Foto: Shutterstock

Iedarbīga ''LinkedIn'' profila izveide ir vērtīgākais, ko var izdarīt karjeras attīstības labā. Tas ir mūsdienīgs un publisks CV, sava veida vizītkarte, ko rādām pasaulei. Par efektīva profila izveidi var atrast daudz noderīgu padomu ārvalstu un vietējos tīmekļa rakstos, piemēram, šeit, savukārt šajā publikācijā vēlos īpaši uzsvērt labas valodas nozīmi profesionāla un efektīva ''LinkedIn'' kopsavilkuma (Summary) izveidē.

Minētie piemēri un principi ir universāli un noderēs neatkarīgi no valodas, kurā vai kurās veido profilu.

Svarīgākais dzīvesgājums

Neviens cits CV mūsdienu digitālajā pasaulē nav tik svarīgs kā ''LinkedIn'' kopsavilkums, un nevienu citu tavu dzīvesgājumu neizlasīs tik daudz cilvēku. Tā ir viena no svarīgākajām ''LinkedIn'' profila sadaļām, virtuālais rokasspiediens un pirmais iespaids. 2000 rakstzīmēs (ar atstarpēm) jāapkopo pieredze, prasmes un kvalifikācija, kā arī jāatklāj sava personība. Kopsavilkums ir nākamais, ko pamana uzreiz aiz apakšvirsraksta (Headline) un fotogrāfijas, tādēļ valodai ir liela nozīme. Kopsavilkums ir labākā vieta, kur dalīties ar savu stāstu, turklāt bez CV ierastās struktūras un datumu un amatu rāmjiem.

Iedarbīgi un pamanāmi, pareizi un skaidri uzrakstīts kopsavilkums rosina citus uzzināt vairāk par tevi, sazināties un sadarboties. Kopsavilkumam jāsaskan ar to, kāds patiesībā esi, tavam virtuālajam tēlam jāsakrīt ar reālo, nevajadzētu melot. Tomēr daudzi šo sadaļu atstāj tukšu un neko nemin par savu pieredzi. Tas ir tāpat kā izveidot tīmekļvietni bez sākumlapas.

Iesaku sākt ar atslēgvārdiem, padomājot par dažādu vārdšķiru vārdiem (jā, arī par darbības vārdiem!), kas tevi raksturo. Kad ir izveidots atslēgvārdu saraksts, var pārdomāt kopsavilkuma struktūru un secību.

Spēcīgi atslēgvārdi noderēs arī ''LinkedIn'' meklēšanas funkcijā. Pārliecinies, ka tos var atrast vairākās vietās tavā profilā.

Lai veidotu daudzveidīgāku un saistošāku stāstījumu, raksti ne tikai par pieredzi, prasmēm un iepriekšējiem un pašreizējiem darba uzdevumiem, bet arī panākumiem, vērtībām, sekmīgi pārvarētajām neveiksmēm, personības un rakstura iezīmēm, savām superspējām, hobijiem, kā arī iedvesmas avotiem.

Pieraksti faktus un skaitļus – jo vairāk vari pamatot sasniegumus, aizraušanas un superspējas ar skaitļiem, procentiem un eiro, jo labāk. Nav labāka veida, kā parādīt kaut ko izmērāmu. Vēl labāk, ja vari kādu skaitli salīdzināt ar kaut ko, piemēram, iedzīvotāju skaitu kādā pilsētā/valstī, kādas valsts/iestādes budžetu, upes garumu utt. Skaitļi un citi simboli ļauj lasītājam zibenīgi – mazāk nekā sekundē – novērtēt tavu sniegumu un ieguldījumu. Uzsver atšķirīgo – kas tevi izceļ pārējo vidū? Norādi ārējos apliecinājumus, piemēram, atsauksmes vai diplomus.

Labāk mazāk formāli!

Kad ir uzrakstīti atslēgvārdi, veido teikumus un sakārto tos loģiskā secībā. Sāc ar pamanāmu teikumu, apgalvojumu, svarīgāko atslēgvārdu – pievērs lasītāja uzmanību! Katram vārdam kopsavilkumā ir nozīme, bet pirmajiem vārdiem tā ir īpaša. Aizrauj lasītāju uzreiz, netērē vērtīgas rakstzīmes, lai aizpildītu vietu.

Izvairies runāt pārāk formāli – tu nevēlies, lai tas izskatās kā kaut kas, ko esi izkopējis no CV vai oficiālas biogrāfijas par sevi. Iedomājies, ka stāsti par sevi nepazīstamam cilvēkam konferencē vai ''Clubhouse'' sarunu telpā.

Ir pieļaujams rakstīt gan 1., gan 3. personā – tā drīzāk ir gaumes lieta. Pirmā persona jeb "es" forma ir personiskāka, veido emocionālu saikni ar lasītāju, turklāt saziņa internetā vienmēr ir bijusi neformālāka. Galu galā lasītāji zina, ka to visu rakstīji tu, tādēļ tas ir nedaudz savādi, ka par sevi stāsti 3. personā.

