Ne jau burvju nūjiņa! 26 reālas lietas cīņā pret pusaudžu depresiju
Foto: Shutterstock

30 zinātnieku komandas no 12 pasaules valstīm izvērtējušas pierādījumus un atlasījušas 26 lietas, kuras var palīdzēt mazināt pusaudžu depresiju un trauksmi. Tas ir lielākais šāda veida pētījums par jauniešu mentālo veselību un metodēm, kuras viņiem patiešām var palīdzēt, uzsver Pusaudžu un jauniešu psihoterapijas centra vadītājs MSc Psych Nils S. Konstantinovs. Pētījumu veic fonds "Wellcome", un tā ir daļa no Mentālās veselības stratēģijas programmas, bet centra pārstāvji apkopojuši vērtīgākās rekomendācijas cīņā pret pusaudžu depresiju.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

Miegs, relaksācija un svaigs gaiss


Spēja mainīt perspektīvu

Pusaudža prasme atpazīt un nodalīt negatīvās pieredzes un domas no emocijām. Šo prasmi var apgūt gan psiholoģiskajā terapijā, gan no mācību materiāliem internetā.

Uzlabota zarnu mikroflora

Probiotiķu jeb dzīvo baktēriju preperāti, ja lietoti pareizos daudzumos, var uzlabot mentālo veselību. Tā ir pievilcīga alternatīva, jo probiotiķi ir dabiski, salīdzinoši lēti un viegli pieejami. Šobrīd lielākie efekti no probiotiķiem ir novēroti pusaudžiem ar augstu trauksmi.

Labāks miegs un iekšējais pulkstenis

Miega cikla uzlabošana palīdz novērst un ārstēt depresiju. Svarīgi ir pusaudzim nodrošināt spožu gaismu no rīta un dienas laikā, gaismas samazināšanu vakaros, fiziskās aktivitātes dienas laikā un regulāru, paredzamu miega grafiku.

Relaksācijas tehnikas stresa mazināšanai

Pierādījumi liecina, ka relaksācijas tehnikas ir ļoti efektīvas trauksmes ārstēšanai, vidēji efektīvas diskomforta mazināšanai, bet tikai vāji efektīvas depresijas mazināšanai 14 – 24 gadus veciem jauniešiem.

Relaksācijas tehnikas, kas pasniegtas klātienē, ir efektīvākas trauksmes mazināšanā, nekā internetā apgūtās. Pētījumi rāda, ka jauniešiem šīs tehnikas šķiet viegli saprotamas, viegli apgūstamas un ērti lietojamas.

Pastaigas dabiskā vidē

Ir gūti pierādījumi, ka staigāšana vai atrašanās zaļā vidē (parkā, mežā) var uzlabot garastāvokli un samazināt trauksmes sajūtu jauniešiem vecumā no 14 līdz 24 gadiem.

Tags

Psihoemocionālā veselība Pusaudzis Pusaudžu depresija Garīgā veselība Skolēna aktivitātes brīvajā laikā Skolēna emocionālā attīstība un mācības Skolēns
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form