vilcieni Latvijai tiks piegādāti ar CAF zīmolu, bet uz citām 1520 mm sliežu platuma valstīm Rīgā ražotie vilcieni tiktu pārdoti ar RVR zīmolu. Igaunis atzīst, ka CAF rūpnīca ir "iespiesta" pilsētā, tāpēc arvien pieaugošo pasūtījumu izpildei būs vajadzīgas jaudas. Ja RVR sevi spēs parādīt no labās puses, tad CAF varētu RVR piedāvāt komplektējošo daļu ražošanu saviem pasūtījumiem.

"Tas varētu būt viens no iespējamajiem RVR nākotnes attīstības virzieniem," stāsta Igaunis.

RVR patlaban stādā 65 cilvēku kodols, bet, kad ir pasūtījumi, tad kopumā tiek nodarbināts līdz 250 cilvēkiem, CAF pasūtījuma īstenošanai - 500.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!