Taču ir cilvēki, kuriem ir grūti pašiem aprakstīt sevi un savus sasniegumus, un bieži viņi ir pārāk pieticīgi. Ja tā ir, tad labāk varbūt izvēlies 3. personu (viņš(-a)). Trešajai personai un vārda, uzvārda minēšanai ir priekšrocība arī ''Google'' meklētājā kā vērtīgam atslēgvārdam.

Ļauj kopsavilkumā izpausties personībai, taču veido profesionālu profilu un iespaidu. Par to liecina arī laba valoda. Drukas kļūdas ir viens no nepatīkamākajiem aspektiem ''LinkedIn'', jo īpaši svarīgos amata nosaukumos, atslēgvārdos, personvārdos (pārbaudi tos visrūpīgāk!).

Rediģē bez žēlastības!

Kad melnraksts ir izveidots, pārbaudi visu faktu patiesumu, kā arī gramatikas un drukas kļūdas. Iesaku pārlasīt vairākas reizes. Ja raksti latviski, iekopē ''MS Word'', lai pārbaudītu ar pareizrakstības pārbaudītāju. Angļu valodā tas darbosies automātiski ''LinkedIn'', taču ne vienmēr izlabos stila un pieturzīmju kļūdas. Te var noderēt ''Grammarly'' paplašinājums, kas labo visos sociālajos tīklos, vai teksta labskanības uzlabošanas lietotne ''Hemingway''. Tagad ir laiks ieslēgt iekšējo kritiķi.

Rakst vienkārši un saprotami! Ja ko var pateikt vienā vārdā, nevis divos, izvēlies īsāko formu! Izvēlies darāmo kārtu ciešamās kārtas vietā. Izmanto vienzilbīgu vai divzilbīgu vārdu gara vārda vietā, latviskas cilmes vārdu internacionālisma vietā. Vairāk par vienkāršās valodas principiem var izlasīt šajā rakstā.

Foto: Shutterstock
Izdrukā un lasi skaļi (tas ļoti noder, lai ieraudzītu kļūdas, kā arī sakārtotu teikumu ritmu, loģisko skanējumu, dzēstu nevajadzīgo).

Rediģē bez žēlastības. Melnrakstā var rakstīt visu, bet tīrrakstam ir jābūt kodolīgam, saprotamam, precīzam, skaidram un iedarbīgam.

Veido pārskatāmu jeb skenējamu tekstu ar uzsvērumpunktiem (sarakstiem) un baltajiem laukumiem. Noformējumam jābūt estētiski pievilcīgam un pārskatāmam – tas atvieglo lasīšanu un liecina par autora rūpīgumu, kā arī cieņu pret lasītāju. Ja teksts ir izlabots un tehniski nevainojami sakārtots, arī tā saturs ir vieglāk uztverams.

Izmanto spēcīgus vārdus!

Vārdi ir digitālās pasaules "valūta", un tiem ir liels spēks, taču izvairies no klišejām un "gudriem" vārdiem, kā arī žargonismiem. Iesaku izvēlēties vārdus, kas rada pozitīvas asociācijas, un aizstāt noliegumus ar apgalvojumiem.

Pārbaudi populārāko modes vārdu lietojumu savā ''LinkedIn'' profilā un meklē alternatīvas vārdnīcās. Angļu valodas vārdi "motivated", "passionate", "creative" un "driven" ir tik bieži lietoti, ka bieži tos vairs neuztveram, līdzīgi kā vārdus "unikāls" un "inovatīvs". Pat aprakstošākie, precīzākie, ietilpīgākie vārdi zaudē nozīmi, ja tiek izmantoti pārāk bieži.

Arī ar vārdu "eksperts" iesaka būt piesardzīgam – gan tāpēc, ka tas ir ļoti bieži lietots, gan tādēļ, ka par ekspertiem mūs atzīst citi, nevis mēs paši.

Taču, kā lai parāda, ka tiešām esi aizrautīgs sava darba darītājs un savas nozares profesionālis? Motivēts un aizrautīgs stratēģis… Parādi, nevis pasaki – izmanto citas ''LinkedIn'' profila sadaļas (citu atsauksmes (Recommendations), projektu aprakstus, sasniegumu un publikāciju laukus).

Aicinājums rīkoties

Foto: Shutterstock
Pirms rakstīšanas vienmēr definē mērķi – ko ar šo ierakstu vēlies panākt. No tā būs atkarīgs arī aicinājums rīkoties kopsavilkuma beigās. Ja vēlies paplašināt kontaktu loku, aicini citus pievienot tevi kontaktpersonu sarakstam. Ja vēlies, lai lasa tavu emuāru vai atver tīmekļvietni, rosini to meklēt attiecīgajā saitē.

Pievieno kontaktinformāciju arī kopsavilkumā, ne tikai atsevišķā tam paredzētajā sadaļā.

Tāpat arī ļauj kandidātu piesaistītājiem noprast, ja esi atvērts jaunām darba iespējām, to norādot gan tēmturos, gan saistītā tekstā.

Šie valodas padomi noder visās ''LinkedIn'' sadaļās, ne tikai kopsavilkumā. Labai un ietekmīgai valodai ir liela nozīme arī apakšvirsrakstā. Padomus var vispārināt un izmantot ikdienā un citos rakstu darbos.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!