Foto: Publicitātes foto
Jaunuzņēmums "Printify" šoruden aizsācis jaunu tradīciju aicināt uz Latviju savus investorus, kas ir gatavi dalīties ar zināšanām. Taču uzsvars šajās tikšanās reizēs būs tieši uz tehniskajām niansēm, tāpēc pasākumu sērijas nosaukums ir "Printify Tech Talks".

Pirmais viesis šīs pasākumu sērijas ietvaros bija "Uber" bijušais viceprezidents Daniels Grafs, kura atbildība bija produkta attīstīšana. Līdz tam viņa karjera bijusi itin raiba. Daniels ir tas, kurš izveidoja "Google Maps" aplikāciju "Android" operētājsistēmas tālruņiem. Viņš panāca, ka 'Google' atļauj viņam veidot jaunuzņēmumu lielā uzņēmuma iekšienē. Rezultātā aplikācija bija gatava piecu mēnešu laikā.

Daniels ir pieredzējis arī savu jaunuzņēmumu neveiksmes. Viņš uzskata, ka to pamatā bijis fakts, ka lietotāji vēl nav bijuši gatava tik attīstītam produktam, kādu viņa uzņēmums tobrīd ir spējis piedāvāt.

Kad Daniels nokļuva "Uber", viņam tika uzticēta tā aplikācijas daļa, kas atbild par transporta organizāciju, kas praksē nozīmē gan cenu regulēšanu, gan automašīnu nodrošināšanu īstajā brīdī un vietā.

"Ja augstākā pieprasījuma laikā Sanfrancisko ielās ir 10 000 automašīnu, kas var nodrošināt taksometra pakalpojumus, daudz kas var noiet greizi. Taču sākumā "Uber" bija pakalpojumu, nevis tehnoloģiju uzņēmums," stāsta Daniels. Viņš atzīst, ka ļoti daudz bija jādara manuāli, jo datu zinātne nebija iespējama – nebija tik daudz datu, kuros balstīt savus lēmumus. Taču tagad, Daniels uzsver, uzņēmumam ir viena no spēcīgākajām datu zinātnieku komandām pasaulē un daudzus lēmumus pieņem algoritms.

Aptaujājot uz pasākumu atnākušos, Daniels dalījās ar zināšanām tajās jomās, kas klātesošajiem bija aktuālākās. "Labs of Latvia" apkopoja viņa padomus, kas var noderēt katram jaunuzņēmumam:

  • sāc ar pieeju "les is mor" (less is more) un tad palēnām attīsti savu produktu, pakalpojumu vai uzņēmumu;
  • nekad nebaidies pakāpties soli atpakaļ;
  • neviena minūte, kas iztērēta darbinieku pieņemšanā, nav iztērēta veltīgi, jo šajā nozarē talantu nekad nebūs pietiekami daudz;
  • uzņēmumam Daniels iesaka izmantot OKR (objectives and key results) menedžmenta stratēģiju mērķu izvirzīšanai un to sasniegšanai. Augstākās vadības līmenī tas nozīmē trīs līdz piecu mērķu izvirzīšanu gada griezumā, un katra komanda tad savus OKR pieskaņo uzņēmuma kopīgajiem mērķiem;
  • OKR izvērtēšanai jānotiek pēc vajadzības – reizi mēnesī vai pat nedēļā. Tam var izmantot luksofora principu – katrs uzdevums tiek novērtēts ar vienu no trim krāsām atkarībā no progresa;
  • kādus praktiskus instrumentus izmantot? Galvenais atcerēties, ka instrumenti nav par to, cik tas ir vai nav stilīgi. Instrumenti ir par to, cik viegli ir tos izmantot;
  • vai produktu vadītājam ir nepieciešamas tehniskas zināšanas? Jā, bet tas nav obligāti. Un tomēr ir labi, ka viņš pats saprot uzdevumu, ko nodod tehniskajai komandai, un arī spēj sekot tā izpildei;
  • produktu vadītāja svarīgākā prasme ir spēja klausīties un komunicēt;
  • produktu vadītāja uzdevums ir sasēdināt pie galda visas iesaistītās puses, panākt, lai tās strādā kopā, un pašam pakāpties malā;
  • komandas sapulces nav komandas vadītāja performances laiks. Tas ir komandas kopīgais laiks.

Noslēgumā Daniels piedāvā plānu, kā pārbaudīt potenciālo darbinieku pirms viņa pieņemšanas darbā:

  1. sāc ar aptuveni vienas stundas ilgu sarunu pa tālruni;
  2. sagatavojies klātienes tikšanās reizei ar sarežģītiem jautājumiem un tādiem, kas pārsteigs potenciālo darba ņēmēju. Daniels, piemēram, potenciālajam produktu vadītājam jautātu, kādu jaunu produktu viņš ir sācis nesen izmantot, bet tikai tādu, kas dienasgaismu ir ieraudzījis pēdējo divu gadu laikā. Nākamais jautājums – kā šo produktu uzlabot?
  3. nākamais solis – potenciālajam kandidātam ir jāsagatavo prezentācija, turklāt tai jābūt pietiekami sarežģītai, lai tās sagatavošanā būtu jāiegulda daudz darba;
  4. kandidāts atrāda prezentāciju komandai, kas tālāk viņu iztaujā un pēc tam vēl iesaistās individuālās pārrunās.

Un tikai tad tiek pieņemts lēmums par kandidāta pieņemšanu vai nepieņemšanu darbā. Šie un citi padomi apskatāmi arī video formātā – pilns diskusijas ieraksts ir skatāms šeit.

Šis un līdzīgi materiāli ir atrodami inovāciju un tehnoloģiju mājaslapā Labsoflatvia.com. Portāla mērķis ir informēt, iedvesmot un iedrošināt uzņēmējus, zinātniekus, investorus, biznesa uzsācējus un citus interesentus meklēt attīstības iespējas, sadarboties un kopīgi attīstīt inovāciju un tehnoloģiju vidi Latvijā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!