Matemātiku apgūt, pārvarot sāpes. Pedagogu darbs Bērnu slimnīcā
Foto: DELFI

Meitenei, ko satiekam Bērnu klīniskajā universitātes slimnīcā, gaidāma operācija, tāpēc pirms tās viņa noteiktu laiku nedrīkst ēst. Lai novirzītu domas par to, ka puncis tukšs, viņa Bērnu slimnīcas rotaļu istabā kopā ar citiem bērniem un skolotāju Sindiju zīmē kaķi, aplicē puķītes. Satraukuma neesot, meitenīte pat nezina, ko ārsti viņai operēs. Tā arī ir ideja slimnīcas nodaļu telpās izvietotajām rotaļu istabām – lai kopā ar interešu izglītības pedagogu novirzītu bērnu domas no slimības, lai nedaudz aizmirstos.

Šī meitene mājās varēs braukt drīz, bet ir bērni, kuriem slimnīcā jāpavada pat vairāki mēneši, un viņi mācās arī vispārējā izglītības programmu – bieži caur sāpēm, ciešanām, bet ar milzu gribasspēku atgriezties skolas solā pie saviem klasesbiedriem.

Bērnu slimnīcā strādā visai kupls pedagogu kolektīvs – gan interešu izglītības, gan vispārējās izglītības skolotāji – gan latviešu, gan krievu valodas plūsmā. Kāds ir pedagogu darbs ar mazākiem un lielākiem pacientiem, sarunā ar "Cālis" stāsta Bērnu klīniskās universitātes slimnīcas Pacientu sociālās aprūpes un interešu izglītības daļas vadītāja Indra Veismane, interešu izglītības pedagoģe Sindija Ādamsone un vispārējās izglītības skolotāja darbā ar 1. - 4. klases skolēniem Irēna Kļaviņa.

Bērnu slimnīcā rotaļu istabas ir visās nodaļās, un to skaitu pat iecerēts vēl papildināt, bet jau tagad ir pieejamas 15 rotaļu istabas. Interešu izglītības nodrošināšanā strādā 14 pedagogi, bet, līdz ar jaunu istabu atklāšanu, to skaits pieaugs līdz 17. Savukārt vispārējās izglītības pedagogi ir 10 katrā no latviešu un krievu plūsmām.

Darbs ar bērnu dvēselēm un apziņu

Veismane uzsver, ka pedagogu darbs slimnīcā visai būtiski atšķiras no parastām skolām vai pulciņiem, uz kuriem dodas veseli bērni, kuri dzīvo mājās. Strādājot ar mazajiem pacientiem, pedagogiem ir daudz rūpīgāk jāizvēlas katrs pateiktais vārds, jāatrod individuāla pieeja. "Tas ir darbs ar bērnu dvēselēm un apziņu. Pedagogiem tas ir liels izaicinājums – strādāt ar pacientiem, un to nemāca, studējot pedagoģiju. Jā, nedaudz ir ietverta psiholoģija, taču šis darbs ir kaut kas cits, mūsu pedagogi visu mācās praksē," norāda Veismane.

Saskaņā ar normatīvajiem aktiem, ja bērns slimnīcā uzturas ilgāk nekā divas nedēļas, viņam jānodrošina vispārējā izglītība, ņemot vērā pacienta veselības stāvokli. To, ka bērnam nepieciešams turpināt izglītoties, konstatē interešu izglītības pedagogs, ārsts, medmāsa, vecāks vai pats bērns. Pēc šādas informācijas saņemšanas bērnu reģistrē žurnālā pie pedagoga, un, ņemot vērā veselības stāvokli, tiek izveidots grafiks ar mācību stundām.

Matemātiku apgūt, pārvarot sāpes. Pedagogu darbs Bērnu slimnīcā
Foto: DELFI

Foto: pedagogu darba vadītāja Indra Veismane.

Skolotāja Kļaviņa stāsta, ka faktiski tās ir individuālas mācību stundas. Tā kā mūsdienās ir pieejama "E-klase", gan bērns, gan vecāki un pedagogi var sekot līdzi, kādu mācību vielu apgūst pacienta klasesbiedri. 10 pedagogi strādā ar latviešu, bet 10 – ar krievu valodā runājošiem bērniem. Visbiežāk vispārējās izglītības pedagogiem jāstrādā ar onkoloģisko slimību un psihiatrijas nodaļas pacientiem, jo tikai retos izņēmuma gadījumos citās nodaļās ārstējošies bērni uzturas slimnīcā ilgāku laiku. Pēc Veismanes teiktā, mūsdienās bērns slimnīcā pavada vidēji trīs četras dienas. Lieki vairs nevienu slimnīcā netur, taču, protams, ir gadījumi, kad arī salīdzinoši vieglākām slimībām rodas kādas komplikācijas, piemēram, pēc operācijas, tad gan ārstu uzraudzībā jāatrodas ilgāku laiku.

Kā stāsta Kļaviņa, ja bērns jūtas salīdzinoši labi, mācīties kopā ar skolotāju dodas uz rotaļu istabu, taču, ja pašsajūta ir slikta vai ārsti lieguši pamest palātu, mācības norit turpat, esot gultā. "Dažreiz bērni paši izdomā, kuros mācību priekšmetos viņiem ir kādi robi, tad pastiprināti strādājam, lai tos aizpildītu. Faktiski tās ir privātstundas," norāda skolotāja.

Kad bērns no slimnīcas izrakstās, līdzi tiek dots atzīmju izraksts. Ja mācību gads noslēdzas, kad bērns atrodas slimnīcā, ar kādu īpašāku sveicienu tiek nosvinēta konkrētas klases pabeigšana. Bet faktiski ir tā – slimnīcā pedagogi liek arī atzīmes, kā pasmejas Kļaviņa, – cenšoties nelikt pavisam sliktās, bet neesot arī tādas nepieciešamības, tad bērnam uz rokas tiek iedots sekmju izraksts, kas jāiesniedz skolā, kurā skolēns reģistrēts. Eksāmeni – 9. vai 12. klases – netiek kārtoti, jo bērni veselības stāvokļa dēļ no tiem ir atbrīvoti.

Source

Cālis.lv

Tags

Bērna veselība Bērnu klīniskā universitātes slimnīca Bērnu slimnīca Bērnu slimnīcas fonds Izglītība Lasāmgabali
Pamanījāt kļūdu?
Iezīmējiet tekstu un nospiediet Ctrl + Enter!

Stingri aizliegts DELFI publicētos materiālus izmantot citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai jebkur citur, kā arī jebkādā veidā izplatīt, tulkot, kopēt, reproducēt vai kā citādi rīkoties ar DELFI publicētajiem materiāliem bez rakstiskas DELFI atļaujas saņemšanas, bet, ja atļauja ir saņemta, DELFI ir jānorāda kā publicētā materiāla avots.

Comment Form