'Par fiziķi var tikai piedzimt' un citi novecojuši mīti par fiziķiem
Foto: Publicitātes foto

Vairāk nekā 80 % jauniešu uzskata, ka fizika ir sarežģīts mācību priekšmets, turklāt katrs ceturtais no aptaujātajiem uzskata, ka par fiziķi var tikai piedzimt, secināts AS "Latvenergo" erudīcijas konkursa "FIZMIX Eksperiments" veiktajā aptaujā, kurā noskaidrots 500 14 līdz 18 gadu vecu jauniešu viedoklis. Latvijas Universitātes Fizikas, matemātikas un optometrijas fakultātes Fizikas nodaļas vadītājs un pētnieks Guntars Kitenbergs uzskata, ka pētījuma rezultāti atspoguļo daudzus sabiedrībā iesakņojušos mītus un skaidro, kāda patiesībā ir mūsdienu fizika.

Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

Iedziļinoties sarežģītība kļūst sekundāra

Pētījumā atklājas vairāk nekā 80% respondentu uzskats, ka fizika ir sarežģīts mācību priekšmets.

Pētnieks Kitenbergs ikvienu aicina sev pajautāt, ko nozīmē sarežģīts: "Jā, fizika prasa piepūli un iedziļināšanos. Bet bieži vien piepūle un ieguldītais darbs nes lieliskus augļus. Un tad jau sarežģītība kļūst sekundāra. Ja runājam par fiziku plašākā mērogā, ir vērts apdomāt, kas nepieciešams sabiedrībai – iet vieglāko ceļu un atteikties no fizikas, kā arī citu šķietami grūtāku nozaru apguves vai arī nedaudz papūlēties, lai kļūtu par tādiem, kuri izprot lietas un procesus."

Kāpēc Suecas kanālā iesprūda kuģis?

Fizika ikvienam cilvēkam palīdz izprast ne tikai norises dabā, bet arī to, kā strādā dažādas tehnoloģijas.

Kitenbergs stāsta: "Viens no veidiem, kā mācāmies fiziku, ir formulu iegaumēšana. Un tad tās mēģinām piemērot noteiktām situācijām. Pētnieki fizikas formulas ir radījuši, jo tās paskaidro likumsakarības."

Pavisam nesen teju ikviens ar milzu aizrautību sekoja līdzi notikumiem Suecas kanālā, kur bija iestrēdzis milzīgais kravas kuģis. Ko vajadzēja darīt, lai šāda situācija neizveidotos? Kā visātrāk atbrīvot kuģi no smilšu gūsta?

"Minētā situācija ļauj veidot visdažādākos fizikas modeļus un ieraudzīt, ka tas ir ne tikai interesanti, bet arī noderīgi. Ja mācību procesā veiksmīgāk izdotos parādīt šādus dzīves piemērus, diez vai mēs redzētu aptaujas datus, kur 36% aptaujāto uzskata, ka fizika ir garlaicīgs mācību priekšmets," rezumē Kitenbergs.

Bez radošuma nebūtu fizikas atklājumu

Uzskats, ka fizikā nav vietas radošumam (tā domā 26% aptaujāto), ir tipisks mīts, kas, iespējams, veidojas skolas solā – mums ir formulas, uzdevumi, ar ko tad mēģinām tikt galā. Tomēr fizikas galvenais uzdevums ir parādību skaidrošana. Lai atklātu fizikā kaut ko jaunu, zinātniekiem ir jābūt ļoti radošiem, viņi veido arvien jaunus fizikālus modeļus, izvirza hipotēzes, veic eksperimentus un vēro, vai un kas no tā visa strādā. Mūsdienās fizikas izpratne ir tik ļoti attīstījusies, ka hipotēzes un modeļi pēc būtības kļūst arvien sarežģītāki un abstraktāki, līdz ar to pētīšanas procesā zinātnieki liek lietā visu iespējamo radošumu.

