Maija Katkovska: Tiesības tikt aizmirstam
Foto: LETA

Kā panākt, lai no "Google" meklēšanas rezultātiem tiek izdzēsta nevēlama informācija? Laikā, kad arvien svarīgāka kļūst reputācija digitālajā vidē, atbilde uz šo jautājumu varētu būt nepieciešama arvien lielākam cilvēku skaitam. Domāju, daudzi apzinās, ka informācija internetā ir publiski pieejama uz mūžu, un ir maza iespēja kontrolēt tās izplatību. Tas nozīmē, ka jaunībā pieļauto kļūdu sekas var būt jūtamas arī daudzus gadus vēlāk.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

Jāpaskaidro, ka personas dati ir visa veida informācija, kas ļauj atpazīt konkrētu cilvēku: vārds, uzvārds, e-pasta adrese, tālruņa numurs, dzīvesvietas adrese, fotoattēli, video un cita personiska informācija. Mums katram ir tiesības izlemt, vai izpaust savus personas datus vai nē un kādā apjomā to darīt. Tāpat mums ir tiesības pieprasīt, lai noteiktos gadījumos personas dati tiktu dzēsti – tās ir "tiesības tikt aizmirstam". Jāuzsver, ka minētās tiesības tomēr nav absolūtas, jo spēkā ir arī citas ar likumiem aizsargātas tiesības, piemēram, vārda brīvība. Personas datu apstrādes noteikumus regulē visiem labi zināmā Vispārīgā datu aizsardzības regula (GDPR) un arī citi normatīvie akti, kas ir attiecināmi uz personas datu apstrādi interneta vidē, piemēram, meklētājprogrammu rezultātu atspoguļošanu.

Kādus datus var prasīt dzēst?

Pirmkārt, var prasīt dzēst personas datus, ja tie vairs nav nepieciešami uzņēmumam vai organizācijai, kas tos apstrādā. Piemēram, lai noslēgtu jebkuru līgumu, ir nepieciešami personas dati, adrese un cita informācija, ko parasti labprāt sniedzam. Nereti uzņēmēji apkopo ļoti detalizētas ziņas par klientiem, lai izveidotu konkrēta klienta profilu un pielāgotu savu komunikāciju tam. Pārtraucot sadarbību, šāda informācija būtu jādzēš, taču ne vienmēr tas tiek darīts. Otrkārt, personas dati ir jādzēš, ja tie izmantoti pretlikumīgi. Tāpat personas dati jādzēš pēc jūsu pieprasījuma, ja dažādu iemeslu dēļ atsaucat savu atļauju vai nepiekrītat datu apstrādei.

Runājot par datu dzēšanu no meklētājprogrammām, piemēram, no "Google", "Bing" un "Yahoo" meklēšanas rezultātiem, ir iespējams pieprasīt dzēst personiska rakstura informāciju, kas rada būtiskus identitātes zādzības, finanšu krāpšanas vai cita veida kaitējuma riskus.

Ņemot vērā, ka meklēšanas rezultātos tiek rādīta informācija, kas iegūta no tīmekļa vietnēm, pirmais solis ir sazināšanās ar tīmekļvietnes īpašnieku, kurš šo informāciju ir publicējis, piemēram, nosūtot e-pastu. Ja vietnes īpašnieks ir noņēmis informāciju, tā vēlāk tiks arī dzēsta no meklētājprogrammu rezultātiem informācijas atjaunināšanas procesa ietvaros.

Meklētājprogrammu pieteikuma formas

Ja neizdodas panākt rezultātu, informējot vietnes īpašnieku, ir jāizmanto meklētājprogrammu piedāvātās iespējas "tikt aizmirstam" jeb dzēst kaitējošu meklēšanas rezultātu. Lai to panāktu, jāaizpilda speciāla pieteikuma forma, kas pieejama katrā no meklētājprogrammu pakalpojumu sniedzēju lapām, piemēram,

  • "Google" forma pieteikuma aizpildīšanai par meklēšanas rezultātu dzēšanu pieejama šeit;

  • "Bing" forma pieejama šeit;

  • "Yahoo" forma pieejama šeit.

Jāņem vērā, ka, piemēram, "Google" atkarībā no tēmas tiek piedāvātas vairākas formas satura dzēšanai – intīmiem attēliem, par kuru publicēšanu nav tikusi dota jūsu atļauja, viltotai pornogrāfijai, finanšu datiem, medicīniskai vēsturei, personas identitātes datiem, kā arī saturam, kas var tikt izmantots, lai jums kaitētu. Tāpat meklētājprogrammas var noņemt saturu arī noteiktu juridisku iemeslu dēļ, piemēram, ja tas ir nelegāls.

Nobeigumā ir jāuzsver: lai arī pastāv plašas iespējas izdzēst no meklētājprogrammu rezultātiem sev nevēlamu informāciju, svarīgi ir nepieļaut, ka šāda veida saturs nonāk globālajā tīmeklī, jo datu dzēšana var prasīt daudz laika un nervu.

Šis ir autora viedoklis, kas var nesakrist ar "Delfi" redakcijas nostāju.
Seko Delfi arī Instagram vai Telegram profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!

Tags

Google Sociālie tīkli
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form

Luminor biznesam