Inovatīvi un noderīgi – iesaistot aktierus, RSU studenti praktizējas simulētā slimnīcā
Foto: Publicitātes foto

Rīgas Stradiņa universitātē (RSU) īstenots Latvijas medicīnas izglītībā vēl nebijis projekts – Medicīnas izglītības tehnoloģiju centā (MITC) iekārtota simulēta slimnīca ar Iekšķīgo slimību nodaļu un Ķirurģijas nodaļu, procedūru kabinetiem, māsu posteni un palātām, kurās guļ pacienti-manekeni un pacienti-aktieri.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

"Slimnīcā" divu nedēļu garumā klīniskās aprūpes praksi izgājuši ap 90 trešā studiju gada ārvalstu medicīnas studenti, kuri pandēmijas dēļ savās mītnes zemēs praktizēties nav varējuši. Šāds prakses formāts spilgti apliecina gan RSU MITC inovētspēju, gan simulācijā balstītas izglītības nozīmi, drošā vidē sagatavojot speciālistus pirmajai saskarei ar pacientiem slimnīcā.

RSU īstenotā simulācijā balstītā medicīnas izglītība, kas vērsta uz pacientu drošību un veselības aprūpes kvalitāti, paredz topošo ārstu un māsu izglītību četros secīgos posmos: teorētiskajās lekcijās, praktiskajās nodarbībās, tāda veida preklīniskajā praksē kā MITC simulētā slimnīca un tikai tad darbā ar pacientiem īstā slimnīcā.

Lai gan prasmju slīpēšana preklīniski RSU studentiem ir ierasta, pirmo reizi augstskolas vēsturē īstenota tik vērienīga programma, iesaistot vairāk nekā 30 pacientus-aktierus.

Kopumā "palātās" katru dienu uzturējās 20 "pacienti" – astoņi labi aprīkoti manekeni un 12 cilvēki, kuri atsaucās MITC aicinājumam.

"Slimnīcā procesi, kas saistīti ar pacientu, nav sadalīti tēmās un nodarbību laikos. Vairākas darbības notiek secīgi un bieži paralēli viena otrai. Arī MITC simulētajā slimnīcā procesu virzība ir līdzīga īstas slimnīcas darbībai. Telefona zvani uz māsu posteni, pacientu izsaukumi uz palātu, pacientu transportēšana uz izmeklējumiem. Darbam slimnīcā ir svarīgas ne vien tehniskās prasmes, bet arī netehniskās iemaņas. Darbu prioritizēšana, komunikācija ar pacientu un veselības aprūpes speciālistu starpā, medikamentu devu aprēķini, pacientu izglītošana un atbalsta sniegšana, pacientu identifikācija un citas netehniskās iemaņas ir iespējams pilnveidot simulētās slimnīcas izspēles laikā," norāda RSU MITC direktore Ieva Šlēziņa.

Lai sagatavotu praksei visu nepieciešamo, sākot no aprīkojuma un telpām līdz scenārijiem un cilvēku sagatavošanai pacientu lomām, bija nepieciešami vairāki mēneši. Rezultātā pārdomātas ir pat vissīkākās detaļas – simulētu medikamentu ampulas, mākslīgās asinis, fēces, urīns, brūces, pielīmējami katetri medikamentu ievadei.

Prakses laikā studenti iegūst pilnīgāku izpratni par procesu norisi slimnīcā, piemēram, gadījumā, ja jāpaņem asins analīzes, to studentam jāspēj atrast nozīmējumu ordināciju lapā, ir jāizvēlas atbilstošs aprīkojums, jāidentificē īstais pacients, jāizskaidro plānotā darbība, pirms tiek veikta manipulācija, jāsakārto darba vieta aiz sevis, jānosūta paņemtais paraugs uz laboratoriju un jādokumentē paveiktais," stāsta sertificēta māsa Madara Blumberga, MITC simulācijā balstītas izglītības attīstības vadītāja māszinībās.

Simulētu pacientu piesaiste un apmācība ir milzu darbs. Kā norāda RSU Iekšķīgo slimību katedras docētājs un MITC simulāciju instruktors Sergejs Babikovs, "katrs dalībnieks savai lomai tika gatavots atbilstoši scenārijam un visi bija ļoti motivēti uzturēt slimnīcas ilūziju un pacientu tēlus. Mums bija gan pacienti ar durtām brūcēm, gan ar aizkuņģa dziedzera iekaisumu un citām kaitēm. Dalība programmā bija vērtīga no vairākām aspektiem – gan kā iespēja pacientiem drošā veidā sagatavoties darbam klīnikā, gan kā daļējs ieskats slimnīcas darba ritmā, gan arī kā iespēja drošā vidē iepazīties ar slimību sūdzībām, gaitu un pieredzi."

Tags

Medicīna Rīgas Stradiņa universitāte Veselības aprūpe
0
RSU
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form