Foto: Publicitātes foto
STEM joma (science, technology, engineering, and mathematics – zinātne, tehnoloģijas, inženierzinātnes un matemātika) ir ļoti plaša, taču tajā joprojām dominē vīrieši. Esmu pārliecināta, ka transporta jomā, gluži tāpat kā jebkurā citā STEM nozarē, ir būtiski palielināt profesionāļu – sieviešu klātbūtni, un tas nāks par labu visiem.

Kā tas izskatās skaitļos? Piemēram, transporta nozarē pašlaik ir izteikta vīriešu dominance. Eiropā sievietes ir 22% no darbaspēka transporta nozarē, neskatoties uz to, ka viņas veido 46% no visa darbaspēka Eiropā. Savukārt, Āzijas un Klusā okeāna reģionā, apskatot 21 APEC valsti, sievietes ieņem mazāk nekā 20% no darba vietām transporta nozarē. Šī atšķirība kļūst vēl nozīmīgāka, ja runa ir par augstākā līmeņa amatiem – transporta un loģistikas nozarē Amerikas Savienotajās Valstīs sievietes ieņem tikai 14% vadošo amatu. Ja skatāmies pasaules mērogā, 2018. gadā infrastruktūras ministrijās (enerģētikas, transporta un sakaru) sievietes bija tikai 18% no visiem darbiniekiem, salīdzinot ar 38% sociālo un kultūras lietu ministrijās. Sievietes ir nepietiekami pārstāvētas visos transporta veidos un visos lēmumu pieņemšanas līmeņos: 2018. gadā no 59 valstīm, kas piedalījās Starptautiskajā transporta forumā, tikai deviņas valstis pārstāvēja sievietes – transporta ministres.

Manā skatījumā šī statistika ir pietiekama, lai saprastu, ka STEM jomā ir steidzami nepieciešamas speciālistes sievietes. Kāds varētu jautāt: vai nav pietiekami daudz vīriešu, lai ar STEM veidotu mūsu nākotni? Kāpēc gan nepieciešamas sievietes? Mana atbilde ir – nē, nepietiek. Minēšu dažus iemeslus, kāpēc sieviešu dalība STEM ir nepieciešama.

Tāda ir realitāte


25% sieviešu, kas šobrīd strādā visās STEM nozarēs, ir patiešām maz! Īpaši ņemot vērā tehnisko jomu attīstības tendences. Lai arī kuru jomu apskatītu, mūsdienās ir nepieciešama izpratne par sociālām prasmēm (soft skills), līdztekus zināšanām par tehnoloģijām. Piemēram, apskatīsim transporta jomu – lai izveidotu optimālu transporta sistēmu, ir jāsaprot lietotāju uzvedība. Savukārt, mūsdienās vairāk nekā puse cilvēku, kas Eiropā izmanto sabiedrisko transportu, ir sievietes. Arī pilsētplānošanā – lielisks piemērs vīzijai, plānojot Vīnes pilsētu: "Uzbūvēt pilsētu, kas patīk visiem, pirmkārt, nozīmē uzbūvēt pilsētu, kas ir ērta sievietēm un bērniem."
Lai arī kuru jomu mēs apskatītu – informācijas tehnoloģijas, mākslīgais intelekts, robotika – visur, kur ir vieta psiholoģijai, komunikācijai, ir nepieciešama izpratne par tehnoloģiju lietotāju. Un tāpēc dažādās izstrādātāju, dizaineru un citās radošajās komandās vajadzētu būt sieviešu pārstāvēm neatkarīgi no tā, vai tā ir vienkārša pakalpojuma izstrāde vai globālu problēmu risināšana.

Mūsdienās nopietnas problēmas nevar atrisināt, strādājot vienatnē. Ir nepieciešams komandas darbs. Sieviešu līdzdalība ļauj jaunā gaismā apskatīt JEBKURU problēmu, bieži vien ļauj efektīvāk rast risinājumu, un ne tikai ekonomiskā ziņā.

STEM paver plašas iespējas, šī joma vienmēr attīstīsies


Tā mūs nepārtraukti pārsteigs ar jaunām pieejām un tehnoloģijām, kas pašlaik vēl pat nav zināmas, bet nākotnē ietekmēs visas nozares, un it visur būs vajadzīgi šo nozaru speciālisti. Tur, kur tehnoloģija aizstāj rutīnu, cilvēki būs vajadzīgi, lai tās pārvaldītu, vadītu projektus tehnoloģiju ieviešanai utt. Turklāt mūsdienās ļoti svarīga ir dažādu specialitāšu kombinācija. Meitenes, kas studē STEM jomās, tiek sagatavotas izprast un apgūt visas šīs koncepcijas. Zināšanas par tehnoloģijām, kas ieskauj mūsu ikdienu, palīdzēs atrast jaunus risinājumus, kā tās labāk izmantot nākotnē. Kā arī meitenēm būs iespēja veidot veiksmīgu karjeru pieprasītās STEM jomās.

Foto: Publicitātes foto

Savā pieredzē dalās TSI absolvente Aleksandra Karnakova, tehnoloģiju arhitekte uzņēmumā "Outokumpu Group Oyj" Helsinkos: "Tikai divu gadu laikā ieguvu ļoti daudz, lai varētu veiksmīgi sākt starptautisku profesionālo karjeru, kā arī jutos ārkārtīgi pārliecināta par savām spējām, konkurējot darba tirgū ārpus savas dzimtenes. Es ieguvu ne tikai maģistra diplomu, pasniedzēji bija kā mentori manas dzīves izaugsmei."

