'Printful' pret 'Printify' - nejauša sakritība vai identitātes kopēšana?
Foto: DELFI

Kaut divu Latvijā šobrīd veiksmīgi strādājošu jauno tehnoloģiju uzņēmumu – "Printify" un "Printful" – nosaukumi ir līdzīgi, "Printify" pārstāvji Artis Kehris un Jānis Berdigans intervijā "Delfi TV ar Jāni Domburu" šonedēļ noliedza, ka būtu iedvesmojušies no sava gados vecākā konkurenta. Turpretī "Printful" vadītājs Dāvis Siksnāns "Delfi" apšaubīja versiju par nejaušu sakritību un norādīja, ka "sadarbība ar "Printify" nav mūsu prioritāte".

"Printify" ir vietne, kas darbojas kā saikne starp "drukāšanas pēc pieprasījuma" ražotnēm un internetveikaliem. Interneta veikalu uzturētāji var tajā izveidot dažādus individuāla dizaina produktus kā T-kreklus, somas un citus. Šie produkti uzrādās to izveidotāju interneta veikalos, bet "Printify" nodrošina šo veikalu automātisku saikni ar apdrukas uzņēmumiem, ļaujot tiem katru veikalā nopirkto preci apdrukāt un nosūtīt pircējam.

Līdzīgs ir arī uzņēmuma "Printful" biznesa modelis, tomēr, atšķirībā no "Printify", "Printful" preču apdruku veic pats sev piederošās ražotnēs. "Printful" darbību uzsāka 2013. gadā, bet "Printify" – divus gadus vēlāk.

Trīskrāsu logo un nosaukuma izcelsme


"Printful" vadītājs Dāvis Siksnāns oktobra žurnālā "Kapitāls" konkurentus gana atklāti kritizēja, nosaucot "Printify" par "kaitinošu pretinieku", ar kura pārstāvjiem vakariņās neietu, kā argumentu viņš minēja arī pārsteidzošas līdzībām kompāniju nosaukumos un sākotnējos logotipos. "Printful" logo ir trīs krāsaini trijstūri, bet "Printify" sākotnējais logo bija trīs krāsaini apļi.

Jaunākā uzņēmuma dibinātājs Berdigans gan "Delfi TV ar Jāni Domburu" apgalvoja, ka "Printify" nosaukums modelēts pēc vairāku pasaules interneta milžu nosaukumiem, piemēram, mūzikas straumēšanas platformas "Spotify" un interneta veikalu infrastruktūras nodrošinātāja "Shopify". "Pārbaudījām, ka ir pieejams Amerikā "Printify" un tā arī radās. Mēs tiešām vispār neaizdomājāmies, ka tas ir tik līdzīgs "Printfulam"," skaidroja Berdigans.

Arī logo līdzība esot bijusi nejauša. "Printify" sākotnējos krāsainos apļus esot izvēlējies, jo tas bijis sarkanās, zaļās un zilās krāsas salikums – sajaucot šīs trīs krāsas iespējams iegūt arī visas pārējās. Tagad tas jau nomainīts.

"Printful" vadītāju Siksnānu šie argumenti gan nepārlicina. ""Printful" radās 2013. gadā un mūsu pirmais e-komercijas partneris bija "Shopify". Tajā pašā platformā "Printify" savu darbību uzsāka divus gadus vēlāk ar līdzīgu logo un nosaukumu. Tā kā jau 2013. gadā "Printful" bija kategorijas līderis šajā platformā, tad "Printify" to nevarēja nepamanīt. Kamēr citi konkurenti, piemēram, "Gooten" izvēlējās veidot unikālu identitiāti, tad interneta arhīvā jebkurš var redzēt un pats salīdzināt "Printify" logo un citus identitātes aspektus un izdarīt secinājumus, vai tā varēja būt "tikai sakritība"," viņš norāda "Delfi".

Ražo vai ražos arī Latvijā, bet ne abi kopā


"Printify" sadarbojas ar 17 apdrukas uzņēmumiem ar aptuveni 100 ražotnēm visā pasaulē, taču pagaidām neviena no šīm ražotnēm neatrodas Latvijā. "Printify" pārstāvji intervijā "Delfi TV ar Jāni Domburu" solīja, ka tuvākā gada laikā tas mainīsies, un tiks atrasti arī ražošanas partneri Latvijā. Jautāti, vai šādu sadarbību varētu piedāvāt arī "Printful", kam Latvijā jau ir ražotne, Berdigans un Kehris atzina, ka to neesot darījuši.

No Siksnāna teiktā noprotams, ka šādu piedāvājumu izteikt nebūtu jēgas. ""Printful" ir gan atvērts strādāt, gan jau strādā ar vairākiem nozares pārstāvjiem, bet sadarbība ar "Printify" nav mūsu prioritāte," viņš norāda.

Pilnu intervijas ar "Printify" pārstāvjiem ierakstu skatieties šeit.

Tags

Jaunuzņēmumi

Comment Form