"Lai fizikā atklātu kaut ko jaunu, ir jāpiemīt radošai nekaunībai pārkāpt robežas. Fizikā joprojām neizskaidroti jautājumi ir tikai tāpēc, ka kāds zinātnieks vienkārši vēl nav iedomājies kaut ko radoši īpatnēju," tā speciālists.

Patiesībā fizika padodas arī meitenēm


39% aptaujāto atzīmējuši, ka fizika labāk padodas puišiem, taču spējai izprast šo zinātnes jomu nav dzimuma priekšnosacījumu.

'Par fiziķi var tikai piedzimt' un citi novecojuši mīti par fiziķiem
Foto: Publicitātes foto

"Fizikas likumsakarības vienlīdz labi var izprast gan puiši, gan meitenes. Latvijas Universitātes Fizikas, matemātikas un optometrijas fakultātē fiziķu pusē vēsturiski vairāk strādājuši vīrieši, tomēr pēdējos gados situācija līdzsvarojas – jaunos studentus māca jau trīs docentes, arī vairākas pasniedzējas. Studējošo vidū vērojam, ka bieži turpat puse ir sievietes. Turklāt nereti tieši viņas uzrāda augstākus mācību sasniegumus, jo ir ļoti motivētas, mērķtiecīgas un, jā, viņas vēlas lauzt stereotipus," pieredzē dalās speciālists.

Ar talantu vien nepietiek

Aptaujājot jauniešus, atklājās 24% uzskats, ka par fiziķi var tikai piedzimt – vai nu padodas, vai nepadodas.

Fizikas pētnieks atgādina, ka talants var noderēt, tomēr ar to nekad nepietiek: "Lai kļūtu par izcilu basketbolistu vai panākumiem bagātu aktieri, arī ir jāiegulda milzīgs darbs. Ir jābūt interesei, mērķtiecībai un vēlmei darboties šajā jomā. Tomēr, ja runājam par fiziku ikdienas līmenī, to taču izmantojam mēs visi, piemēram, vadot automašīnu vai pārvietojot smagus priekšmetus. Un ir labi izprast, kā un kāpēc šis lietas darbojas."

'Par fiziķi var tikai piedzimt' un citi novecojuši mīti par fiziķiem
Foto: Publicitātes foto

Fiziķi VAR labi nopelnīt

Mēs noteikti katrs varam uzburt prātā stereotipisku ainu, kurā vientuļš, gados vecs zinātnieks izspūrušiem matiem, neviena nesaprasts, kaut ko ķimerējas patumšā laboratorijā. Iespējams, tas ir iemesls, kādēļ 27% aptaujāto apgalvo, ka fiziķi nevar labi nopelnīt. Taču mūsdienās situācija ir citāda – pētnieciskās laboratorijas ir ne tikai modernas, bet arī labprāt pieņem darbā studentus. Un bieži vien tās ir ļoti labi atalgotas darba vietas.

Jaunākie absolventu monitoringa dati liecina, ka dabaszinātņu un IT jomas absolventi jau uzreiz pēc pamatstudijām saņem vismaz vidējo algu. Turklāt jaunie fiziķi ir pieprasīti gan laboratorijās, gan lielos uzņēmumos, gan mazos un specializētos uzņēmumos, gan jaunuzņēmumos – visur, kur lielu uzmanību un resursus velta visdažādākajām inovācijām.

--

Latvijas Fizikas diena 22. aprīlī

Skolēnu erudīcijas konkursa "FIZMIX Eksperiments" finālā 22. aprīlī norisināsies Latvijas Fizikas diena. Pasākuma laikā jebkuram interesantam tiešsaistē būs iespēja klausīties iedvesmojošas lekcijas, ļaut sevi pārsteigt ar eksperimentiem un atraktīviem video, kā arī piedalīties prāta spēlēs, lai pārbaudītu savas zināšanas jautājumos par zaļo fiziku un energoefektivitāti. Izglītojoši izklaidējošā programma būs interesanta gan bērniem, gan pieaugušajiem.

Tags

STEM Fizika Latvijas Universitāte Matemātika
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form