Džeimsa Veba kosmiskā teleskopa komanda publicējusi krāšņu attēlu ar Ratu Riteņa galaktiku un divām mazākām satelītgalaktikām. Arī 30 gadus vecais Habla teleskops ir vērojis šos krāšņos objektus, bet jaunās paaudzes infrasarkanā teleskopa uzņemtais attēls nu atklāj daudz vairāk.
Šī galaktika atrodas 500 miljonu gaismas gadu attālumā no mums. No mūsu skatpunkta – Tēlnieka zvaigznājā. Nosaukumu – Ratu Riteņa galaktika (angliski – Cartwheel) – acīmredzami iedvesmojis galaktikas vizuālais izskats. Tiek uzskatīts, ka šī galaktika pašreizējā veidolā ir divu atsevišķu galaktiku sadursmes rezultāts – "satikās" lielāka spirālveida galaktika ar izmērā mazāku elipsveida galaktiku. Nu krāšņo objektu veidu spožāks kodols, kas atgādina riteņa rumbu, un daudz lielāks gredzens ap to.
Ar Veba teleskopu uzņemtajā attēlā arī skaidri saskatāmas struktūras, kas atgādina rata spieķus.
Lūk, šādi galaktiku redzēja Habla teleskops (dati ievākti senāk, bet pati atkārtotā datu apstrāde un attēla sagatavošana veikta 2010. gadā).

Foto: ESA/Hubble & NASA

Arī šeit redzami veidojumi, kas atgādina rata spieķus, taču ne tuvu tik izteiksmīgi kā jaunajā attēlā. Tā kā Veba teleskops ir infrasarkanais teleskops, tas daudz labāk redz cauri gāzu un putekļu mākoņiem nekā optiskais Habla teleskops, un tādējādi var atklāt nianses un detaļas, kas vecajos attēlos nebija saskatāmas.

Tā, piemēram, ar tuvā infrasarkanā starojuma kameru (NIRCam), kas darbojas diapazonā no 0,6 līdz 5 mikroniem, no putekļu un gāzu mākoņu dzīlēm Veba teleskops "izceļ" priekšplānā vairāk zvaigžņu, nekā bija redzams Habla attēlā. Konkrētajā bildē NIRCam dati iekrāsoti zilā, oranžā un dzeltenā krāsā. NIRCam dati norāda, ka galaktikas centrā pārsvarā zvaigznes ir vēlīnākā attīstības posmā, bet galaktikas perifērijā ir jaunāku zvaigžņu populācija.

Foto: IMAGE: NASA, ESA, CSA, STScI, Webb ERO Production Team

Fonā redzams liels skaits tālāku galaktiku, kas ar Hablu uzņemtajā attēlā nebija saskatāmas. Šo ar Veba teleskopu uzņemto attēlu lielākā izšķirtspējā var lejupielādēt, klikšķinot te.

Smalkāku ieskatu ļauj gūt vidējā infrasarkanā starojuma kamera MIRI – ar šo instrumentu ievākto informāciju attēlā reprezentē sarkanā krāsa. MIRI atklāj, ka daži apgabali Ratu Riteņa galaktikā ir bagāti ar ogļūdeņražiem un arī silikātus saturošiem putekļiem – visai līdzīgiem arī uz Zemes esošajiem putekļiem.

Novērojumi ar Veba teleskopu skaidri liecina, ka šī galaktika ir aktīvā pārejas posmā. Pirms sadursmes ar mazāko galaktiku tā, visticamāk, bija parasta spirālveida galaktika, gluži kā mūsu Piena Ceļš.