Foto: Publicitātes foto

Uzņēmuma SIA "Data Visualization Software Lab" tehnoloģija "ZoomCharts" tirgū ir pieejama jau septiņus gadus un to izmanto klienti vairāk nekā 100 valstīs. Latvijā radītā "ZoomCharts" ir nākamās paaudzes datu vizualizācijas tehnoloģija, ko plaši var izmantot biznesa inteliģences (BI) sektorā, palīdzot orientēties aizvien pieaugošā datu apjomā.

Par nonākšanu līdz "ZoomCharts" periodam savā dzīvē stāsta tā vadītājs Jānis Volbergs (attēlā): "Visu dzīvi esmu bijis saistīts ar informācijas tehnoloģiju (IT) pasauli. Sākumā biju vairāk iesaistīts projektu izstrādē, kur nodarbojos ar IT projektu ieviešanu, izstrādi un to vadīšanu. Studējot Rīgas Ekonomikas augstskolā ekonomiku un uzņēmējdarbību, sapratu, ka patīk apvienot šīs divas lietas – IT un uzņēmējdarbību. "ZoomCharts" mani uzaicināja pievienoties kā ekspertu, kurš palīdz sagatavot e-komercijas platformu, lai nodrošinātu produkta tirgošanu tiešsaistē. Es sākumā palīdzēju tieši šajā jomā, bet pēc tam pārgāju uzņēmuma vadībā, lai maksimāli izmantotu savas stiprās puses uzņēmuma attīstīšanā."

2013. gadā uzņēmums secināja, ka tirgū nav neviena cita, kas piedāvā vizualizācijas, izmantojot datu pētīšanas prizmu, tāpēc "ZoomCharts" pievērsās tieši šim virzienam. Tagad uzņēmuma izstrādātais risinājums dod iespēju caurlūkot datus tieši, izmantojot vizualizācijas. "ZoomCharts" tehnoloģija ir pieejama tīmekļa risinājuma izstrādātājiem, kas vēlas iekļaut interaktīvus datu atspoguļojumus savos risinājumos. Integrētā formā "Zoomcharts" pieejams "Microsoft Power BI" lietotājiem datu atskaišu veidošanai.

Šobrīd "ZoomCharts" komandas kodols atrodas Rīgā, taču ir partneri, ar ko viņi sadarbojas. Piemēram, ir juridiskais birojs Silīcija ielejā, kas palīdz risināt patentu un preču zīmju jautājumus. Savukārt, projekta izstrādē piedalās gan programmētāji no Latvijas, gan arī no ASV.

Kāpēc vajadzīgas vizualizācijas?

Visbiežāk tas ir noderīgi, kad ir nepieciešama ātra un viegla sarežģītas informācijas uztveršana. Parasti cilvēkiem ir attīstīta tā smadzeņu daļa, kas ir atbildīga par vizuālās informācijas apstrādi. Ja ir jāizvēlas starp tabulu vai vizualizācijām, tad pirmajā gadījumā informācija ir grūti uztverama, bet ar vizualizāciju palīdzību varam izmantot savu iedzimto spēju uztvert un apstrādāt vizuālo informāciju.

Kā piemēru Jānis demonstrē Latvijas auto tirgu. Izvēloties, piemēram, "Toyota" zīmolu, kas ir 4,5 % no visiem reģistrētajiem auto, tālāk uzspiežot uz šīs iedaļas, var redzēt, kuri tieši konkrētā zīmola auto modeļi ir populārākie. Nākamajā līmenī var iegūt informāciju par konkrēto auto modeļu ražošanas gadiem. Īsumā – "ZoomCharts" ļauj uzdot jautājumus, redzēt kopsavilkumu un pēc tam vēl to visu skatīt detaļās. Atgriežoties pie piemēra ar auto tirgu, papildus šajā sadalījumā viegli uztveramā formā var redzēt arī, piemēram, mazāk populāro auto segmentu, ko nevar redzēt citās sektoru diagrammās. "Zoomchart" tehnoloģija ir saslēdzama ar jebkuru datu avotu un visu informāciju iespējams iegūt ar vienu pieskārienu.

"ZoomCharts" tagad var izmantot arī personīgo finanšu pārskatos. Parastos pārskatos redz tikai izdevumu un ienākumu sarakstu, turpretim "ZoomCharts" ļauj aplūkot grafikos naudas plūsmu pa gadiem. Ja interesē, piemēram, 2012. gads maijs, tad pieslēdzas arī laika ass grafiks. Tādējādi var aplūkot visas vizualizācijas, kas nepieciešamas konkrētā pieprasījuma atrādīšanai.

Arvien gudrāki lēmumi

Kopumā "ZoomCharts" ir divi darbības virzieni, taču lielākoties tas ir "business-to-business" (B2B) segments. Viena tehnoloģijas versija ir paredzēta programmētājiem, kuri izstrādā mājaslapas, aplikācijas un kuriem ir nepieciešams licencēt vizualizācijas, lai tās izmantotu savā risinājumā. Otra grupa klientu ir tie lietotāji, kas pārstāv dažādus biznesa sektorus un viņiem ikdienā jāpieņem datos balstīti lēmumi. Šiem lietotājiem rīks būtiski uzlabo pieredzi darbā, ļaujot viegli, ātri un ērti caurskatīt datus.

"Dati ir mūsdienu valūta. Jo vairāk ir dati par biznesu, jo labākus lēmumus var pieņemt. Šobrīd strauji attīstās BI instrumenti, uzlabojas lietotāju pieredzes. Mākslīgā intelekta pielietošana datu analīzei kļūs aizvien populārāka, lai meklētu kopsakarības automatizētā veidā liela apjoma datos. Tas palīdzēs uzņēmumiem sasniegt mērķus un strādāt efektīvāk. Uzņēmumiem, kas ātrāk ieviesīs BI, būs priekšrocības pret pārējiem, jo pavērsies plašākas iespējas biznesa datu analīzē un kontrolē," stāsta Jānis.

BI instrumenti ir dažādu datu avotu savienošana, lai izveidotu datu modeļus pārskatos. Tie ietver daudzas vizuālas komponentes, kas savā starpā spēj mijiedarboties. Svarīga ir koplietošanas iespēja, lai savas komandas vai sadarbības partneru starpā notiktu ātra informācijas apmaiņa. Datus var pārvērst atskaitēs, kur gala lietotājs var papildus uzdot jautājumus un izzināt detaļas, likumsakarības. Pārvaldot datus, var analizēt veiksmes un neveiksmes cēloņus.

"Microsoft" ir liels nopelns BI instrumentu pieejamībā, radot "Power BI". Pat pašpatēriņa lietošanai var iegūt bezmaksas licenci lai analizētu datus. Ja ir vēlme par to uzzināt vairāk, iespējams noskatīties lekcijas, ko "ZoomCharts" organizēja kopā ar "Microsoft" par šo tēmu.

Jaunākie tehnoloģiskie sasniegumi tepat no Latvijas ikdienas inovāciju un tehnoloģiju portālā Labsoflatvia.com.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!