Foto: Shutterstock
Preču vai pakalpojumu pasūtīšana internetā ir saistīta ar daudz vairāk dažādiem riskiem nekā to pašu preču un pakalpojumu iegāde parastos veikalos. Tieši tādēļ pircējiem vienmēr ir svarīgi pārliecināties, ka interneta veikalam var uzticēties.

Cilvēki nemitīgi saskaras ar vilinošiem interneta veikalu piedāvājumiem sociālajos tīklos un citos tiešsaistes resursos, tomēr pat virspusēja tirgotāja pārbaude, izmantojot "Google" meklētāju, dažreiz var vienā mirklī parādīt svarīgu informāciju par veikalu. Tai skaitā - negatīvas atsauksmes, brīdinājumus par to, ka mājas lapa izveidota tikai pirms mēneša vai arī citas pazīmes, kas var liecināt par potenciāli nekvalitatīvu pakalpojumu.

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs atzīmē, ka viņi saņem daudz sūdzību par nekvalitatīviem interneta veikaliem. Tie var būt reģistrēti Latvijā, citur Eiropas Savienībā vai arī ārpus tās. "Galvenais mērķis, ko vēlas sasniegt krāpnieki, ir saņemt lietotāju maksājumu datus", skaidro PTAC pārstāvji.

Pamata riski

Preču vai pakalpojumu iegāde internetā saistīta ar risku, tāpēc ka pirkšanas brīdī patērētājs var novērtēt preces tikai digitālās ierīces ekrānā, savukārt parastā veikalā preci var aptaustīt, izpētīt, izmēģināt un tā tālāk.

Interneta veikalos viss ir mazliet citādāk: sākumā pircējam jāpārliecinās par to, ka veikals tiešām pastāv; jāizpēta, kādi ir tā darbības principi un vai nav kādu pazīmju, kas liecina par krāpniecisku darbību. Lielākoties, iepērkoties tiešsaistē, ir nepieciešams veikt priekšapmaksu. Negodīgs interneta veikals var iekasēt naudu un nepiegādāt preces, tomēr PTAC uzsver, ka lielākā daļa interneta veikalu strādā godīgi.

Problēmas var rasties sakarā ar preces pagaidu nepieejamību, ja preces, ko tirgo tiešsaistes veikals, reāli neatrodas noliktavā. Šajā gadījumā to piegāde var aizņemt nedēļas vai mēnešus. Piegādātā prece var pievilt pircēju, kas nozīmē, ka jātērē papildu laiks un līdzekļi, lai pirkumu nosūtītu atpakaļ vai apmainītu.

Kas ir distances līgums?

Elektroniskā tirdzniecība notiek attālināti, un to reglamentē Patērētāju tiesību aizsardzības likums. Distances līgums, kā noteikts likuma 10. pantā, ir patērētāja un pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja vienošanās, ko tie noslēguši, vienlaikus neatrodoties vienā un tajā pašā vietā, bet līdz līguma slēgšanas brīdim un līguma slēgšanas brīdī izmantojot vienu vai vairākus distances saziņas līdzekļus un vienojoties par turpmāku preču pārdošanas vai pakalpojumu sniegšanas shēmu.

Noteikumi par distances līgumu nosaka, kādai informācijai ir jābūt līgumā, atteikuma tiesību īstenošanas termiņus un kārtību, patērētāja un pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja tiesības un pienākumus atteikuma tiesību izmantošanas gadījumā, kā arī izņēmumus attiecībā uz atteikuma tiesību izmantošanu. Noteikumos ir atteikuma veidlapas paraugs, kas ir jāaizpilda patērētājam, ja viņš vēlas izbeigt distances līgumu un saņemt atpakaļ naudu, ko viņš ir iemaksājis tirgotājam.

Kā pārliecināties par to, ka interneta veikals ir drošs?

Izvēloties tiešsaistes veikalu, pircējam vispirms būtu jāpārliecinās par to, ka:

  • interneta veikala vietnē ir skaidri norādīts juridiskās personas nosaukums, reģistrācijas numurs, juridiskā adrese, tālruņa numurs vai elektroniskā pasta adrese, pa kuru iespējams sazināties ar tirdzniecības platformu;
  • pamatinformācija par precēm tiek sniegta saprotamā un skaidrā formā;
  • informāciju par uzņēmumu, kas pārvalda interneta veikalu, ir iespējams bez maksas pārbaudīt Uzņēmumu reģistra mājas lapā. Vajadzētu pievērst uzmanību datiem par firmas aktuāliem maksātnespējas vai likvidācijas procesiem.

Citi ieteikumi no PTAC:

  • sameklēt un iepazīties ar pircēju atsauksmēm par konkrēto interneta veikalu;
  • var mēģināt sazināties ar interneta veikalu, lai pārliecinātos, ka tas vispār ir iespējams un ka komersants atbild uz pircēju jautājumiem;
  • pārliecināties, ka ir skaidri sniegta informācija par distances līguma noteikumiem: apmaksas kārtību, termiņu un preču piegādes noteikumiem, kā arī par atteikuma tiesībām;
  • pārliecināties, ka interneta veikala adreses sākumā tiek izmantots https:// protokols, kas ir svarīgs datu drošai pārraidei;
  • salīdziniet cenas līdzīgām precēm vai pakalpojumiem citos interneta veikalos, paturot prātā, ka piedāvājumi ar pārāk zemām cenām varētu būt krāpnieciski;
  • piesardzīgi vērtēt piedāvājumus par akcijām, izpārdošanām un atlaidēm, kā arī pārliecināties, ka atlaides apjoms un preces sākotnējā cena ir korekti norādīta.

Atteikuma tiesības

Standarta distances līguma noteikumi ļauj patērētājam vienpusēji atteikties no preces 14 dienu laikā pēc preces saņemšanas, ja distances līgums neparedz citu termiņu. Pārdevējam ir pienākums atmaksāt naudu 14 dienu laikā pēc iesnieguma saņemšanas par atteikumu, bet ir arī tiesības aizturēt izmaksu līdz brīdim, kamēr prece nav saņemta atpakaļ vai nav saņemts apliecinājums, ka pircējs ir nosūtījis preci atpakaļ pārdevējam.

"Ja pircējs ir lietojis preci un saprot, ka tā atšķiras no gaidītā, un tagad viņš vēlas saņemt naudas atmaksu, tad nāksies gatavoties strīdu risināšanai ar tirgotāju", brīdina PTAC.

Noteikumu par distances līgumu 22. pantā ir noteikti tādi gadījumi, kad pircējs nevar izmantot atteikuma tiesības. Piemēram, pircējs nevar atteikties no preces, ja prece tikusi izgatavota pēc patērētāja norādījumiem vai prece ir nepārprotami personalizēta; ja prece ātri bojājas vai tai drīz beidzas derīguma termiņš utt.

Melnais saraksts un aizdomīgu vietņu saraksts

PTAC iesaka pircējiem pievērst uzmanību "Melnajam sarakstam", kur tiek minētas firmas, kas nav izpildījušas Patērētāju Strīdu risināšanas komisijas uzliktos lēmumus. Citā sarakstā PTAC savācis informāciju par negodīgām vietnēm un tiešsaistes veikaliem, kuros iepērkoties, Latvijas patērētāji jau ir zaudējuši naudu. Pēdējā laikā sarakstā bieži vien nonāk tīmekļa vietnes, kas reģistrētas ārpus ES un kas piedāvā iedzīvotājiem dažādus finanšu pakalpojumus.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!