Foto: LETA
Latvijas Darba devēju konfederācija (LDDK) aicina Ministru prezidentu Valdi Dombrovski (V) "demonstrēt politisku gribu un personiski uzņemties iniciatīvu", lai novērstu "juridiskos un birokrātiskos šķēršļus" līguma parakstīšanai ar Spānijas kompāniju CAF par jauno vilcienu piegādi AS "Pasažieru vilciens".

LDDK uzsver, ka metālapstrādes un mašīnbūves nozare ir viena no nozīmīgākajām un vadošajām, kā arī eksportspējīgākajām Latvijas tautsaimniecībā, un uzskata par nepieciešamu izmantot ikvienu iespēju tās tālākai attīstībai. "Nozarei pavērtos arvien jaunas perspektīvas, ja tiktu nodrošināts pragmatisks valsts atbalsts," norāda organizācija.

"Diemžēl jākonstatē, ka nepiedodami tiek novilcināta šā gada lielākā iespēja nozares attīstībai – līguma parakstīšana ar A/S "Pasažieru vilciens" noslēgtā jaunu vilcienu iepirkuma konkursa uzvarētāju, kas ļautu ne vien nomainīt savu laiku nokalpojušos pasažieru vilcienus pret jauniem un moderniem, bet, kas vēl svarīgāk, izveidot Latvijā arī eksportspējīgu rūpnīcu, tā gūstot miljoniem latu lielus ieņēmumus valsts un pašvaldību budžetos, radot simtiem jaunas darba vietas," norāda LDDK ģenerāldirektore Līga Menģelsone.

LDDK uzskata, ka "šāda acīmredzama neizdarība un vilcināšanās nav pieļaujama, jo apdraud ražošanas perspektīvas Latvijā un iespēju nodrošināt iedzīvotājus ar jaunām darba iespējām".

Kā zināms, "Rīgas Vagonu Rūpnīcas" (RVR) pārstāvji apgalvo, ka Spānijas kompānijai "Construcciones Ferrocariles y Auxiliares" (CAF), kas pirmdien līdz 31.janvārim pagarināja termiņu piedāvājumam slēgt līgumu ar PV, slēdzot līgumu, RVR saņemtu nepieciešamās tehnoloģijas un licences modernu vilcienu ražošanai, un Latvijā tiktu ražoti 60% no kopējā pasūtījuma apjoma.

Premjers Dombrovskis uzsver, ka vilcienu iepirkumā ir "divi būtiskie aspekti" – noskaidrot, ka nav problēmu ar iepirkumu procedūru, un gūt pārliecību, ka vilcieni tiks būvēti Latvijā. Ja tas tiek nodrošināts, tad neviens nav ieinteresēts bremzēt šo konkursu, apgalvoja Dombrovskis.

Jau vēstīts, ka Satiksmes ministrija aicināja CAF pagarināt termiņu piedāvājumam slēgt līgumu ar PV par pasažieru vilcienu iegādi. SM valsts sekretārs Anrijs Matīss atgādināja, ka valdība iepriekš šo jautājumu izskatīja un bija arī vienošanās, ka jāsagaida tiesas lēmums par to, vai piemērot prasības nodrošinājumu attiecībā uz līguma slēgšanas aizliegumu. Šis tiesas lēmums būs trešdien, un tad jautājums tiks skatīts kādā no nākamajām valdības sēdēm.

Tāpat ziņots, ka 6.decembra valdības sēdē tika nolemts atļaut PV slēgt vilcienu iepirkumu konkursu, ja uzņēmuma valde izpildīs konkrētas prasības. Kopumā protokolā minēti septiņi nosacījumi, kuru izpilde PV ir jānodrošina. CAF piedāvājums slēgt līgumu par vilcienu piegādi beidzās 26.decembrī.

PV konkursā par 34 jaunu elektrovilcienu un septiņu jaunu dīzeļvilcienu iegādi otrajā kārtā pieteikumu iesniedza tikai viens pretendents ‒ CAF, kas arī ir izvēlēts par konkursa uzvarētāju. CAF apakšuzņēmējs būs "Rīgas Vagonbūves rūpnīca".

Savukārt Šveices dzelzceļa kompānija "Stadler Bussnang AG" ("Stadler") septembra sākumā iesniedza sūdzību Iepirkumu uzraudzības birojā (IUB), kas saistīta ar iespējamiem pārkāpumiem PV jauno elektrisko un dīzeļvilcienu piegādes konkursā. Pēc pusotru mēnesi ilgas sūdzības izskatīšanas IUB nolēma atļaut PV slēgt līgumu ar CAF.

Pēc PV sniegtās informācijas, iepirkumā līdz 2015.gadam paredzēts iegādāties 34 jaunus elektrovilcienus un septiņus dīzeļvilcienus. Konkursa uzvarētājam 30 gadu būs jānodrošina arī jauno elektrovilcienu un dīzeļvilcienu uzturēšana. Projekta kopējās izmaksas tiek plānotas aptuveni 144 miljoni latu, no kuriem ES Kohēzijas fonda līdzfinansējums būs apmēram 100 miljoni latu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!