Karjerai IT nepietiks vien ar soctīklu prasmēm, būs vajadzīgas STEM zināšanas
Foto: DELFI

Lai nākotnē bērni būtu konkurētspējīgi un varētu strādāt ar jaunākajām tehnoloģijām, tai skaitā mākslīgo intelektu, jau šobrīd svarīgi bērniem ir apgūt STEM priekšmetus – matemātiku, fiziku, ķīmiju. Tāpat būtiski apgūt arī datoriku, programmēšanas pamatus, "Digital Freedom Festival" (DFF) organizētajā diskusijā uzsvēra IT Izglītības fonda "Start(IT)" vadītāja Evija Celma.

No vienas puses, jaunākās tehnoloģijas ienāk visās tautsaimniecības jomās, informācijas tehnoloģiju (IT) speciālisti ir pieprasīti un labi atalgoti, kā arī "Ēnu dienā" skolēni visvairāk vēlējās gūt ieskatu programmētāja ikdienā un darba pienākumos. No otras puses, satraukumu rada valstī zemā vidējā skolēnu atzīme matemātikā un STEM zināšanas kopumā, kas ir svarīgas, lai bērni nākotnē varētu strādāt ar jaunākajām tehnoloģijām, lai viņi būtu ne tikai tehnoloģiju patērētāji, bet arī radītāji.

"Šobrīd ir grūti paredzēt nākotnes profesijas un visus izaicinājumus, ar kuriem saskarsies mūsu bērni, taču ir skaidrs, ka galvenais ir jaunajai paaudzei iemācīt domāt, analizēt un nepadoties," uzsver Celma.

Bērniem nepietiks tikai ar to, ka viņi mācēs pārvaldīt savus sociālo tīklu kontus, viņiem būs vajadzīgas STEM zināšanas un radošums. Evija Celma

Diskusijā tika pārrunāti jautājumi par to, ka mākslīgais intelekts nav tikai tēma, ko jāmāca bērniem, bet attiecīgie risinājumi var palīdzēt atvieglot pedagoda ikdienu, piemēram, automatizējot manuāli veicamus darbus. Skolu rīcībā ir dati, kas var būt vērtīgi un izmantojami, lai veidotu individualizētus skolēnu mācību plānus. Diskusijas dalībnieki bija vienisprātis, ka tehnoloģijas neaizvietos skolotāju, bet tās varētu palīdzēt uzlabot procesus, lai pedagogi varētu vairāk laika veltīt jaunu prasmju un zināšanu apgūšanas procesam.

"Mēs esam ļoti gandarīti, ka DFF ietvaros tiek runāts par izglītības izaicinājumiem un iespējām, ko jau šobrīd sniedz mākslīgais intelekts. Sadarbībā ar "Accenture" un DFF mēs ne tikai atbalstījām somu programmētājas un stāstnieces Lindas Liukas, kuras trešā grāmata bērniem "Sveika, Rūbij! Robots iet skolā" nesen iznākusi latviešu valodā, uzstāšanos, bet arī piedāvājām skolotājiem bezmaksas iespēju apmeklēt festivālu un klausīties iedevsmojošus stāstus, ar kuriem tālāk dalīties savās skolās," klāstīja Celma.

2019./2020. mācību gads ir pasludināts par Tehnoloģiju gadu, un tas ļauj īstenot dažādas ar IT saistītas aktivitātes skolēniem, pedagogiem un sabiedrībai, tostarp plašus nozares pasākumus un tematiskās nedēļas. IT Izglītības fonds "Start(IT)", kas ir izstrādājis bezmaksas materiālus datorikas un programmēšanas pamatu apguvei skolās, ir uzsācis un apmāca 32 informātikas un programmēšanas skolotājus, tai skaitā pedagogus no reģioniem, lai viņi būtu gatavi pasniegt augstākā līmeņa programmēšanu vidusskolas vecuma skolēniem pēc "Skola2030" izstrādātā vidusskolas pilnveides modeļa. Programmēšanas augstākā līmeņa mācības turpināsies janvārī un martā, un pēc tām pedagogi iegūs zināšanas apliecinošus sertifikātus.

Tehnoloģiju attīstības laikmetā skolotājam ir jābūt spējīgam mācīt priekšmetus tā, lai skolēns redzētu pievienoto vērtību un jēgu, vienlaikus, radot interesi par tehnoloģijām nākotnē. Evija Celma

"Diskusija par nākotnes prasmēm ir ļoti vērtīga, ņemot vērā, ka 2020. gada septembrī Latvijas skolās mācību satura piedāvājumā būs iekļauta tehnoloģiju joma, kurā mācīs datoriku, dizainu un tehnoloģijas. Fonds jau vairākus gadus strādā ar skolotājiem, lai viņiem sniegtu iespēju apgūt jaunākās programmēšanas valodas, IT risinājumus un dažādas platformas, kas ir aktuālas nozarē, lai realizētu projektus, kas varētu palīdzēt labāk organizēt datorikas projektu izstrādi mācību klasēs. Piemēram, ja skolēni programmēšanas nodarbībā izsaka vēlmi radīt virtuālos asistentus ar mākslīgo intelektu, tad skolotājam, lai to varētu paveikt, ir nepieciešamas dažādas prasmes un zināšanas. Tehnoloģiju attīstības laikmetā skolotājam ir jābūt spējīgam mācīt priekšmetus tā, lai skolēns redzētu pievienoto vērtību un jēgu, vienlaikus, radot interesi par tehnoloģijām nākotnē. Konkurētspējīgākie skolotāji un skolēni būs tie, kas sapratīs, ka bez daudzpusīgām zināšanām attīstība nav iespējama," rezumēja Celma.

"Start(IT)" un "Accenture" šogad Digital Freedom festivālā atbalstīja diskusiju "Being Human in the Age of Machine Learning", kurā piedalījās arī ANO Ilgtspējīgas attīstības mērķu rīcības kampaņas globālās informācijas un iesaistes vadītāja Laura Hildebranda.

"Start(IT)" ir sociāls izglītības projekts ar mērķi palielināt Latvijas skolēnu skaitu, kuri padziļināti apgūst IT prasmes. "Start(IT)" bez maksas piedāvā apgūt datoriku un programmēšanas pamatus savā tīmekļa vietnē.

"Start(IT)" atbalstītāji ir "Accenture", Rīgas Tehniskā universitāte, "MAK IT", "eazyBI", "Emergn", "VEFRESH". "Start(IT)" sadarbības partneri ir "Codelex", "VISMA", "RIGA COMM", "ZZ Dats", "Baltic3D.eu", Latvijas Universitāte, Latvijas Informācijas un Komunikācijas tehnoloģijas asociācija, Latvijas Informātikas skolotāju asociācija, Rīgas Valsts 1. ģimnāzija, Rīgas 22. vidusskola, "Skola2030", VISC un Transporta un sakaru institūts.

Tags

Informācijas tehnoloģijas Programmēšana STEM Digital Freedom Festival Tehnoloģijas
Pamanījāt kļūdu?
Iezīmējiet tekstu un nospiediet Ctrl + Enter!

Comment Form