Foto: Shutterstock

Tas, ka digitālās ierīces mūsdienās lieto arvien jaunāki bērni, ir fakts, un nav arī jēgas pilnīgiem aizliegumiem, ja vien, protams, to neakceptē visa ģimene. Tādēļ, lai bērnam iemācītu pareizi lietot modernās tehnoloģijas, jāiesaistās vecākiem. Martā Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija rīkoja plašu konferenci "Viens bērns divās pasaulēs", kurā speciālisti diskutēja par ierīču lietošanu tieši bērnudārza vecuma bērnu vidū. Nu tapuši secinājumi un ieteikumi vecākiem.

Lai bērns lietotu tehnoloģijas atbilstoši savam vecumam un tehnoloģiju mērķiem, ļoti būtiska ir nedalīta, pozitīva un regulāra vecāku uzmanība un saskarsme ar bērnu:

  • šai saskarsmei ir jābūt patiesai un bērnam saprotamai;
  • vēlams ieplānot noteiktu laiku, kas veltīts tieši šim mērķim;
  • bērnam dienā no saviem vecākiem jāsaņem vismaz 15-20 minūtes nedalītas uzmanības – bez viedierīču klātbūtnes;
  • šis savstarpējo attiecību laiks ikdienā ir jāpadara par ieradumu.

Lai izveidotu bērnam tehnoloģiju un interneta lietošanas ieradumus, kas atbilst bērna labākajām interesēm, ir svarīgs pašu vecāku piemērs un skaidri noteikumi:

Foto: Shutterstock

Ne mazāk svarīgs ir dienas plānojums, paredzot noteiktu laiku noteiktam mērķim, saskaņā ar skaidru, saprotamu dienas un dzīves plānu:

  • bērna pozitīvā pieredze nevar izveidoties, ja viņam nav vecāku piemēra;
  • ja vecāki plāno savu laiku, arī bērni to darīs;
  • vienojies ar bērnu par dienas kārtību vismaz nedēļas griezumā (vecākiem bērniem – arī dienas griezumā);
  • kopā plāno nedēļas aktivitātes;
  • ģimenē jābūt vienotai izpratnei par lietderīga laika pavadīšanas principiem.

Tehnoloģijas ir instruments, lai izzinātu un vērtētu informāciju un strādātu ar to – saskaņā ar savas dzīves mērķiem:

  • vienmēr jāatceras un jāatgādina bērniem, ka dators vai planšete nav brīvā laika pavadīšanas veids vai pamata saskarsmes veids ar apkārtējo pasauli;
  • vecākiem jāveicina pozitīvi - kritiska attieksme pret internetā pieejamās informācijas kvalitāti, lietderīgumu un iespējamiem tās izmantošanas mērķiem;
  • periodiski apspried ar bērniem to, ko pats esi uzzinājis internetā;
  • vispirms izstāsti savu pieredzi; stāsti, ko tu dari internetā;
  • jautā bērna viedokli.

Tehnoloģijas nevar aizstāt cilvēku savstarpējo komunikāciju. To arī nedrīkst izmantot aukles vietā:

  • tehnoloģijas nav mērķis, bet ceļš – ar to palīdzību ir jāattīstās pašam, nevis jāvelta dzīve, lai iegūtu arvien modernākas tehnoloģijas;
  • ļaujot bērnam darboties virtuālajā vidē bez uzraudzības, pieaugušie faktiski viņu atstāj vienu uz ielas, bez pieskatīšanas un drošības;
  • ja bērns nav informēts par briesmām interneta vidē, viņš nevar sevi pasargāt;
  • informēt par draudiem un drošības prasmēm ir vecāku uzdevums - lai bērns saprastu un atpazītu briesmas, vecākam tās ir jāizskaidro.
Izvēloties bērnam pirmās rotaļlietas, dāvini viņam grāmatas, nevis viedierīci, kas tiek izmantota izklaidei. Tas, kādu pamatu vecāki ieliek bērnā, ļoti būtiski ietekmēs viņa tālāko dzīvi.
Foto: Shutterstock

Jāveicina un jāvairo pozitīvā dzīves pieredze, kas tiek gūta ikdienas dzīvē, bez tehnoloģiju izmantošanas:

  • jāveido un jāizkopj tradīcijas; ģimenē, iesaistot dažādu paaudžu cilvēkus un izceļot priecīgos kopā pavadītos mirkļus;
  • biežāk jāuzslavē vienam otru ikdienā, lai atzinību un novērtējumu nenāktos meklēt internetā;
  • radot prieku no cilvēciskās saskarsmes, ar to varēs aizvietot laikošanu sociālajos tīklos.

Cieni viens otra, tostarp bērnu, privāto telpu:

  • vecākiem jāizvērtē un jāuzņemas atbildība par to, kādu informāciju par bērnu viņi izplata internetā;
  • informācija, kas kaut reizi ievietota internetā, nekad nav bijusi un nebūs anonīma.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!