Atgriežoties pie transporta


Transports bieži tiek uzskatīts par dzimumneitrālu sfēru – transporta sistēma sniedz labumu visiem vienādi – gan sievietēm, gan vīriešiem. Bet patiesībā tas tā nav: sievietēm un vīriešiem ir atšķirīgas gaidas, vajadzības un ierobežojumi, izmantojot transportu. Ja tos neņems vērā plānošanā un realizācijā, transporta projekti nespēs atbilstoši apmierināt ievērojamas lietotāju daļas vajadzības. Lai to mainītu, ir labāk jāsaprot sieviešu prasības un vajadzības attiecībā uz mobilitāti, jāizpēta kustības modeļi un drošības prasības.

Transporta sistēmas var kļūt patiesi piemērortas abiem dzimumiem tikai tad, ja sieviešu balsis, viedokļi un pieredze tiek atspoguļota visos transporta nozares līmeņos.
Jebkuras pilsētas transporta sistēma jāveido tā, lai sievietēm būtu vienlīdzīga mobilitāte, vienlīdzīga piekļuve izglītības iespējām un saimnieciskai darbībai ārpus mājas. Ir pierādīta negatīva korelācija starp ceļā pavadīto laiku un sieviešu dalību darba tirgū – ilgstoša un neērta pārvietošanās uz darbu var viņas noturēt mājās un liegt viņām aktīvi piedalīties sabiedrībā. Nenodrošinot sievietes ar uzticamu, ērtu, drošu un pieejamu transportu, pilsētas samazina viņu iespējas, kas negatīvi ietekmē sieviešu dzīves kvalitāti.
Foto: Publicitātes foto

Ģimene ne vienmēr var palīdzēt izvēlē


Mēs visi zinām, tādus amatus kā skolotāji un ārsti, taču daudzas meitenes un viņu vecāki ne vienmēr saprot, ko tieši sievietes dara STEM profesijās. Tieši parauga vai mentora trūkums bieži vien galvenais iemesls, kas attur meitenes apsvērt karjeras iespējas tehniskajās jomās. Saskaņā ar Microsoft pētījumu, 60% aptaujāto sieviešu atzina, ka viņas justos drošāk izvēloties karjeru STEM jomās, ja zinātu, ka vīrieši un sievietes ir vienādi iesaistīti šajās profesijās.

"Pirms daudziem gadiem es pat nevarēju iedomāties, ka saistīšu savu dzīvi ar IT sfēru. Tikai nonākot šajā jomā, es sapratu, ka jaunu produktu radīšana, sākot no mobilajām lietotnēm līdz korporatīvajām sistēmām, ir neticami interesants un radošs process. Šī sfēra vienmēr ir dinamiska un ļauj attīstīties nepārtraukti – pielietot savas organizatoriskās prasmes komandas vadībā, atainot sievietes skatījumu produktos. Es zinu, ka daudziem cilvēkiem IT darbs šķiet sarežģīts. Bet tas tā nav. Jūs sākat ar maziem, bet nozīmīgiem sasniegumiem un katru dienu dodieties uz priekšu – uz jaunām zināšanām un sasniegumiem. Tādā veidā pat no pirmā acu uzmetiena vissarežģītākie uzdevumi izrādās viegli sasniedzami," stāsta Jelena Ustinova, biznesa analītiķe no uzņēmuma "CGI IT Latvia".

Publicitātes foto

"Es zinu, ka daudziem cilvēkiem IT darbs šķiet sarežģīts. Bet tas tā nav. Jūs sākat ar maziem, bet nozīmīgiem sasniegumiem un katru dienu dodieties uz priekšu – uz jaunām zināšanām un sasniegumiem," stāsta Jeļena Ustinova.


Sievietes, kuras dalās savos stāstos, kā viņas nokļuvušas STEM profesijās, kāds ir viņu ikdienas darbs, ļauj ieraudzīt plašas, interesantas un pavisam reālas karjeras iespējas gan meitenēm, gan arī viņu vecākiem. Sievietēm vajadzētu mirdzēt it visās sfērās un būt par paraugu bērniem, jo viņām ir privilēģijas salīdzinājumā ar vīriešiem - mācīt bērniem to, ko viņas mīl, jau no dzimšanas brīža ...

Domājot par aizraujošu karjeru IT jomā, aicinu pievienoties iedvesmojošai un atvērtai sarunai 8. jūlijā pulksten 11 un atrast savu mentoru pie rīta kafijas.

Neformālā gaisotnē TSI parkā ar iedvesmojošiem pieredzes stāstiem dalīsies "IT Izglītības fonda" projektu vadītāja Ance Kancere, TSI valdes priekšsēdētāja profesore Irina Jackiva, TSI asociētā profesore Nadežda Spiridovska un asociētā profesore Irina Pticina.

Foto: Publicitātes foto

Publicitātes foto

Attēlā no kreisās: TSI asociētā profesore Irina Pticina, TSI valdes priekšsēdētāja profesore Irina Jackiva un TSI asociētā profesore Nadežda Spiridovska.


Reģistrēties pasākumam vari, klikšķinot šeit.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!