Foto: Shutterstock
8. maijā noslēdzās triecienprogramma "CrisisLab", kur 240 studenti no 17 Latvijas universitātēm un koledžām tiešsaistē prezentēja savus risinājumus Covid-19 krīzes radītajiem izaicinājumiem. Tāpat šajā nedēļas nogalē noslēdzās "The Raccoons tiešsaistes programma", kas ilga astoņas nedēļas un to laikā jauniešiem bija iespēja piedalīties dažādās darbnīcās. Programmas kulminācija bija hakatons, kad trīs dienās bija iespēja likt lietā savas nule iegūtās zināšanas.

Programmā "CrisisLab" bija iespēja piedalīties visu Latvijas augstāko izglītības iestāžu studentiem, lai divu nedēļu laika izstrādātu risinājumus pašvaldību un valsts sektora, dažādu nozaru un nevalstisko organizāciju 25 problēmsituācijām.

"Mēs mainām paradigmu par to, kas vispār ir students universitātē. Mēs sagatavojam ne tikai profesionāļus, bet arī inovatorus un uzņēmējus, kas nākotnē veidos mūsu tautsaimniecību," labāko apbalvošanas pasākumā uzsvēra Rīgas Tehniskās universitātes zinātņu prorektors Tālis Juhna.

Tika noskaidroti uzvarētāji četrās kategorijās. Studenti savā starpā sadalīja 20 000 eiro balvu fondu, kā arī visām dalībnieku komandām ir iespēja pieteikties mentoru atbalstam trīs mēnešu garumā tālākai idejas attīstībai.

Kategorijā par "Labāko inženiertehnisko risinājumu" 5000 eiro lielu balvu saņēma komanda "D-aproce". Tā sev par uzdevumu bija uzstādījusi Covid-19 izplatības Latvijā samazināšanu un slodzi medicīnas personālam. Produkta iespējas ir pulsa, temperatūras nolasīšana un atrašanās vietas noteikšana precizitātē līdz 2,5 metriem, izmantojot GPS un LoRa sistēmas. Komanda orientējas uz iepirkumiem valsts sektorā Baltijas valstīs, kur mērķa klienti varētu būt cilvēki karantīnā vai pašizolācijā. Izmantojot aproci, viņiem būtu iespēja savlaicīgi pamanīt izmaiņas veselības stāvoklī. Prototipa cena – ap 59 eiro.

Kategorijā par "Risinājumu ar lielāko ietekmi uz krīzes pārvarēšanu" uzvarētāji bija komanda ar ideju par vienreizlietojamām pacientu pārvietošanas kamerām. Šīs kameras jebkuras bīstamas epidēmijas vai pandēmijas laikā maksimāli pasargātu medicīnas darbiniekus, citus pacientus un sabiedrību kopumā. Ilgtermiņā šim produktam ir liels eksporta potenciāls, izmantojot ne tikai infekciju slimību laikā, bet arī plašu ķermeņa apdegumu gadījumā. Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests šobrīd ir iegādājies divas kapsulas jeb daudzkārt lietojamas kameras, lai īpaši smagā stāvoklī esošu Covid-19 pacientu varētu transportēt uz augstāka līmeņa ārstniecības iestādi.

Kategorijā "Risinājums ar augstāko komercializācijas un ieviešanas potenciālu" triumfēja "O!SKOLA" komanda, kas vēlas ieviest vienotu platformu izglītības iestādēm digitālo rīku atrašanai un apgūšanai, nodarbību veidošanai, pieredzes apmaiņai un individualizētai atgriezeniskajai saitei, kā arī pedagogu apmācībai.

Kateogrijā "Risinājums ar lielāko ietekmi uz sabiedrību vai tās grupām" 5000 eiro balvu saņēma komanda "TINRAP", risinot plastmasas maisiņu problēmu. Ideja – kokvilnas audumu savienot ar rapša vasku, izveidojot vairākas reizes lietojamu iepakojumu. Šo produktu akceptētu arī vegāni. Viss process būs roku darbs, kurā tiks iesaistīta sieviešu patversme un Latvijas Sociālās uzņēmējdarbības asociācija. Produkta komplektā būs pamācība, kā to salocīt, veidojot gan kabatas, gan kastes.

Izaicina tehnoloģiskus risinājumus

"The Raccoons" ir kopiena, kas pulcē studentus, kuri vēlas apgūt digitālās un STEM prasmes radošā un savstarpējas sadarbības veicinošā vidē, īpašu uzsvaru liekot uz studentiem bez programmēšanas priekšzināšanām. 48 stundu hakatonā labāko rezultātu uzrādīja piecas komandas:

  • Dalībnieku balsojumā uzvarēja komanda "Match-Em-Up", kas izstrādāja arkādes spēli, kur spēlētājs mēģina pielāgot objektu formu citām ienākošajām savienojošajām detaļām, izpildot dažādus izaicinājumus.
  • Rīgas Biznesa Skolas īpašajā hakatona kosmosa sektorā uzvarēja komanda "Spacemine", kas izveidoja platformu, ar kuras palīdzību kosmosa zinātnieki varētu izpētīt asteroīdu atlūzas. Šāds risinājums varētu noderēt nākotnes biznesiem.
  • Kategorijā "Radošā datorzinātne un labākā spēle" uzvarēja komanda "WorldInvaders", kas izveidoja jautru un izglītojošu mašīnrakstīšanas pārbaudes spēli.
  • Kategorijā "Domēns un dati" par labāko projektu tika atzīta komandas "CyWare" platforma, kas nodrošina īsu apmācību bērniem par galvenajiem kiberdrošības priekšnoteikumiem. Tāpat platforma nodrošina iespēju lietotājiem pārbaudīt savas zināšanas ar jautru mini spēļu palīdzību.
  • Atvērtajā kategorijā, kur startēja dažādas idejas, uzvarēja komanda "durAR", kas izstrādāja AR (Augmented Reality jeb paplašinātā realitāte) kāršu spēli, kas sociālās distancēšanās laikā ļauj būt tuvāk draugiem vai ģimenei.

Visas komandas ieguva dažādas atbalstītāju sarūpētas balvas.

Iedvesmojies Latvijas inovāciju un tehnoloģiju portālā Labsoflatvia.com.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!